Flakplyfan på mitt Fågelsta U1000 från 1987 har sett sina bättre dagar, och nu tänkte jag ta och byta den innan jag trampar igenom flaket och gör illa mig. Men finns det något smart som jag kan eller borde göra på samma gång, när flaket ändå är av? Eller är det någon smart ändring/ombyggnad av släpet som jag skulle kunna göra utan större merkostnader? Jag söker en kreativ diskussion. Helst ska åtgärderna vara billiga, inte öka vikten. Släpvagnen måste också vara fortsatt laglig.

Lite idéer från egna idélådan (högt och lågt, dåligt och bra):

Dra om el som ser dålig ut.
Dra in någon form av belysning, särskilt så att jag ser bakåt när jag backar.
Välja aludurk istället för plyfa, och installera tippfunktion.
Välja aludurk istället för plyfa, och på något sätt förbereda för installation av uppkörningsramp.
Förbereda för montering av kran.
Sätta en ögla bak på släpet, så att det blir enkelt att flytta/vinscha runt.
Såga ut en del av durken så att man kan fälla upp en kran ur golvet.
Förbereda någon form av arbetsbelysning.
Montera in en förvaringslåda under släpet, där jag kan ha spännband, lastnät och liknande.
Se över bromsar och axel
Montera bakre stödben/stödhjul
Öka frigången bak genom att göra plåten/ramen som regplåten hänger på flexibel/gångjärnsmonterad.
Installera lastöglor i durken på infästingspunkterna i ramen, istället för att bara sätta en skruv eller bult.
Förbereda för backkamera, det kan vara bra när man kör med kapell.
Förbereda för flexibel lemförhöjning på något smart sätt.
 
pelpet skrev:
Förbereda för flexibel lemförhöjning på något smart sätt.
Hrrm, ja alltså behöver du ett släp för att transportera den så....:surprised:
 
  • Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Hrrm, ja alltså behöver du ett släp för att transportera den så....:surprised:
Du missförstår ju bara!
Det var ju inte fråga om att transportera den utan att förhöja, dvs få upp den :rolleyes:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Så klart, alltså hänger dessa två punkter ihop?

Förbereda för montering av kran.
och

Förbereda för flexibel lemförhöjning på något smart sätt.
 
Jag hade bytt till aludurk och även sett till att göra några hål som det går att sätta stolpar i. Bra att ha om man kör något som inte skall välta.
Flera lastöglor.

Förvaringslåda under släpet är nog mer problem, än praktiskt. Bättre att ha en låda på dragbalken.
 
Varför byta till aluminium?

Det ursprungliga plywoodflaket har ju hållit i 28 år (om jag räknat rätt).
Med ny plywood så är vi ju nästan inne i nästa istid.

Och jag inbillar mig att plywood är lättare, billigare och "skonsammare" mot lasten än profilerad durkplåt.
 
Ska man skotta av grus så är alu-durk mindre lyckat, jag håller med KOW :)
Tippfunktion är väldigt trevligt, kolla dock med bilprovningen vad du får göra för ingrepp.
 
Håller med övriga gällande aluminium.
När jag bytte mitt så passade jag på att montera invändiga fästöglor infällda i skivan. På så sätt går det enkelt att fästa mindre grejer utan att öglorna är i vägen för större.
 
Jag bytte till en variant av durkaluminium som inte är så hög, inga problem att skotta av det.
IMG_2494.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tord Rosenvang
  • Laddar…
Jag har fått ett pris på drygt 2000 kr (om jag minns rätt) för 3mm durkaluminium till mitt 3m flak och det kändes vettigt men huvudspåret är ändå plyfa för att det är billigare och bättre om man tänker sig att köra grus och skoter på släpet, vilket kanske kan bli aktuellt. Dessutom tror jag att jag får en liten kant bak och fram då alun är tunnare än plyfan. Fast inget är slaget i sten.

Kan man fälla ner öglor i plyfa eller alu? Hur gör man då? Borrar man ett hål?

Krävs det någon besiktningsändring om man eftermonterar tipp?
 
  • Gilla
JonnnyA och 2 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Krävs det någon besiktningsändring om man eftermonterar tipp?
Jag vet inte, jag har en kompis som jobbar med registreringsbesiktningar mm bilprovningen och han brukar mumla över typgodkännanden och allt möjligt bök som kan uppstå när "folk kommer in med sina hemmabyggen" :)

Det var bara en tanke som slog mig :)
 
  • Gilla
schackspelare
  • Laddar…
Passa på att rostskyddsbehandla vitala delar som inte är galvade under flaket. Måla bakaxeln, bromstrummor m.m.
 
pelpet skrev:
...
Kan man fälla ner öglor i plyfa eller alu? Hur gör man då? Borrar man ett hål?
...
Det där är en intressant fråga.
Ofta kör man ju bara något tunt (som en masonitskiva till exempel).
Hur håller man det på plats utan inre öglor/lasthållare?
 
M
KnockOnWood skrev:
Det där är en intressant fråga.
Ofta kör man ju bara något tunt (som en masonitskiva till exempel).
Hur håller man det på plats utan inre öglor/lasthållare?
På våra släp kan man plocka av lämmarna, spänna fast i de yttre krokarna på gavlarna och sedan hänga dit lämmarna igen. Spännbandet löper då mellan läm och ram.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Ove K och 1 till
  • Laddar…
Lem:
Arm.jpeg

Läm:
godarad3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ellmanstrp och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.