Jaha, det fanns såklart en forumtråd om detta, varför kollade jag inte nogrannare först?

Sitter nu själv i samma fälla då godtrogna jag missade att logga in på min sida och kolla över förlängningen av avtalet med 1 hel dag. Kundtjänst kunde inte göra något så jag har nu mailat deras kundombudsman. Har inga orimliga krav, bara att de skippar bindningstiden, jag accepterar att de flyttar över mig på en dyrare avtalsform per automatik, och att jag har en månads uppsägningstid. Men inte att de binder upp mig i 12 månader.

Deras avtal på det ursprungliga 3-månaders avtalet säger ju att man blir överflyttad till ett avtal med pristak enligt gällande avtal, det framgår ju då inte att det avtalet endast finns med 12 månaders bindningstid. Hade det varit tydligare att så var fallet hade man kanske varit nogrannare med att hålla koll på avtalets utgångstid.

Med tanke på att det är en del här som haft strul med Telinet så är jag förvånad över att de stoltserar med en stämpel som bästa elbolag enligt villaägarna. Vi får se hur det löser sig nu, det verkar ju inte vara orimligt om man ser på en del inlägg här. Men som medlem i villaägarna funderar jag på att kontakta dom och ifrågasätta den "kvalitetsstämpel" de utfärdar till Telinet
 
Precis som MMR så har jag hamnat i 12-månaders träsket hos Telinet.

Hade 6månaders fast pris men har nu fått 12 månaders rörligt med pristak, de "informerade" mig på min E-faktura för 3 månaders sedan säger de.

Vem läser all text på e-fakturorna?

Jag har skrivit till KO (kommer dra det till ARN också) och Telinet´s KO och kontaktat energimarknadsinspektionen som berättade att de redan öppnat ett tillsynsärende mot Telinet.

Att tillämpa negativ avtalsbindning är olagligt.
 
Telinets KO hade ingen sympati för mitt problem i alla fall. De hänvisade bara till att de har skrivit i avtalet hur landet ligger. Så här formulerade de sig i svaret till mig när jag ifrågasatte att bli flyttad från ett 3 månaders fastpris till ett 12 månaders bundet avtal av annan typ

--------------------------
Vad jag kan se så har du blivit korrekt informerad om vad som händer om man inte gör en aktiv handling.

Det har både kommunicerats via ditt välkomstbrev och via våra villkor.

Det här står i välkomstbrevet: ”Ert avtal löper ut 2015-03-01 och efter det övergår avtalet till vårt rörliga avtal "Inköpspris med pristak". Ni kan självklart kontakta oss för att ändra till en annan avtalsform senast en månad innan avtalet löper ut. Inköpspris med pristak är ett rörligt avtal där ni endast betalar Telinets inköpspris för elen plus lagstadgade avgifter för elcertifikat, energiskatt och moms samt en månadsavgift på 99 kr. Utöver det så finns det ett pristak som garanterar att priset i snitt aldrig överstiger 49 öre/kWh under avtalets bindningstid som är 12 månader. Fullständiga avtalsvillkor hittar ni på www.telinet.se”
--------------------------
 
Precis men avtalsvillkoren för ditt nya avtal står inte i ditt ursprungliga avtal så det verkar va det som ev. skulle va olagligt.

Skrev precis mail till Villaägarna och ifrågasatte hur de kunde rekommendera Telinet.

Sen kommer jag säga upp avtalet eftersom 900 spänn i förtidslösen är mindre än de 99 spänn i månadsavgift man tvingas på. Men Telinet kommer får göra själ för de 900 kr i svar till ARN osv.

Sen så kommer jag aldrig teckna Telinet igen, ingen av mina bekanta heller. Och det är ju inget problem att skriva precis vad som händer på deras Facebook eller Fairshopping osv.....

Ja kalla mig Rättshaverist.... (y)
 
  • Gilla
BeGe
  • Laddar…
Kollar man på Telinets Facebooksida så är 90% av alla kommenterer om "negativ avtalsbinding" och hur folk tvingas in i långa ofördelaktiga avtal.

Hur överlever företaget?
 
Noseone skrev:
Kollar man på Telinets Facebooksida så är 90% av alla kommenterer om "negativ avtalsbinding" och hur folk tvingas in i långa ofördelaktiga avtal.

Hur överlever företaget?
Tillräckligt många nya går på det hela tiden. Det är ju effektivt att erbjuda ett lågt pris som visserligen bara gäller tre månader och på så sätt placera sig i topp i olika listor över billiga elbolag. Som redan konstaterats i tråden är det ett företag som kvalar in i gruppen skojarföretag. Sen hur många läser det finstilta? Alla som svarar ja, läser ni också dessa långa textmassor som visas när man installerar nya datorprogram/uppdateringar? Bolagen vet att ytterst få orkar läsa alla villkor och lever gott på det.
 
