Hej!

Ska renovera 40 kvm källare som ska bli 10 kvm förråd och 30 kvm gillestuga med klinkers. Gillestugan ska användas som sällskapsrum/hemmabio. Garaget är isodrän-dränerat.

Min fråga gäller gillestugudelen och väggarna. Lite bakgrund: betonggolvet är ojämnt, 80 mm skillnad som mest. Kommer därför lägga Nivell-golvsystem med isolering och ovanpå det golvvärme + klinkers. Väggarna är lättbetong och putsade och ser för jävliga ut. Släpp av putsen, en del skador. Se bild. Hade först tänkt putsa och måla men det verkar vara svårt för en vanlig hempulare som mig. Tänkte att det kanske är lättare att sätta upp en vägg med 45-mm-stålreglar och stålskenor längs ytterväggen. På dessa hade jag tänkt fästa skivor. Är dock lite tveksam om jag ska använda gipsskivor.

Så min fråga är helt enkelt: hur hade ni byggt väggen mot ytterväggen?

Mycket tacksam för hjälp!

kxhkVN7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade nog rivit väck tapeter och annat som sitter på väggen.
Med hjälp av vatten, värme och vad som kan krävas.

Och sedan fått den putsad av någon som kan det.
Blir det för dyrt?

Annars bara satt upp renoveringsgips med monteringslim, spacklat och målat.

För vad jag förstår av vad du skriver behövs det egentligen ingen ytterligare isolering.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Blir det inte väldigt dåligt ljud om du skall ha hemmabio med klinkergolv?
 
thomas33 skrev:
Blir det inte väldigt dåligt ljud om du skall ha hemmabio med klinkergolv?
Instämmer. En heltäckningsmatta är närmare på ett krav i ett så stort rum om du ska få ner efterklangstiden till rimliga nivåer.

Angående innerväggarna kan du göra som du beskriver, men släpp en bit i underkant så väggen kan andas ut bakom gipsen.
 
Bäst är ju att putsa väggarna och så färg som "andas" (silikatfärg) för att säkerställa att ev. fukt (trots Isodrän) kan vandra fritt. Beroende på temperatur och väderlek kan ju fuktvandringen vända också...

Stålreglar och gipsskivor fungerar dock säkert bra om du bara lämnar ventilationsöppningar vid golv och tak. Jag tror det är Platon som har speciella lister du kan använda eller så fräser du bara ur en vanlig list så det kan byta luft gakom gipsskivorna. Det kan vara bra att lägga en eller ett par inspektionsluckor direkt som du kan öppna och känna om det blir fuktigt på baksidan av gipset sen (då är det tyvärr bara att göra om och rätt)...

Nivell har ju system för väggar också men jag tror det blir lite överkurs om du som sagt har Isodrän på utsidan...
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Blir det inte väldigt dåligt ljud om du skall ha hemmabio med klinkergolv?
"väldigt dåligt ljud" är väl en definitionsfråga... Jag har ek-parkett och har inte lidit några men, jag hör hur saker exploderar och vad de säger på nyheterna trots det... :)
Det beror väl lite på hur mycket av "ljud-snobb" man är men annars fungerar ju lite draperier, någon matta och mjuka filtar långt för att ta upp ekon...
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
falkn skrev:
Instämmer. En heltäckningsmatta är närmare på ett krav i ett så stort rum om du ska få ner efterklangstiden till rimliga nivåer.

Angående innerväggarna kan du göra som du beskriver, men släpp en bit i underkant så väggen kan andas ut bakom gipsen.
Håller själv på i källaren med ett biorum. Panel på plåtreglar och ska ha heltäckningsmatta på oisolerad platta. Alla säger luftning behövs och lämna en glipa nere. Men ingen skriver i någon tråd hur eller hur stor glipa? Jag funderar på ventilgaller nere på något eller några ställen per vägg. Och sedan ett ventilgaller uppe eller ett par stycken per vägg. Hur får jag bäst luft rörelse en nere i hörnet och en uppe på samma vägg i motsatt hörn eller uppe och nere på några ställen per vägg över varandra? En dator fläkt bakom en ventil uppe som blåser ut luft kanske och går några minuter ett par gånger per dag? Ventilerad taklist och golvlist räcker det? Tror inte själv att luften kommer cirkulera något vidare då.
 
Det räcker oftast med några mm som öppning men jag skulle själv istället välja att kapa alla gipskivor ca. 10 mm för korta och montera dem med 5 mm luftspalt vid golv och vägg.

