besindriven kantskärare till kabelläggning
Någon som provat
 
En kompis tog motorsågen och offrade ett svärd och en kedja. Gick som hejsan enligt honom att såga ett spår för kabeln.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Jag använde vanlig kantskär och matade kabeln genom ett rör för att få ner begränsningsslingan till gräsklipparen. Skulle tro att jag fick ner 100m per timme.
 
bax skrev:
En kompis tog motorsågen och offrade ett svärd och en kedja. Gick som hejsan enligt honom att såga ett spår för kabeln.
Tänkte mig något sådant

Www.varuhuset.se/kantsskarare.htm

Någon som provat?
 
Jag har använt hondas versatool, fungerade klockrent att göra ett spår med
 
Jag tog vinkelkapen med diamantskiva.
 
Jag la kabeln på gräset. Övervuxet efter ett par veckor och går lätt att efterjustera när man ändrar rabatter et.c. Kan vara svårt att hitta kabeln då den blir kraftigt övervuxen på ett år, men det går om man letar.

Enda skälet som jag ser att fräsa ner den, är om man vill vertikalskära/mossriva.
 
Och om man har större ytor .. Inte jätte gratis med plast spik
 
En bensindriven kantskärare är nog inte jättegratis heller:)
 
Behöver inte köpa lånade och kolla blocket kabel nedläggare 250:-
 
grymmeoffe skrev:
Och om man har större ytor .. Inte jätte gratis med plast spik
Tror jag köpte ett par tre påsar extra, för någon dryg hundring styck. Har ca 1000 kvm gräs och la ca 450m kabel.
Nu är väl inte några 500:- hit eller dit det viktiga när man köpt en robot för +20', utan jag ville tipsa om att det kanske är bra att kunna justera enkelt i efterhand. Har flyttat på 3 ställen redan efter ett år.
 
Thomas59
Jag tog fram tigersågen och ett grovtandat blad för att lägga PEM-slang till trädgårdsbevattningen. La nog ner 75-100 meter. Satte ut märksnöre (egentligen onödigt) och sågade två parallella spår på var sin sida om märksnöret. Tog upp gräsremsan, la ner slangen och tillbaks med gräset. Stampade till lite sen var det klart. Tog max ett par timmar och två tigersågblad.
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.