S
Köpte ett 70talshus för 2 år sedan.
Hade dålig koll på den tiden så tryckta syllar var inget jag ens funderade över.

I mitt garage hade jag ingen syllpapp, syllen låg direkt på plattan mao, dock ingen tryckt syll.

I huset har jag inte kollat än, första chansen jag får är om vi byter kök, för då river jag samtliga väggar o drar om elen osv.

Om jag river väggarna och ser att huset står på tryckta syllar utan papp, är det katastrof? Är ju källarväggar minst 0,5M över marknivå runt hela huset.
 
O
Katastrof? Om det fungerat sedan 70 talet så lär det fungera ett tag till utan att man behöver oroa sig...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
S
Absolut, men jag har ju läst massor om stinkande syllar. Funderar på om det är en överhängande fara, om man ska lägga 100k på nytt kök vill man ju inte råka ut för otrevligheter pga syllen sen.
 
O
Jag funderar på det med tryckta syllar å de problem som finns...
Frågan är om det är något som kan komma med tiden eller borde det ha börjat lukta redan nu?
Sedan så är det inte problem med tryckta syllar överallt... Men det är ett problem inget jag förnekar eller förringar...

Om du är orolig för eventuell stinkande syll så fundera på hur mycket pengar och tid skulle det kosta att byta syllen i köksdelen?
Annars så byter man väl från utsidan. Vilket snarare får en att fundera på syllbyte i samband med fasadbyte....

Men jag kan ha fel...
 
S
Har tegelfasad med vidbyggt garage längs ena kortsidan och en nyrenoverad altan längs ena långsidan. Att riva dessa är ett antal 100 tusen tyvärr.

Jag kommer försöka byta innifrån där det går. Men altan är fäst i syllen, så det blir problem. Hoppas jag slipper lukten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.