När vi flyttade in hade vi en totalt igenväxt tomt, planerna gick ganska snabbt över till att "bort med allt" dit med ny gräsmatta.

Så så fick det bli, efter oändliga kedjor till motorsågen tunga maskiner så är vi nu här, med en tomt som består av 95% sand, flera meter ner faktiskt då det tydligen är en sandås huset står på.

Sanden på tomten har med största sannolikhet massor med frön/skott och liv i sig så frågan är lite generellt, hur gör vi nu?

Ytan är ca 400kvm

Jag har fått pris på 48 ton anläggningsjord á 10000kr utkört.
Är det bara slänga på 48 ton (ca 10cm) och sen så gräs av bättre kvalité och vattna vattna vattna?

Frågor:

1. Behövs ett fukthållande lager under jorden? Är sand "för" dränerande?
2. Skall man satsa på bättre jord? Liknande matjord eller dyl?
3. Ska man kanske lägga duk under hela ytan? För att motverka tillväxt av befintigt som gömmer sig i sanden?

Givetvis kommer lite bilder! Måste bara leta fram dem, men tänk er en strand utan vatten så är ni nära sanningen.
 
Är inte expert på något sätt men har erfarenhet av att ha anlagt två gräsmattor. Den första anlades på mer sandig jord , någon form av mjäla sedan rikligt med matjord på det. Den gräsmattan gick inte att rädda under torkperioder utan blev snabbt gulbrun. Det hjälpte inte att vattna då vattnet gick igenom matjorden och ner i sanden/mjälan. Den andra gräsmattan anlades rikligt med lera i botten och sedan åkerjord ca 10-15 cm. Den gräsmattan verkar vara helt immun mot torka och växer under alla väder betingelser. Tycker att du ska fylla på med lera i botten och sedan jord på det. Lägg gärna en duk först som släpper igenom vatten så inte leran blandas med sanden.
 
Ska du få det bra så behöver du ett fukthållande lager jord underst om c:a 20-25 cm, gärna jord med lera men inte kompakt lera. Ovanpå det lägger du 10 cm anläggningsjord.

Vill ni döda befintligt ogräs innan ni börjar så ska ni täcka marken med mörk plast/pressning ett par år innan ni fortsätter men jag skulle säga att det nog är onödigt.
 
Om vi går efter denna lista:

http://www.jehander.se/sv/system/fi...t/7e/25/prislista_norr_2015web.pdf?download=1

Vilket material skulle ni välja att ha under jorden?

Finns det kanske någon smidigare lösning? Jag tänker mig att det kanske finns någon jordblandning som man kan köpa?

Det som också förbryllar mig är att vi bara skalat bort ca 10cm från tomten, likaväl måste vi nu fylla på 35cm..
Min sand kanske inte är väldränerad, hur testar jag det?
Samt tillhörande det, hur ofta har vi torka i mitten sverige, jag tänkter mig att med rätt grässort så regnar det tillräkligt för att gräsmattan skall hålla sig frisk, men det klart, rinner det bara igenom så gör ju inte regnet eller vattningen nån nytta.

Tillbaka till fråga ett alltså, finns det någon jordblandning som fungerar? Istället för att ha olika material.
Kanske satsa på 20cm tjock finjord istället för sollad anläggningsjord..
 
Redigerat:
Jag hade det omvända problemet, för mycket styv lera. Jag bottnade med fyllnadsmassor från ett bygge i närheten och sen ett lager fin matjord ovanpå det. Det verkar bli gräsmatta av det också. Tror jag betalade 1500 kr för tre dumperslass med fylle.

Sand är väl per definition dränerande? Räcker att du hällar vatten på den så ser du om det rinner igenom eller inte.
 
Nu när jag endå har sand som botten material, kanske man ska satsa på konstgräs..

Om vi tar en fråga i taget då, vad är det för skillnad på planeringsjord och anläggningsjord?
 