Det är viktigt att se till så att Nivellgolvet sluter tätt mot väggarna och att väggarna sen "står" på Nivellgolvet och inte tvärtom.

Nivellfläkten kommer att se till att det är rörelse på luften i rummet i övrigt och temperaturskillnaden mellan rum och bakom gipsskivorna kommer att skapa luftrörelse.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Jag hade nog rivit väck tapeter och annat som sitter på väggen.
Med hjälp av vatten, värme och vad som kan krävas.

Och sedan fått den putsad av någon som kan det.
Blir det för dyrt?

Annars bara satt upp renoveringsgips med monteringslim, spacklat och målat.

För vad jag förstår av vad du skriver behövs det egentligen ingen ytterligare isolering.
Mest för att jag vill prova att göra allt själv :)

Renoveringsgips var jag inne på förut också men tvekade för att det inte kändes bra att sätta det direkt på lättbetongen med tanke på gips är ett naturmaterial. Hur menar du att man ska sätta upp det?
 
anders07 skrev:
Det räcker oftast med några mm som öppning men jag skulle själv istället välja att kapa alla gipskivor ca. 10 mm för korta och montera dem med 5 mm luftspalt vid golv och vägg.

Det är viktigt att se till så att Nivellgolvet sluter tätt mot väggarna och att väggarna sen "står" på Nivellgolvet och inte tvärtom.

Nivellfläkten kommer att se till att det är rörelse på luften i rummet i övrigt och temperaturskillnaden mellan rum och bakom gipsskivorna kommer att skapa luftrörelse.
Ska jag alltså ställa vägg-systemet på Nivell-golvet och fästa i klinkers? Jag hade faktiskt inte tänkt ha någon fläkt. Utrymmet är väldigt torrt, har haft några wellpappskivor mot betonggolvet i några månader och lyfte igår på dem och de var snustorra. Nivellgolvet kommer också vara öppet på ena kortsidan där förrådet kommer vara, där hade jag bara tänkt bygga en mellanvägg på Nivellgolvet mot förrådet och sen sätta ett nät i luftspalten mot förrådet. Stora ventiler finns i förrådet och längs ena långsidan på hela utrymmet.
 
Jag och min bror byggde ett gästrum/tv-spelrum i källaren i mitt hus. Då satte vi stålreglar längst ytterväggen, med isolering förstås (som vätte mot garaget). OSB skivor på det och sen huntingtonskivor. Utöver det lade vi en ny heltäckningsmatta - det blev skitbra! lämnade typ 5-8 mm luftspalt uppe/nere
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
frihopper skrev:
...
Hur menar du att man ska sätta upp det?
Några S-slängar med monteringslim och sedan trycker man upp gipsskivan mot muren.
Någon expert som tycker att det blir för tätt med 6 mm renoveringsgips?

Annars tycker jag att det borde vara ett enkelt sätt att få fina väggar.

Fråga till de som förordar stålreglar med isolering:
Ni förordar en öppning upp- och nedtill så det blir luftat bakom den uppreglade väggen.
Sätter man då isoleringen direkt mot källarväggens mur, eller med distans mellan mur och isolering?
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Ingen isolering i väggen! Bara luftspalt.
 
  • Gilla
alfredzione och 2 till
  • Laddar…
anders07 skrev:
Ingen isolering i väggen! Bara luftspalt.
Aha, då är jag med :)

Men det stjäl ju lite plats med 45 mm reglar, om utrymmet är begränsat.
Men OK, det viktigaste är trots allt att man inte bygger in några mögelhärdar.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack för alla grymma inlägg, förhoppningsvis hjälper det fler än mig som går i samma tankar!

Då blir det så här för mig tror jag: Nivell-golv - Väggar PÅ Nivell-golvet med stålreglar/stålskenor 45mm - Gipsskivor med luftspalt bakom.

Några avslutande frågor:
1. Funderar på att förstärka gipsskive-väggen med OSB-skivor bakom. Bra idé? Finns det bättre? Det kommer bli en del lek nere i detta utrymme och kanske något barn som ramlar mot väggen. Samt att jag skulle vilja hänga upp något på väggen också, som tyngst kanske en LED-TV.

2. Hur ska jag fästa stålskenorna i klinkers-golvet? Läste någonstans att man kunde fästa med konstruktionslim, typ PL 400? Bra idé?

3. Nivell-golvet bygger man inte riktigt tätt mot ytterväggen i detta fall (utan fläkt) då så att luften under Nivell-golvet inte stängs inne?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.