Jag är på jakt efter möbelhjul som vid en viss belastning fjädrar upp så att möbeln inte längre rullar. Svårt att förklara men ni minns kanske kik-step pallen som hade en liknande funktion?
869036.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska bygga en utdragssäng och tänkte att det kunde vara en fiffig lösning så att sängen står stabilt när man väl ligger i den.
 
Annars kanske du kan sätta hjulen på en fjädrande bräda, borde vara enklare att fåtill.
 
Ja det är ju ingen dum ide, det får bli alternativ två om jag inte hittar sådana hjul som jag tror finns!
 
Är det inte risk att det kan bli lite "stötigt" om man busar lite.
Det är ju inte alltid man bara sover i sängen :cool:
 
KnockOnWood skrev:
Är det inte risk att det kan bli lite "stötigt" om man busar lite.
Det är ju inte alltid man bara sover i sängen :cool:
Ha ha! Nä men de hjul jag tänker på ser ut som ett vanligt länkhjul, men med en extra led och en fast fot. Så med rätt belastning så står den endast på foten, och så vida inte alla parter involverade i "buset" leviterar så bör det nog inte vara ett problem!
 
bygga_bo skrev:
Menar du något i stil med dessa: [länk] ?
Jag vet inte! Ser inte helt hur dom fungerar men gissar att det helt enkelt är en fjädring, alltså att hjulet fortfarande kan rotera fritt?
 
Om man klickar på fliken som heter "Modell" så dyker det upp två varianter - fast och länkhjul. Det senare borde rotera fritt.
 
Fjädertryck 17 kg enligt bygga_bo's länk.
En i varje hörn ger 4 x 17 = 68 kg.
Så små/lätta kvinns och barn ligger kanske och rullar runt :x
 
KnockOnWood skrev:
Fjädertryck 17 kg enligt bygga_bo's länk.
En i varje hörn ger 4 x 17 = 68 kg.
Så små/lätta kvinns och barn ligger kanske och rullar runt :x
Fast sängen väger väl något?
 
larsbj skrev:
Fast sängen väger väl något?
Jo, det borde faktiskt fungera, när du säger det.
Smart konstruktion faktiskt (y)
 
C
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.