Rent generellt så skall en gräsmatta anläggas på väl dränerande mullrik jord. Just sand används ofta för att lösa det. Istället för att köpa svindyra färdiga blandningar så hyr en jordfräs och blanda det du har.

En gräsmatta som blir gul av långa torkperioder är trist men går att hantera, en gräsmatta som inte dräneras när det regnar kommer aldrig må bra.

Sök lite på nätet, alla leverantörer av gräsfrö, gödsel och färdiga gräsmattor har tips på hur underlaget skall vara.
http://www.gräsmatta.nu/anlagga-grasmatta.html
http://www.olleberg.nu/grasprogram/nyanlaggning-grasmatta/
http://www.hornbach.se/cms/sv/se/pr...m/anlagga_grasmatta/anlagga_en_grasmatta.html

Är några exempel.

I ditt läge skulle jag fräsa ner anläggningsjorden med sanden för att sedan lägga ytterligare ett lager matjord ovanpå (10cm).
 
Redigerat:
  • Gilla
PatrikElektriker
  • Laddar…
PatrikElektriker skrev:
Om vi tar en fråga i taget då, vad är det för skillnad på planeringsjord och anläggningsjord?
Kärt barn har många namn... Jag skulle säga att anläggningsjord har bättre kvalité för sådd än planeringsjord. Matjord är å andra sidan bättre än anläggningsjord.

Till detta finns massa andra namn, vissa säkert lika lokala som firman som tillhandahåller dem. Fråga vad jorden innehåller.
 
  • Gilla
VillaWestern
  • Laddar…
Till historien så tillhör det att min lokala grävmaskinst på gatan kan tillhandahålla såkallad skitjord.

"Den är helt osållad och det kommer garanterat börja växa allt möjligt i den som du kommer få kämpa bort, hur kul är det att få hela tomten full med björkar första sommaren, ta riktig jord istället"

Men den kanske blir helt perfekt, jag ska ju så gräs, och om man är ihärdig med gräsklipparen så dör väl allt, utom gräset?

Preliminär plan:

Jag tänker mig 45 ton skitjord (ca 10cm).
Sen fräsa ner det.
Jämna av med kratta.
Välta ytan för att trycka till den.
Sen på med 25 ton matjord (ca 5cm).
Jämna av utan med krata.
Strö ut gräsfrön (rikligt).
Sen välta ytan.
Sen vattna och gödsla enligt normer.

Är jag för snål då? Med lite flyt så håller budgeten. :)

Frågor:
Hur lång tid tar det att fräsa 400 kvm med hyrmaskin?
 
Det tror jag blir utmärkt. Stroller kombi gör underverk för ogräset annars ;)

Ett par tips: Ett bra sätt att få ytan jämn innan sådd är att du drar en SJ-pall upp-och-ned ungefär som en harv. Eventuellt med någon sten på som vikt.

När du lagt på matjorden så fräser du ner gödseln, billigast hittar du på granngården Yara NPK.
Det är viktigare att du kör med gallervält före sådd än efter.
Till 400 kvm hade jag hyrt en såmaskin
Glöm inte att mylla ner fröna ordentligt. En del säger att det räcker med baksidan på en lövräfsa, jag har fått bäst resultat när jag myllat djupare med korta rörelser fram-och-tillbaka med "taggarna" neråt på räfsan.


400 kvadrat fräser du lätt på en dag.
 
  • Gilla
PatrikElektriker
  • Laddar…
Jag tycker inte du är snål, det blir säkert bra. Att det börjar växa ur skitjorden behöver du inte vara så orolig för, det tar mycket riktigt gräsklipparen hand om.

Jag tror det tar ungefär 5 kalla pilsner :) Skämt åt sido; Om det du har är sand så går det fort. Det som tar lång tid är att få ut jorden.

Innan du säger ok till "skitjorden" så försäkra dig om att den inte innehåller grova grenar, rötter, stubbar, större stenar eller allehanda byggavfall.
 
  • Gilla
PatrikElektriker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.