Skrå skruva eller spika ihop reglarna. Det är så man brukar göra. Helst med typ Pondus träskruv.
 
mexitegel skrev:
Nejdå, men konstruktion kan se ut och vara till olika ändamål. :)

I ditt uppritade exempel saknar ju 45 mm av 170 regeln upplag, hållfasthetsmässigt innebär det att man lika gärna kan använda en 120-regel. Man riskerar också sprickbildning längs med fibrerna med utgång från urtaget.
Det där är garanterat mer hållfast än en 120 regel, även om själva infästningen naturligtvis inte blir starkare än en 120 regel vilande på en balksko. Nu är det ju normalt inte infästningen som är dimensionerande utan nedböjningen på mitten av balkens spännvidd. Här blir det dock bättre än en 120-regel.

Att "bara" skråskruva eller spika som Matti föreslår ovan är alla gånger sämre sett ur hållfasthetsperspektiv. Däremot betvivlar jag inte att även det är gott nog!
 
Tackar för alla idéer här. Blir nog en 45x45 å lägga mötande regelände på. Sen har jag möjlighet att korta in spännvidden också om jag känner för det. Och så nåra skråskruvar så ska det nog fan hålla!!
Men håll med om att det vore bra med balkskor i andra vinklar än 90*!!??
 
vectrex skrev:
Det där är garanterat mer hållfast än en 120 regel, även om själva infästningen naturligtvis inte blir starkare än en 120 regel vilande på en balksko. Nu är det ju normalt inte infästningen som är dimensionerande utan nedböjningen på mitten av balkens spännvidd. Här blir det dock bättre än en 120-regel.

Att "bara" skråskruva eller spika som Matti föreslår ovan är alla gånger sämre sett ur hållfasthetsperspektiv. Däremot betvivlar jag inte att även det är gott nog!
Nu pratar du mot dig själv. Du tänker bara på nedböjningen men vid upplag har du även spjälkning att ta hänsyn till. Samt att i ditt förslag så är det bara en 45x45 som bär upp regeln, och den är bara skruvad?! Så vad är den stora skillnaden mot mitt förslag? I hållfasthetssynynpunkt är ditt förslag sämre!!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Clasohlson har balkskor för 45 grader såg jag. Sökte "Balkskor 45 grader" klickade bilder och fann minst 5st sorter du kanske söker!
 
Pagno skrev:
Clasohlson har balkskor för 45 grader såg jag. Sökte "Balkskor 45 grader" klickade bilder och fann minst 5st sorter du kanske söker!
Länka gärna. Inget jag hittar åtminstone....
 
45x45 skall skruvlimmas om man använder den metoden. Matti skrev att man skulle använda pondus skruvar, det är skruvar gjorda för dessa ändamål.
 
Pagno skrev:
Clasohlson har balkskor för 45 grader såg jag. Sökte "Balkskor 45 grader" klickade bilder och fann minst 5st sorter du kanske söker!
Finns det väl inte alls. Det enda i vinkel är ju avsett för en tak konstruktion.
 
verktygsgurun skrev:
45x45 skall skruvlimmas om man använder den metoden. Matti skrev att man skulle använda pondus skruvar, det är skruvar gjorda för dessa ändamål.
Det handlar om nytryckt virke. Biter lim på det? Är ganska "blöta".
 
Det tror jag inte skall vara några problem, vill du vara helt säker tar du PU lim som härdar med hjälp av fukt.
 
verktygsgurun skrev:
Det tror jag inte skall vara några problem, vill du vara helt säker tar du PU lim som härdar med hjälp av fukt.
Då ska vi testa det idag. Köpte en flaska PU lim precis. Verkar va bra drag i det för det följde med skyddshandskar!!
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev bra detta! Tack för tipset.
 
  • Gilla
Solbacken (Lindome) och 2 till
  • Laddar…
Sånt här är ju kul att läsa flera år efteråt också :)
Om TS är kvar skulle jag vilja veta hur det gått med ogräsväxterna under trallen, för på bilden såg det inte ut att finnas nån fiberduk mot underlaget?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.