Behöver ny knapp som synes men får inte tag på en som passar. Känner någon igen den här apparatserien så jag vet var jag ska börja leta?

IMAG7647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Känner tyvärr inte igen den. Står det något på apparaterna om du plockar ut dem?
 
Nej, ingen ledtråd där tyvärr.
 
Tycker det ser ut som Eljo Decora.
Har för mig att den serien har utgått från Eljos sortiment.
 
Det var det. Tack för svar!
 
C
Utgått ja. Påminner mig om Eljo Trend - följande text är faktiskt tagen från Trend-broschyren som i skrivande stund ligger ute på Schneiders hemsida en bit ner på:
http://ecatalogue.schneider-electric.se/GroupList.aspx?navid=26233&navoption=2

En bra trend håller i sig
Varför är Eljo Trend fortfarande Sveriges mest köpta serie?
En gång var det normala att en ny serie kom, föråldrades och försvann.
Ny teknik kom oftast i ny design som inte passade in i det du hade.
Ville du komplettera, kunde delarna ibland avvika i färg och kvalitet för att tillverkningen hade ändrats.
Reservdelar du behövde fanns plötsligt inte längre, för att tillverkningen hade upphört.
Därför skapade vi Eljo Trend 1988.
En unik serie strömställare och uttag som den tekniska utvecklingen aldrig kan springa ifrån.
Vilka j-la pajaser.
(För den som inte fattar ironin håller alltså Trend-serien på att avvecklas.)
 
tommib
Fast en serie som funnits i 27 år får väl betraktas som ganska bra. Det är ju inte heller så att den tekniska utvecklingen har gjort att Trend inte funkar. Snarare är det väl en fråga om att allt idag måste vara NYTT NYTT NYTT...
Trend och Elko RS är ju fortfarande de absolut mest kompletta serierna
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Det är väl även att nya designönskemål tillkommit, ersättaren till Trend ger ju större möjligheter att göra sin elinstallation "personlig" (Om inte annat så låter en personlig elinstallation skoj).

Exxakt (som ersättaren heter) har även kompletterats med ännu fler anslutningstyper.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Tror ni att en knapp från någon av de andra eljo-serierna skulle passa i min decora?
 
C
tommib skrev:
Fast en serie som funnits i 27 år får väl betraktas som ganska bra.
Det är jättebra, men detta är ju aktuellt marknadsföringsmaterial som ligger ute nu.
Inte ett ord i katalogen om att de håller på att ersättas.
 
tommib
Aha. Läste visst inte tillräckligt noga. Ja, det är väldigt sopigt.
 
C
pjucks skrev:
Tror ni att en knapp från någon av de andra eljo-serierna skulle passa i min decora?
Nej tyvärr. Ett tips är att hålla ett öga på Tradera, det poppar upp en hel del äldre brytare där, både nytt och beg.
 
  • Gilla
pjucks
  • Laddar…
Tips... Knalla in till flera olika elfirmor. Ibland har de gammalt material liggande som du kan få köpa för lite fikabröd. Det ligger oftast lite material som ingen använder på hyllan. Har man kontakter på någon grossist så kanske det kan finnas restlager även där men som privatperson så är det lite bökigt att handla där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.