Hej! Vet inte om det är rätt avdelning i forumet men vi prövar.

Jag har lite funderingar på hur ni andra gjort för att koppla in dräneringspumpen (elektriskt). Min tanke är att dra kabel ut från källarn och in i pumpbrunnen och där låta montera (högt upp) ett uttag. Jag har en bra bit från dräneringsbrunn och pannrummet där jag vill ta ström ifrån. Och en annan fråga: har ni någon form av larm utifall pumpen skulle ge upp?

Tackar
 
Vår dräneringspump tar el från garaget. Den går in i överkant av brunnen (ca. 50cm från toppen). Men det är inget uttag utan en fast installation. (jag vet inte vad reglerna säger om uttag inne i en brunn?)

Jag har inget larm, men det vore naturligtvis en bra idé att montera någon form av nivålarm. Jag brukar bara skruva av locket på brunnen några ggr. per år och kontrollera nivån okulärt. Detta är det klart billigaste alternativet.

Men det beror ju naturligtvis på hur stora mängder vatten man förväntar sig i brunnen? I en dagvattenbrunn t.ex. hade jag inte orkat kontrollera nivån efter varje regn :D
 
Redigerat:
eviljava skrev:
Vår dräneringspump tar el från garaget. Den går in i överkant av brunnen (ca. 50cm från toppen). Men det är inget uttag utan en fast installation. (jag vet inte vad reglerna säger om uttag inne i en brunn?)

Jag har inget larm, men det vore naturligtvis en bra idé att montera någon form av nivålarm. Jag brukar bara skruva av locket på brunnen några ggr. per år och kontrollera nivån okulärt. Detta är det klart billigaste alternativet.

Men det beror ju naturligtvis på hur stora mängder vatten man förväntar sig i brunnen? I en dagvattenbrunn t.ex. hade jag inte orkat kontrollera nivån efter varje regn :D
Aaa ok, tack för svar. Men eluttag finns ju som är klassat för att ha i t ex pumpbrunn. Tänkte att det borde bli enklare att byta ut pumpen ifall den pajjar...
 
Ingen som har pumpbrunn här? 😏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.