Hejsan,

Jag och min man planerar bygga ett sk. Queen Anne hus det vill säga ett riktigt kråkslott, med tinnar och torn typ det på bilden här. barber.jpg Ritningarna kan köpas från USA men kan någon i Sverige bygga det? Inklusive alla detaljer?

Hälsningar
Sofie
 
sofielyr skrev:
Ritningarna kan köpas från USA men kan någon i Sverige bygga det? Inklusive alla detaljer?
Klart det finns folk som kan sådant. Karlssonhus t.ex. borde klara det. :D
Frågan är väl snarare vad prislappen hamnar på? ??? :p
 
Tack för ditt svar!

Hrm, prislappen är en senare fråga ;)

/Sofie
 
Hur coolt som helst. Som taget ur en skräckroman från Maine. Vill ha!

Fast du skulle kanske tjäna mer på att låta en lösvirkesbyggare bygga det åt dig. Med alla detaljerna på bilden så drar nog kostnaderna lätt iväg i vilket fall som helst.

mvh
David

 
Läckert är bara förnamnet!

och angående frågan - jovisst finns det dom som kan bygga det - helt övertygad.

//Sly

Vill också ha!
 
Har du tänkt på hur effektivt verandan skymmer ljuset? Såna hus funkar bra i USA, där man behöver skugga, men bygger du i Sverige så...
Utrymmet i tornet, blir svårmöblerat. Hoppas ni får bygga bra bit över 200kvm.
 
Oj vad häftigt. Även jag vill ha. Fortsätt och berätta hur det går, det finns nog många som vill veta. Har du någon url till stället där du köper ritningarna.

/Rickard
 
Undrar lite hur kul det skulle vara att jobba efter de ritningarna, dels är de garanterat inte efter svenska normer och sen alla mått i tum *suck*
Allt går men man bör nog göra om ritningarna en del för att spara tid, tror dessutom inte ens att bygglovet går igenom på originalritningarna.
Kul hus annars *ler*

/Kent
 
Hej,

Tack för era svar!

Jo vi räknar liksom med att det kommer att bli lite jobb av det hela. Huset kommer att ligga på landet vi har ca 6 ha mark så jag tror att det kan gå och få bygglov.

Eftersom stället vi vill bygga på är på toppen av en backe kanske verandan i söderläge ändå inte stjäl allt vårt ljus. Det är ju trots allt verandan som ger karaktär tillsammans med tornet.
Kolla in planlösningen på detta hus, inte så dum med tanke på att den är från 1891, kanske man vill klämma in en toa på bottenvåningen också och öppna lite mer men annars!!

barber0104c.gifbarber0104d.jpg

www.housemouse.net eller www.victorianstation.com kan man hitta ritningar på sådana gamla hus.

Vi är än så länge i första skedet att försöka ta reda på om det går och vad det skulle kosta.

Hälsningar
sofie
 
Coolt!!! Får direkt läskiga associationer (stavning?) när jag ser ett "kråkslott" ;) Inget för mig, skulle inte våga sova ensam hemma ;D

Hursomhelst, hoppas att byggplanerna blir av, håll oss nyfikna uppdaterade är du bussig!

Lycka till!
 
Vilken dröm! Vilken charm! Fantastisk vackert! Påminner mej om bilder insända av en forumist som hittade gamla svenska huskataloger. Det fanns just såna slottliknande snickarkonstverk i olika prisklaser med planlösning och allt.
Nu minns jag inte vem det var och vilken rubrik men där fanns husbilder man inte glömmer ;). Kanske någon annan minns? Då kanske skulle du kunna få hjälp att hitta svenska byggritningar i samma stil i någon arkiv?
Lycka till!
gaia
 
Vill sjukt mycket ha oxå!

Det i särklass mest annorlunda hus jag har sett
på den här sajten! kostar säkerligen därefter oxå!

 
Hej,

Nu blev jag jättenyfiken! Jag vill också se dessa huskataloger! Kan någon inte försöka minnas vad det var för några!

Sofie
 
Hej,

Tack för länken! Jo, de husen är säkerligen inspirerade av queen anne modet på arkitektur. Vackra är de iallafall. Det som mest intressant och de som jag hoppas gäller idag också ;D är den lockande prislistan!

/Sofie

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.