Detta påminner mig om det mail Telinet skickade ut i april 2014:

Hej!

Under hösten fick du ett brev från oss med information om att vi from 1:a januari 2014 tar bort den rabatt som fanns på ditt elavtal. Energimarknadsinspektionen (EI) har nu granskat vårt brev och anser tyvärr att det inte var tillräckligt tydligt. EI gör bedömningen att villkorsändringen inte är gällande och inte får tillämpas eftersom underrättelse inte har skett på ett korrekt sätt (enligt 11 kap. 16 § i ellagen).

EI hade synpunkter på att vi inte upplyste dig om att rabatten var på 9 öre/kWh och att vår ändring av din rabatt gör att det är möjligt säga upp avtalet. Anledningen till att vi inte skrev detta är att du, oavsett villkorsändringen, alltid har möjlighet att säga upp avtalet med en månads varsel.

Med anledning av EI’s bedömning kommer vi att återinföra rabatten så att den gäller from 1 april 2014 och finns med på din nästkommande faktura som avser april.

Rabatten på 9 öre/kWh kommer att finnas kvar till och med den 30 juni 2014 och tas sedan bort. I övrigt är avtalsvillkoren oförändrade. Från och med 1 juli betalar du vårt inköpspris för elen, elcertifikat, energiskatt, moms samt en månadsavgift på 49 kr (inkl. moms). Med anledning av villkorsändringen har du rätt att säga upp avtalet.

Vi hoppas att du är nöjd med oss och vill fortsätta med oss som elleverantör. Vi jobbar alltid stenhårt för att pressa priserna och har av Villaägarnas Riksförbund blivit utsedd till Sveriges bästa elhandlare på båda rörliga och fasta avtal. Dessutom har Svenskt Kvalitetsindex, SKI, rankat oss som nummer 3 i kundnöjdhet av Sveriges över 130 elbolag.

Genom att ha oss som leverantör bidrar du också till en bättre miljö då all den el vi levererar är producerad av förnyelsebara källor.
Med Vänliga Hälsningar
Kundtjänst
Telinet Energi AB


Jag tecknade ett 12-månaders abb. med Telinet i december 2014 med 12 månaders rabatt på månadsavgiften (99kr). Bäst att lägga in en påminnelse i mobilen att kika över elabb. i höst så tid finns att säga upp om det blir aktuellt.

Grodgatan
 
Inlägget ovan gällde alltså inte månadsavgiften utan jag ville visa att dom försöker mörka och fula sig med alla avgifter mm.

Grodgatan
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Grejt!

Jag har begärt att de återbetalar min uppsägningsavgift samt de fast avgifterna som de tog ut under uppsägningstiden.
 
Nya föreläggandet från 2015-07-03 som SvD har som grund för sin artikel har diarienummer 2015-100408 men går inte att hitta på deras webb än
 
Då har man själv råkat ut för Telinet och sitter med 12 månaders bindningstid utan att jag visste om det.

Nån här som har anmält dom? Hur har det gått? Nån som fått pengar tillbaka?
 
Vilket helvete med Telinet! Hade tecknat ett 1-årsavtal med fast pris + avgift 19 kr/mån. Uppsägningstid 1 mån. 1,5 mån innan sista dag sade jag upp avtalet per tel. Vilken tur att jag strax efter kom på att maila och begära skriftlig bekräftelse på uppsägningen. För några veckor innan slutdagen lade man plötsligt bara om mitt avtal så att jag hade nåt sorts dyrt avtal för lång framtid. Det upptäckte jag när jag loggade in där på mitt konto. Och innan avtalet gått ut fakturerade man mig för nån sorts dyr, ny, fast avgift.
Det blev en mailväxling på 17 mail innan jag lyckades slippa det hemska Telinet. Det tog mycket tid och kraft. Varning!
Fattar inte att Elskling.se har med ett så oseriöst bolag bland sina erbjudanden.
 
  • Gilla
köpthus och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Som motvikt då så kan jag nämna att vi tog Telinet på 6 månadersavtal förra hösten. Efter 6 månader (eller 5 då) sa jag upp avtalet och bytte till en annan leverantör. Det fungerade väldigt enkelt och smidigt, trots att jag faktiskt missade med en dag. Inget problem.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Telinet har lovat att betala tillbaks "brytningsavgiften" till mig. Efter flera veckors diskussion, kontroll med ekonomiavdelningen, chefen blabla så skulle pengarna ha kommit i början på veckan.

Kom de?

Nä.


Sk*tföretag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.