Jag har problem med batteri i en AM 320 og har derfor oppnat Automoweren. Så ettersom det finns lite bilder og information om hva som finns på insidan av roboten så tenkte jeg å dele litt av det jeg finner her i en teknisk tråd.

Gplshopen har også nå fått en bra liste med reservedeler så en ser hva som er på insiden av alle AM modeller med partnummer.

Bilder på insidan av 320 2013 modell:

Main body:
320inside1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Top body:
320inside2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marquiz och 3 till
  • Laddar…
Batteri bytte. Det er samme batteri for 320X(1stk) og 330X(2stk), Li-on 18V-3.2Ah-57.6W PN: 580 68 33-01.

Batteri_skifte1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteri_skifte2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteri_18v_3200mAh_AM_320_330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
erikno och 1 till
  • Laddar…
Batteriet ble utladet i vinter, så det lader bare 40-50% og har feilmeldiger på ladning og batteri. Batteri har ca 450 ladninger. Har et nytt batteri bestilling (som jeg trenger raskt), men planen er også å bytte batteri cellene på det gamle batteriet og se om det vil virke også.

Jeg koblet til batteri på port B på kretskort og det virket fint, så satser på at jeg kan bruke begge samtidig (som en 330X) uten omprogrammering.

Kikket litt på batteri cellene og de er standard: Sony US18650VTC3 18650 1600mAh 3.7V Li-ion flat top type, også et batteri vanlig for e-cigaretter :x De selges overalt og er enkle å få tak i. Man har også mange flere merker og med mere Ah, men jeg tenkte først å prøve med samme type og se om det virker.


Sony1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batteri controller er fra FSM, men kunne ikke finne specs på den via google...

batteri_buksprettet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det att byta ut cellerna till andra 18650 rakt av? Det finns ju de med kapacitet över 3 Ah.
 
backfire skrev:
Kikket litt på batteri cellene og de er standard: Sony US18650VTC3 18650 1600mAh 3.7V Li-ion flat top type, også et batteri vanlig for e-cigaretter :x De selges overalt og er enkle å få tak i. Man har også mange flere merker og med mere Ah, men jeg tenkte først å prøve med samme type og se om det virker.
Tack för informationen. Man ska väl byta nån gång i framtiden och då kanske detta är ett bra och billigt alternativ.

Ska bli spännande att följa hur det går. Lycka till.
 
ingenaning skrev:
Går det att byta ut cellerna till andra 18650 rakt av? Det finns ju de med kapacitet över 3 Ah.
Jeg tror ikke det er noe poeng i å ha større batteri da det er begrensing i lading i software. Den stopper lading av batteri når det er 2600/5100mAh.

Fikk et nytt batteri men det er ikke mulig å bruke 2 stk på AM320, fikk en batteri feil melding når begge var koblet til. Må nok ha software update/configurasjon eller software for en AM330 på kortet ser det ut som.

Ellers bilde av motor fra Linix i Kina - nyere type enn de gamle AM. Denne støyer en del da det er en 2013 model.

AM220_hjul_motor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
backfire skrev:
Jeg tror ikke det er noe poeng i å ha større batteri da det er begrensing i lading i software. Den stopper lading av batteri når det er 2600/5100mAh.
Vet du att det är så? Låter komplicerat för en laddare att mäta mAh känns det som, vore betydligt enklare att ladda tills man uppnått rätt spänning och då spelar kapaciteten ingen roll.
 
Det är olika storlek på 320 och 330 laddarna vad jag vet.
 
Synd att bra celler är dyra, annars hade jag gärna köpt för att testa om det går att byta ut 1.6 Ah mot >3 Ah.
 
@Backfire - Gick det bra att byta batterier rakt av eller fick du göra något mer för att få det att fungera?
 
@Stingray: Det virket fint å bare bytte batteri unten å gjøre noe mere, unplug gammelt batteri, plug in nytt batteri. Done!

Jeg fikk et problem med ladning av batteri men det viser seg det er et problem med lader på på kortet. Det ser ut som det er 2 x ladere på kortet (samme for 320 & 330) eller i det minste software styring for det. Når jeg satte batteri på kontakt (B) så virker det fint, når den stod på kontakt (A) så ble det problemer med ladnings error i display. Så virker som det er 2 uavhengige ladere/kontrollere for dette. Så begge er vel i bruk for en 330, mens 320 bare bruker en. Så har brukt port (B) så har det virket fint i en måned nå.
 
backfire, har du testat med celler med högre kapacitet än original och vet att det inte fungerar?
 
backfire skrev:
@Stingray: Det virket fint å bare bytte batteri unten å gjøre noe mere, unplug gammelt batteri, plug in nytt batteri. Done!
Tack, nu är det förhoppningsvis ett bra tag tills det är dags, men då vet jag i alla fall. (y)
 
ingenaning skrev:
backfire, har du testat med celler med högre kapacitet än original och vet att det inte fungerar?
Nei, har ikke prøvd celler med høgre kapasitet. Mitt batteri var OK ettersom det var feil på en av ladeportene på kortet, så venter med å bytte celler til batteri har dårligere kapasitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.