Hej.
Jag behöver hjälp med inspiration.

Jag håller på att bygga en verkstad enligt bild.
Dvs, 6.1x4.2m stort med dörr och ganska brett fönster på ena långsidan samt två smalare fönster på ena gaveln. De två sidorna utan fönster vetter mot grannarna.

verkstadslayout.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag har:
Mycket virke.
Plan och rikthyvel.
Spånsug.
Verktygstavla (120 hög, 200 bred).
Pelarborrmaskin (bänkmodell).
Bandslipmaskin (bänkmodell).

Tack!
Bord och hyvelbänkar.
Hylla med massor av handverktyg.

Det jag planerar att införskaffa:
Bandsåg.
Bordscirkelsåg.
 
Rent spontant en större dörr än, vad man kan utläsa på bilden en som är 90?
 
Maskinerna på hjul, för jag har lika stort utrymme i källaren som snickarrum och det blir trångt.
Vid vissa tillfällen har jag fått köra ut materialet via dörren när man kör rikt/planhyvel, det blir bara 3m längder annars.
 
oobum skrev:
Rent spontant en större dörr än, vad man kan utläsa på bilden en som är 90?
Ja, det är en 90-dörr. Den har jag fått av svärfar. Skulle jag köpa en ny så hade jag nog köpt en bredare.
Går att byta senare om jag ser det som ett problem.
 
AndersS skrev:
Maskinerna på hjul, för jag har lika stort utrymme i källaren som snickarrum och det blir trångt.
Vid vissa tillfällen har jag fått köra ut materialet via dörren när man kör rikt/planhyvel, det blir bara 3m längder annars.
Hur sätter man en plan/rikthyvel på hjul?
 
Det beror ju på vilken storlek och vikt den har, är det av mindre modell så finns det en del trådar här i forumet som beskriver de man kan köpa respektive göra själv. Principen är att man kan fälla upp hjulen så att den står stabilt på ben/ställning.
Har du en större och äldre gjutjärnshistoria så blir det lite mera arbete om det överhuvudtaget är ett alternativ.
 
AndersS skrev:
Det beror ju på vilken storlek och vikt den har, är det av mindre modell så finns det en del trådar här i forumet som beskriver de man kan köpa respektive göra själv. Principen är att man kan fälla upp hjulen så att den står stabilt på ben/ställning.
Har du en större och äldre gjutjärnshistoria så blir det lite mera arbete om det överhuvudtaget är ett alternativ.
Min är ny, men väger 160 kg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.