Nu börjar det iaf bli dax välja färger på väggar och golv, och nu börjar det bli svårt - vad välja av färger??? Vi ska ha klinkers i kök, tvättstuga (som ochså är groventre), hall och bad, och vi undrar lite om vi bör välja samma klinkers i några av rummen. Från tvättstugan går man in i köket, kanske mest harmonisk om det är samma? Eller kan det bli bra m olika? Kanske ochså hallen bör ha samma?  I övriga utrymmen är golvet Kährs Ask cambridge. Tänker oss i utgpkt grå klinkers i hall och bad (vitt kakel och ljus (glas)mosaik i duschhörna).

Avseende val av färg: Vi kommer ha målade väggar överallt och kommer välja någon ljus palett dom drar åt antigen det grågröna el det gråbruna hållet (inte för kallt men häller inte för skarp färg). Inga fondväggar nu. Någon som har ideer på harmoniska paletter/NCS-koder? Köket är vitt m nästan svart bänkskiva och svart ugn/micro, och vi funderar även här på ljus glasmosaik (sett några snygga Höganäs). Kan det bli för kallt m grå klinkers? Väjla något åt terracottahållet i stället?

Massa funderingar, svårt at bestämma sig... all inspiration tas emot m stort tack!

mvh hanneli

edit: glömde skriva att vi har i stort sett enbart tittat på Höganäs klinker/kakel då det finns ett bra utbud här i stan, har dock försokt hämta lite inspiration från andra producenter/leverantörer. Har ochså varit och hämtad flera paletter från bla Lady och Alcro - men tycker det är svårt se för mig hur färgen funkar på väggen
 
Så här skulle jag välja, kalkstensgrå (varmt grå, med aningens brun ton i det grå) klinker, allra, allra helst en oglaserad granitkeramikplatta med en yta som känns finslipad (blir väldigt likt natursten :-*) som dessutom finns i olika format, definitivt samma i både hall, kök och tvättstuga/groventré och med ett val som detta (men bara då ;)) så skulle jag lägga samma även i badrummet. Det blir varken kallt eller tråkigt, bara snyggt.
Om du väljer en serie som har flera olika format så kan du göra en ursnygg kombination i de olika utrymmena genom att välja samma nyans men variera formaten en aning mellan de olika rummen (bla. beroende på rumsstorlek), ger en liten variation men är fortfarande enhetligt, harmoniskt och jättesnyggt, spec. om man väljer en med helt raka/sågade kanter och sedan lägger med en smal fog :-*

Absolut ingen terracotta (tycker jag ;)), men det är enbart en smaksak och jag gillar inte den där gul-brun-aprikos-rosa nyansen som det oftast är på de sk. 'terracotta'färgade varianterna, dessutom svårt att hitta snygg och tålig nyans på fogen som passar till dessa.

MVH//Christina.
 
Så jag har tänkt, men hade svårt för hitta något i högans katalog som lämpade sig, hittade flera ganska mörka grå plattor i affären som var snygga, men undrar om det blir för mörk. Sökte på lite bilder, och denna länkan undrar jag om Ataija Azul har den färgen som skulle kunne fungera bäst? Gillar lite liv i plattan, men det får vara lagom. "terracotta"-liknande är inte aktuellt, tycker inte om det.

www.stenmagasinet.com/html/materialbank_kalksten.html

Har någon sett plattor i andra kataloger som skulle fungera - alltså i olika storleker?
 
Mycket snygga plattor :D Men en fråga från en novis: Är oglaserade plattor känlisga för spill - typ rödvin?

Iaf: Vi kommer altså välja plattor i någon mellanmörk grå grå-brun (altså lite varm ton) i kök, tvättstuga, hall. Badrum håller jag utanför lite, eftersom jag vil välja färg på mosaiken först.

Sedan har vi planerat välja kanske 3-4 färger som ska på väggarna. Hall, kök och vardagsrum hänger i hop, där hall och vardagsrum utgör dom stora ytarna, kök mestadels skåp frånsett en vägg m stora fönster. Jag har egentligen tänkt mig att alla dessa rum ska få samma ljusa varma färg, men kanske man ska bryta av en vägg m lite mörkare? Dörrar, foder, lister och tak är vitt. Ytterligare rum som ska få färg är tvättstugan, 2 sovrum och 1 arbetsrum. För att illustrera lite vilka färger jag (vi ;)) vi gillar hade jag tänkt länka till alcros ad.bas där det finns flera snygga paletter, men i pdf-filen syns inte färgerna av någon konstig anledning. Om man tittar på hemsidan Jotun Lady (borde ju egentligen välja norskt :D), lutar det åt Lady Once den varma och den frodiga paletten samt Lady Fortuna. Vi är inte beroende av att färgsätta mhp möbler, då dom vi har ska bytas ut så småningom. Det enda vi vet är att vi vil undvika ek, eftersom golvet blir ask, har för mig at det inte passar så bra?

Jag kan ingenting om färger, så mina frågor är alltså om det är klok/uklokt tänka palett? Hur många färger är lagom 3? 4? 5? Blir det tråkigt välja ljusa neutrala färger? Blir det bättre om man bryter av stora ytor m en "fondvägg" m lite mörkare kulör?

Om någon mer råkar ha paperskatalogen från ad.bas så tycker jag mest om "äng och hed" samt "örter och gräs", men har ingen aning om hur dessa fungerar på väggarna.

Tacksam lite bollande av ideer ;)

hanneli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.