Hej!

Var kan man köpa armeringsnät som är godkänt i badrum mot spånskivorna innan man flytspacklar 15mm? Nätet är ju ett krav för stabiliteten enligt GVK men frågan är om det är några särskilda krav som nätet måste uppfylla när det gäller diameter på trådarna samt storlek på "rutorna" etc. Köper man nätet i bitar om 1 kvm eller säljs det även på rulle? Kollade på Bauhaus i dag men de hade inga armeringsnät så jag vore tacksam för svar om någon vet var detta kan köpas?
 
Punktsvetsat stålnät går att köpa på bl.a. Ekesiöö om du bor i Sthlm.
Dom säljer dom i ark på 1 kvm, eller på 5 kvm rulle. Personligen tycker jag att arken är lättast att jobba med och dom kostar ca 50:-/st. Jag tror att en rulle ligger på 200:-.

Tänk på att lägga skarvar omlott när du monterar dom.
 
Jag har sökt efter arken med ljus o lykta nu i ca 2 veckor.. Finns inte att få tag i här i Kristianstad. (skåne ) Dock hittade jag på löpmeter för 15 kr kvm. ;)
 
Jag hittade armeringsnät på Bauhaus häromdagen. Kommer dock inte ihåg om det var i Länna eller i Botkyrka. Låg bland murbruk och andra gjutgrejor.
 
Hej!

Jag köpte ark på Höganäshuset i dag och då uppstod ytterligare ett par frågor som jag tänkte kolla om någon kanske kan besvara. Jag fick med en broschyr från Höganäshuset där det står att man ska jorda stålnätet om man ska ha elvärmeslingor ovanpå. Har aldrig hört talas om detta tidigare, hur har ni andra gjort? Antar i så fall att man bara drar ner en jordkabel från termostaten till golvgivaren och fäster kabeln i nätet innan flytspackling om det nu är nödvändigt?
Hur har ni andra gjort intill golvbrunnen när ni har lagt stålnätet på golvet? Har ni stiftat fast det ända fram till golvbrunnen eller slutat ca 25 cm från brunnen eftersom elvärmeslingorna inte skall ligga närmare än så och dessa fästes ju på stålnätet..
Visst stämmer det väl för övrigt att stålnätet endast är ett krav i våtutrymmen och inte i exempelvis en hall?
Många frågor blev det...
 
Jag har aldrig hört talas om att nätet behöver jordas, och har aldrig varit med om att man har gjort det. Det har blivit ett och annat badrum sedan kravet om nätning kom, och hade någon blivit elektrifierad hade jag nog fått höra om det...

Eftersom nätet är en del av "paketet" som skall förstärka konstruktionen bör man gå hela vägen fram till brunnen med detta. Du skall ju se till så att brunnen ligger i nivå med det skikt som skall våtisoleras. Mao kan du då gå hela vägen fram till brunnen även med värmekabeln eftersom brunnen skall ligga 15 mm över spånets yta, och då får kabeln plats utan problem.

Kraven är inga krav egentligen, bara rekommendationer från BKR, men när det gäller nätet så behövs det bara i våtrum.
Om man t.ex. använder ABS317 eller Serpo 644 så klarar dessa produkter att spacklas i tjocka skikt utan att spricka och behöver egentligen inte nätas enligt Maxit. Men vi ska väl göra som BKR vill utan att tjafsa..
 
Tackar ännu en gång för ditt svar! Jag tänkte inte använda ABS 317 utan tänkte spackla med "STO Vm Term" som ska vara ett motsvarande spackel som ABS 317. Då skippar jag i att jorda nätet eftersom det inte verkar vara alltför vanligt.. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.