mors.
tänkte höra om nån vet hur mycket man kan belasta en 45x45 regel med ?

ska bygga en bänk med bottenplatta och en övre platta och den ska ha 8 ben och va runt 60-70cm hög och tåla minst 500kg konstant vikt.

45x70 kanske skulle va mer lämpligt ?

Mvh Raven_
 
Nog håller det, viktigare är hur det strävas i sidled.
 
Varför inte limskruva ihop 2 st. 45*95, så att du får riktiga stolpar ~ 90*90.

En enda sådan håller för flera ton statiskt tryck!

45*45 kan du använda för att "binda ihop" benen i nederkant.
 
bsw skrev:
Nog håller det, viktigare är hur det strävas i sidled.
kommer sättas flertal krysstag.
2st som tar rörelser framåt/bakåt och minst 3st som tar rörelser i sidled.

90x90 låter rätt mastigt.
pengar är en stor fråga i det hela och tänkte fråga.
hur stor skillnad är det på 70x70 och 90x90 ?

hitta färdigt format så att säga men 90x90 va nästan dubbelt så dyrt per meter som 70x70 är.
grejen är att jag kan inte fördelva vikten över hela ytan på en 90x90.
utan kommer dra fast en bräda på högkant minst 45*90, aluminiumlisten som kommer ligga mot bänken är 150x50 men bara 3-4cm bred.

 
::) Va sjutton ska du ha denna bänk till? :-/ Akvarium, eller? ::)
 
japp.
375L för att va exakt har just nu 2000 tankar om designen men tänkte skulle lösa den bärande delen först innan ja ger mej på utseendet.

tyvärr får jag inget vad jag anser va vettigt svar på de akvarieforumet jag brukar va på om hur tåliga reglar är.
 
Har själva byggt min akvariebänk med inbyggda skåp under till mitt 540 liters kar.. Gjorde benen av 6 stycken 10*10. Overkill men det ger ett bastant utseende och fördelar vikten över större yta.. Snyggt är det osse...
Ska se om jag kan fixa ett par bilder på den..

Edit: Bilder kommer strax
 
bilder låter inte fel.

6 ben går ju också, standard aluställning har ju 6 ben till exempel men designen ja har nånstans i huvet är baserad på 8ben.

är inte omöjligt att designen ändras.
4 ben ger en öppning på 37.5cm emellan sen försvinner lite pga benen också så säg 30cm öppningar är ju inte mycke men en del går å få in.
ska inte köra ytterfilter så det behövs ingen plats till det.

6 ben ger öppning på 50cm - benen.
 
akvarie1.jpg
Är bara målad en gång.. ska målas två gånger till för att få samma färg som bokhyllan..
akvarie2.jpg

akvarie3.jpg
 
akvarie4.jpg
Satte in 2 vanliga tavelbelysningar för att få bra ljus i utrymmet...
akvarie5.jpg

akvarie6.jpg
...Nä titta nu på bänken, inte innehållet i bokhyllan till vänster... :)
 
är det frigolit du har mellan bänken och akvariet ?

är det bara bilden eller är överdelen ojämn ?

räkna lite 95x95 på 6ben hamnar på 126kr utan spill och är ju inte så farligt.

ser att du använt plywood till dörrarna.
vet du hur de ser ut om man bara oljar det ?
är rätt förtjust i trä nämligen.

den där tavelbelysningen såg ju inte så tokig ut men kommer nog välja en lösning med 12v lampor själv.
ska bygga egen ljusramp som kommer ventileras medm inst en liten 12v fläkt.

inte för att låta negativ eller så men är du medveten om att fluval 204 är för akvarier upp till 200L ?
ser dock ut som lågbelastat akvarie och då räcker det.



 
Ja det är frigolit för att jämna ut eventuella ojämnheter..

Nä, det är bara bilden som ser sne ut beronede på vidvinkelobjektivet.

Ang. dörrarna har jag ingen aning om hur det blir med bara olja, men ja skulle tro att det bara kommer bli en aning mörkare.. Trä är snyggt ja.. Stämmer allt så kommer träådrorna synas fast jag målar 1-2 ggr till..

Jag var inne på att göra ljusrampen själva osse men fick ett himlans bra pris när jag köpte denna heltäckande tillsammans med karet så det blev enkelt val :)

Jadå.. jag hade den till ett 222liters tidigare innan jag köpte detta nya karet.. Jag har även en fluval pump i karet som pumpar ca 1000/timme så det blir cirkulation.. Men den är ganska mycket nerställd för ja har discus i karet.. Bilden tagen för en liten stund sen så det ser ganska dött ut eftersom belysningen är släckt..

Mina invånare i karet...
akvarie7.jpg

akvarie8.jpg

akvarie9.jpg
 
fluval 4+ eller ?
ska va rätt bra efter vad jag läst men kommer köra hemmabyggt filter istället.
vill ha minst 10L filtervolym helst 15 men 20 skulle inte va fel.

dom där köperamperna är väl bra men är ju så groteskt dyra
1200 för heltäckande med 2 rör så ja kommer istället köpa lysrörshållare 330kr för 2x36w och fippla ihop en egen ramp.

just nu ligger tankarna på en bakdel med ett rör 20cm och en framdel med 1rör som då blir 30cm.
ska jag ner i karet lyfter jag upp framdelen och ställen den på bakdelen och får då 30cm att arbeta med.
borde räcka långt.
funderare först på gångjärn emellan men får då ena lysröret rätt i ögonen när ja ska ner och greja.
kommentarer om tänkta konstruktionen på lysrampen mottages gärna :)
 
Ja fast det är den gamla Fluval 4... utan +
Funkar kanon..

Så dyra ramper? Tror de va nått sånt jag fick ge för min heltäckande med 4 rör i.
Den har så att man kan fälla upp hela framkanten och bak-kanten när man behöver komma till där..
Blir nått liknande du hade tänkt bygga och det låter bra..
Fast om jag vatt som dig hade jag satt 4 rör i den.. Jag har testat med bara 2 o 3 rör i min men tycker det blir för lite ljus, det når liksom inte ner som det ska till botten och växterna.
Jag kör med 3 olika sorters rör i min, 2st 36w fullfärgs (4000k), 1st 36w blått (9000k) förstärker fiskarnas färger nått otroligt och får vattnet att se kristallklart ut och ett 36w allmänljus för salt/färskvattenkar (6000k).
Allt för att sprida ljus till så mycket som möjligt.. växter, fiskar mm.mm
36watts rören är 1,20 långa...
 
2 rör är beräknat på styrkan.
hamnar då runt 0.2w per liter och bör funka bra med aquarelle rör.
skulle det va för lite går jag upp till 0.3w litern mer än så kommer bara gynna alger.
akvariet ska köras i bästa walstad-stil med blomjord i botten och mycket växter.

1x36w ligger på 200kr och är ju inte så farligt om de skulle behövas.

"enkelramp" med 2 rör ligger på runt 740kr i min lokala zooaffär.
bor granne med herkules zoo och här i västsverige har bland dom lägsta priserna i sverige :D

snabb fråga.
tänkte göra en ram och lägga plywood på de och sätta fast lysrören i plywooden.
vad finns de för storlekar på de och vad är lägsta jag bör använda ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.