Vi ska byta ut vårt trista 80-talskök. Dessutom ska en vägg tas bort för att göra köket dubbelt så stort. Utrymmet totalt är ca 3,5 x 7 meter och idag har vi tagit upp ett stort hål i väggen och har en "bardisk" där och matbordet i det gamla sovrummet. Tanken är att minska golvytan vid köket och istället öka ytan där matbordet står så att vi får mer plats kring bordet när vi är många.
Vi har bestämt oss för Ikeas Veddinge, deras handtag Blankett samt hel rostfri diskbänk och övriga bänskivor i ljust sten.
Det jag tvekar mest angående nu är att bardisken försvinner. I delen som går ut mot matplatsen är spishällen. Frågan är om man ska göra ett överhäng på den bänkskivan för att kunna ha lite "barhäng" där? Vi sitter jättemycket vid vår bardisk idag men samtidigt vill vi skapa mer svängrum vid matplatsen.
Kök ovan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är Ikeas planeringsprogram helt galet, bara snurrar runt så det går ej att få sidovyer (lägger upp senare om nån är intresserad) men från vänster ser köket ut som följer:
Skafferi (med tre stora lådor nedtill)
Kyl/frys 200 cm m överskåp
Kyl/frys 200 cm m överskåp
Högt monterad diskmaskin
Lådhurts 40 cm
Hörnskåp med utdrag och ett överskåp
Diskbänksskåp (med dörrar)
Lådhurts 40 cm
Hörnskåp med utdrag
Ugn och induktionshäll
60 cm lådhurts

Till höger i köket, vid matplatsen har vi satt 3 stycken 80 cm, 240 cm höga skåp med täckta luckor nedtill och vitrinluckor upptill.
 
Kök2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök5.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu funkar det! Har ej lagt in diskbänk då Ikea inte har någon hel diskbänk. Har ej heller lagt in spishäll eller diskmaskin men jag tror ni förstår var de ska stå. ;)
 
  • Kök ovan.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Överhäng är bra. Både för möjligheten att sitta där, och att man inte kommer så nära hällen från andra hållet. Det finns väll två varianter av överhäng. Antingen i samma höjd som bänkskiva, eller upphöjd.
 
Det är ett överhäng i samma höjd som är alternativet isf.
 
hej vi har en bardisk med häll med 70 bred bänk ta gärna 75-80cm bred skiva det skvätter annars på golvet när man steker.anngående ikeas programska det börja användas av "bup" för test av adhd klarar man 30min utan att kasta ut datorn är man symptomfri. :)
 
  • Gilla
coztello och 1 till
  • Laddar…
Ja Ikeas program kan driva en till vansinne! Funkar uselt de flesta dagar. Lite bättre på vissa datorer än andra. Men funkade klockrent i varuhuset.
 
Hej,

Behoven är förstås helt olika i olika familjer men jag skulle definitivt bygga köket längs A-väggen och hela B-väggen. I mitten av köket får man då lätt plats med ett bord för 12 personer eller mer. Himla bra när det är kalas. Även till vardags är det fiffigt att kunna lämna läxböcker, pussel, gräsklipparmotorer och liknande på ena delen av bordet när man skall käka i andra ändan..

Må Gott / Ole
 
SpikOlle skrev:
Hej,

Behoven är förstås helt olika i olika familjer men jag skulle definitivt bygga köket längs A-väggen och hela B-väggen. I mitten av köket får man då lätt plats med ett bord för 12 personer eller mer. Himla bra när det är kalas. Även till vardags är det fiffigt att kunna lämna läxböcker, pussel, gräsklipparmotorer och liknande på ena delen av bordet när man skall käka i andra ändan..

Må Gott / Ole
Tack för input Ole, men om du tittar på C-väggen så är fönstret inte centrerat utan går ända in i B/C-hörnet. Och vi vill absolut ha bordet vid ett fönster. Jag ritade inte in några möbler, kanske skulle ha gjort det. Men Ikea hade bara trista rektangulära bord och vi har ett ovalt så det kändes inte rätt. :p
 
Gjorde ett snabbt Paintjobb :p och petade in ett ovalt bord så att man ser proportionerna.
Kök m bord.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och måste man köpa diskmaskin från Ikea för att få det att fungera med fronten?
När vi fick hjälp att rita upp köket satte han ett vanligt fläktöverskåp som bas, men jag hittar bilder här där de satt en stor låda istället. Dock måste man väl kapa luckan? Och sätter man ett skåp när inte luckan upp till fronten på diskmaskinen antar jag?
 
Om du köper någon annanstans ifrån var supernoga med att det funkar med IKEAs luckor. Oftast behövs glidgångjärn för att inte botten på luckan ska slå i sockeln och det finns till långt ifrån alla maskiner. Vi trixade med en "vanlig" siemens i veckor innan vi gav upp och sålde den...
 
osiris skrev:
Om du köper någon annanstans ifrån var supernoga med att det funkar med IKEAs luckor. Oftast behövs glidgångjärn för att inte botten på luckan ska slå i sockeln och det finns till långt ifrån alla maskiner. Vi trixade med en "vanlig" siemens i veckor innan vi gav upp och sålde den...
Hmm, låter inte jättekul. Ser att en del fått till det men vi ska inte byta förrän i slutet av året så då kanske inte de modellerna finns kvar. Vi tittade på Ikeas dyraste men korgarna var som ett rappel att dra ut och in tyvärr. :(
 
Det finns ett par olika maskiner som fungerar bra med Ikea Metod. Bosch/Siemens har ett par modeller, filtrera söket efter funktionen Variohinge på deras sidor. Även Mieles XXL-maskiner ska fungera om jag minns rätt och Smeg har också en modell som funkar.

Ingen av dessa maskiner brukar dock gå att få för under 7000 kronor utan prut, så om ni tycker det är saftigt är det Ikea eller fullösningar som gäller.
 
P
Köpte en Siemens med variohinge till vårt nya IKEA kök och det funkar men blir lite trixigt att få till om ni ska ha flera lådfronter på diskmaskinen, mycket enklare med en hel lucka.
 
Det blir en hel lucka för oss så då kanske vi vågar köra på Siemens med variohinge istället. Tack för info! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.