I somras byggde jag ett uterum från Skånska byggvaror. Sadeltak. Kanalplast 32 mm. Isolent 30 på 3 sidor. 17 kvm.

Nu under julen höll jag det lite varm med hjälp av en gasolkamin som tillsamman med elfläkt ger 5,5 kw. När det låg strax under 0:an kunde ja pressa upp temperaturen till 17-18 grader.

Rummet är otroligt otätt. När vinden ligger på från väster, som den alltid gör, så blåser det lite inne i rummet. Jag har inte vågat dreva glaspartierna med tanke på att det nog bildas en del kondens. Takfötterna är ju bara "tätade" med råspont.

Frågan är väl om rummet behöver få vara sådär otätt för att inte ta skada? Annars funderar jag på att till sommaren lägga skivor med cellplast i takutsprången samt täta med fogmassa. Kanske också täta där kanalplasten ligger mot nockbalken. Men frågan är om jag kan dreva mellan stolpar och glaspartier?

/C
 
Verkligen ingen som har något smart att säga om detta? :eek:

Gör jag bort mig om jag drevar mellan glaspartiets "ram" och trästolparna`?

Upplever än så länge inte att det blir särskilt fuktigt i rummet. Läste att gasol kan orsakar regn mer eller mindre, men jag har inte märkt något alls.
 
M
Om du tätar kanske du bör installera ventiler som kan öppnas för att få lite vädring?

Att gasol orsakar regn verkar lite skrockfullt, men en gasolkamin bör inte användas i ett helt slutet utrymme av andra skäl, kolmonoxidutsöndring t.ex. Det finns dock gasolkaminer som tar uteluft till förbränningen och skickar ut de förbrända gaserna igen, de går bra i slutna utrymmen.
 
Helt tätt kommer det aldrig att bli, men som sagt så känner man att det blåser där när vinden ligger på, och det gör den ofta. Mitt hus tillsammans med de 2 ovanför mig kallas tydligen sedan gammalt "blås-åsen". :)

Kan vara lugnt hos grannen nedanför, men några kliv in på min tomt blåser det.
 
Vilken karm tog du? Original eller design? Du kan dreva mellan karm och stolpe, men var försiktig bakom låskistan så du inte får in drev. Det är hål i karmen bakom låskistan nämligen.
 
Alltså, frågan är ju inte om man KAN eller HUR, för det kan jag lista ut hur man gör, utan om jag BÖR! Jag tänker på ev kondens eller regnstänk på insidan av karmen. Eller att det behöver kunna cirkulera luft.
 
  • Gilla
Greeken
  • Laddar…
Inget svar på din fråga men skånska byggvarors skjutpartier är nog den enda tillverkaren som har drevmån på sina partier. Säkert byggt 40 uterum och har inte fattat varför de har ställplats/drevmån på sina. Sitter allt ihop i en enda karm eller?
 
Förstår inte riktigt frågan, men det är 3 karmar, dvs fönsterpartier.
 
Om du har en öppning som är 3m bred och 2m hög sö köper man i de flesta fall ett parti som är 3000x2000mm.
Sen skruvar man dit bottenskena och efter det toppskena och sen sidoprofiler. Alla delar är separata delar och skruvas dikt an stommen.
Men i SKBV fall kanske de har 4 delar som man bygger ihop till en karm som man lyfter i och monterar i öppningen. Därav ställplatsen.
 
Jag har Skånska byggvarors s30 Isolent. Jag har själv drevat bakom karmen och lagt en tät fog. Ingen kondens på rutorna. Har själv ett riktigt tak, och inte kanalplasten. Men jag skulle tätat där det blåser in.
Taktassarna skulle jag först satt vindpapp på under panelen för att få det tätare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.