Ser lite ojordat ut.
Men annars fungerar det säkert bra, om man inte är alltför lång. :)
 
Svärfar har nog missförstått det lite, det blir inte lågspänning och ok att koppla bara för att sladden hänger lågt...
 
  • Gilla
Broken arrow och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag gick på loppis i somras och hittade inga prylar men tig foto av denna kraftigt surrande skönhet:

el.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland skrev:
Jag gick på loppis i somras och hittade inga prylar men tig foto av denna kraftigt surrande skönhet:
Tycker jag känner igen denna. Vill du berätta var det var någonstans?
 
Claes Sörmland
I en lada i Mariefred har jag för mig.
 
Claes Sörmland skrev:
I en lada i Mariefred har jag för mig.
OK tack. Då måste det varit någon annan liknande installation jag sett.
 
Claes Sörmland skrev:
Jag gick på loppis i somras och hittade inga prylar men tig foto av denna kraftigt surrande skönhet:
Hu!
 
Bo.Siltberg skrev:
Faktum är att en 0.75 mm² anslutningskabel tål 9-10 A på papperet, vilket motsvarar dryga 2 kW i 230 V. Men visst, sladden till min dammsugare blir också varm o go :)
Man behöver inte åka till Bauhaus för att lära sig hur användbar SKX är:

elbutik.se: SKX (H03VVH2-F)

"Som anslutningskabel för flyttbara bruksföremål i bostadsrum, kök och kontor. Även i fuktiga lokaler t ex för tvättmaskiner och kylskåp. Olämplig där risk för skador p g a värme föreligger."

Så jag kan inte använda den till strykjärnet? Synd. Det skulle vara så fint med samma kabel på tvättmaskinen, kylskåpet och strykjärnet.
 
Dagens fynd. Andra änden på kabeln gick till plåtarmaturer där jordtråden också var klippt, och fas/nolla var skalad på tok för långt och kunde lätt komma i kontakt med chassie.
 
  • 2015-04-14.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Snygg klämning av den blå ledaren också...
 
tommib
Det är väl klart man gör sådär, ett par extra stickproppar och en grendosa kostar säkert 50 kr. Och nollor är ju inte värda något så dem kan man sätta lite varsom. Det kanske var någon som ville ha lite spänning i livet...
 
"Och nollor är ju inte värda något så dem kan man sätta lite varsom" .
Det gäller ju att sätta dem först, åtminstone om det gäller priset ;) och det var ju det viktigaste.
 
HasseTeknik skrev:
"Och nollor är ju inte värda något så dem kan man sätta lite varsom" .
Det gäller ju att sätta dem först, åtminstone om det gäller priset ;) och det var ju det viktigaste.
Ja, för att bli lite seriösa ett tag så är ju problemet med stickkontakter att man inte vet vilket som blir nolla eller fas när man pluggar in dem. Vi tittar lite på nya(re) båtar just nu, och jag har hittills inte hittat en båt där man i landströmscentralen kostat på sig tvåpolig säkring. Visst, nu sätter man blå CEE 16A intag och skyller väl således på att de skall vara nycklade. MEN eftersom uttagen ofta är felkopplade och man dessutom möts av ett Schuko-uttag på bryggan så är ju det bara ett svepskäl. Tvåpolig säkring borde vara standard eller tom krav! (Jag satte utan att tänka på det inte det själv när jag byggde landströmscentral till min egen båt).

Ursäkta OT, men jag var tvungen att skriva av mig... ;)
 
tommib
Värt att notera i behörighetsdiskussionen är att detta är (nästan) ok enligt lagstiftaren. Visst, de kräver "nödvändig kännedom" vilket verkar ha saknats i detta fall, men det är ändå ett moment som är ok att göra som lekman. Att däremot förlägga slang eller spika upp en dosa, nejnej, det är farligt.
Tänk om man kanske kunde ha ett prov istället för dessa moment (och andra) och sedan tillåta dem som får godkänt att göra detta själva....
För övrigt så fick åtminstone jag skruva ihop en skarvsladd på teknikundervisnigen i högstadiet, och där var det noga med om ledarna var klämda, att de satt bra och att de inte var avisolerade mer än nödvändigt.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Det är inte OK om man inte har nödig kännedom, och om man inte gör det korrekt har man uppenbart inte nödig kännedom och då får man inte göra ingreppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.