Finns det någon här som har OF-FH 2200?

Glad i hågen tänkte jag köpa en sån för att fräsa in dolda gångjärn och plats för låshus i dörrbladet men blev mindre imponerad när jag såg priserna. Drygt 2000 kr i Sverige och runt 1500 utomlands för en bit plexiglas....?!
Så nu tänkte jag tillverka eget, har normalt inga problem med att betala Festools överpriser men det här tog priset även i festoolmått. Den borde kosta max 800 för att kännas dyr och festoolaktig, nu är det till och med ocker. :mad:

Om någon har den så blir jag hemskt glad om Ni kunde mäta och dela med er så jag kan bygga en kopia! :D

pvbm_fr_offh2200_495246_z_01a.png

https://www.festool.se/Produkter/Ac...pid=495246&name=Oevriga-tillbehoer-OF-FH-2200
 
Håller med om att 2k för några bitar plexiglas är befängt...

Inget svar på din fråga om måtten, men någonstans i bakhuvudet dyker det upp en bild av en Festoolfräs med parallellanslag monterade var sin sida om fräsen. Det är en alternativ lösning som borde bli lite mindre kostsam. Du har förmodligen redan ett...
 
Den där har jag inte sett... men löser samma problem med att sätta ett anslag på var sida av fräsen. Har en låda med gammalt Elu-skrot. Pinnar, skruvar och anslag som gör det möjligt. Pinnarna kan vara för korta, men det brukar vara 8mm vanliga stålpinnar. Går att använda vilken som helst.
Tips: Varje gång jag köper ett långt pinnstål med ovanpåliggande kullager för låskistor så plockar jag av det gamla kullagret och sätter det på det nya stålet. Ligger stadigare i mallen med flera lager. Dessutom så går inte mallen sönder när ett kullager kvaddar.
Findus
 
Ha... Medan jag skrev lade bygga-bo upp ¨bilder på dubbla anslag. Personligen så föredrar jag Elu/DeWalt anslagen.
Faktiskt så föredrar jag även De-Walt fräsen.
Findus
 
End du får väl ta ett öppet köp...ta hem mät av lämna tillbaka. :)

Pär
 
P
eller be någon säljare ta hem en om dom inte har någon på hyllan.. när du har den i handen så be o få en sista priset eller om dom har någon broschyr, då går antagligen denne till en dator.. passa då på o mät ;)
 
Haha, blir illa om det blir köptvång efter att ha beställt. De flesta ÅF vill ju registrera en vid beställning. Men man kan ju alltid köpa och sen lämna tillbaka med motiveringen att den inte dög :rolleyes:
Snart är det Unplugged Tour i Stockholm, ska ta ett snack med festoolgubbarna om det här och se om det är något de själva skulle betala för om de var i mitt ställe :D
 
bygga_bo skrev:
Håller med om att 2k för några bitar plexiglas är befängt...

Inget svar på din fråga om måtten, men någonstans i bakhuvudet dyker det upp en bild av en Festoolfräs med parallellanslag monterade var sin sida om fräsen. Det är en alternativ lösning som borde bli lite mindre kostsam. Du har förmodligen redan ett...
Dubbla parallellanslag är faktiskt en bra idé, jag har en till OF1400 och en till OF2200, aldrig jämfört dem sida vid sida. Om det är så att de är likadana så fattas det väl bara ett par pinnar, men vill minnas att OF2200 hade lite tjockare pinnar än OF1400, får kolla upp imorgon.
 
C
End skrev:
Haha, blir illa om det blir köptvång efter att ha beställt.
Beställ på webben då och utnyttja ångerrätten :p
 
Har för mig Half-inch shy har en youtube video på dubbla anslag.
 
Kollade mina parallellanslag imorse, det var som jag befarade, olika pinnar till OF2200 och OF1400, 10 respektive 8 mm. Går kanske köpa finjusteringsdelen där pinnarna går som reservdel.
Men plexiglas känns fortfarande bättre för dörrblad och karm då det är enklare att centrera, i alla fall i huvudet. Det fina med vanliga anslaget är ju att man kan justera 10dels millimeter med ratten. Plexin är enklare med vanlig vingmutter.
 
I går använde jag för första gången på sex år min OF-FH 2200, skulle fräsa ett 10mm brett och 40mm djupt spår i änden på en 20mm tjock ek till en badrumsinredning, jag brukar normalt sett använda dubbla anslag men när matrialet va så pass tunt så tenderade det att bli vingligt och med bara 5mm med matrial kvar så är vingelmånen 0. Det hadde gått utan om man lagt upp stöd. Hadde jag inte köppt OF1400 med ALLA tillbehör så hadde det löst sig ändå. En nackdel såg jag nu är att matrialtjockleken måste va mer än 19mm om man inte byter "vingskruvarna" för dom tar i varandra men med vanlig sexkansskalle så kan det bli 0 i tjocklek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.