Hej! Nu när golvet är rivit för där garderoben i sovrummet på övervåningen ska vara så har jag sett att det bara legat grus mellan betongen och trägolvet.
Känns inte som det bästa att isolera med och jag undrar nu vad jag kan använda?

Ska lägga 45x70 reglar på cc60 på betongen med syllpapp mellan. Är väldigt ojämn betong platta så kommer lägga i ark för att plana ut reglarna där det glepar mest.

Kan jag bara lägga vilken isolering som helst direkt mot plattan eller måste jag ha luftspalt eller liknande?

Observera att betongplattan är ju på översta våningen så det bör inte vara någon risk för fukt. eller?

Tack i förhand. Mvh Henke
 
Nä, du behöver inte bekymra dig för kondensbildning eller liknande eftersom det handlar om två varma sidor. Således inget behov av luftspalt.

Isolering mellan våningsplan handlar främst om att dämpa ljud. Fyll upp med "vanlig" isolering så att du når överkant på golvreglarna. Huvudsaken är att det inte blir tomt. Då kan du få "bongo-trumma-effekt".

Om du vill kan du även använda nivell-liknande system för att reglarna skall ligga plant. Mycket dyrare än syllpapp, men enklare att justera (enligt min åsikt).
 
Redigerat:
Annars är kilar smidigt för att stödja reglarna. Se till att ha tillgång till en rejäl rätskiva och kolla och dubbelkolla så att allt blir plant. Är jättelätt att det rör sig ngn stans utan att man märker det....
 
Som ljudisolering är sannolikt gruset utmärkt.
Enda orsak till att vilja isolera golv på en ovanvåning är väl om det är ett kallt utrymme under, annars har man ju i princip golvvärme med betongbjälklag. Detta eftersom värmen i rummet under stiger och är högst vid taket, och betongen inte isolerar utan transporterar värmen vidare och upp i golvet på ovanvåningen.
Men jag antar att ni ändå tyckt golvet vara kallt?
 
Jo vi har tyckt att de varit lite kallt. Och ljudisolera kan vara väldigt skönt också med tanke på att det är sovrummet. Så då är de bara att köra med vanlig gul isolering och se till att allt är rakt. Tackar så mycket för alla förslag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.