Hur har du tänkt att den skall tillverkas? MDF? Limfog? Annat?
MDF tillverkas inte i så tjocka skivor så det blir till att limma ihop två skivor, eller tillverka egen limfog.

Med MDF kommer den totala vikten bli ca 22 kg/lpm (inkl. böcker) om man gör den 50 mm tjock och 30 cm djup. Dessa kilon skall bäras av dolda konsoller som skall fästas i lättbetongväggen. Finns det risk för att det händer något med väggen om man hänger upp närmare 900 kg på den?

Jag skulle gissa att den som gör jobbet vill fästa konsollerna med HIT-massa eller dyl. och sätta ett par konsoller per meter. Vidare är det ganska pyssligt att passa in hyllplanen på konsollerna, och extra krångligt blir det om väggarna är lite krokiga och sträckan är lång.

Hur mycket tror du att kalaset kommer att kosta inkl. snickare, material och målning? Kanske har du pratat pris med snickarna och dom har svårt att prissätta projektet? Jag skulle inte våga gissa, men jag skulle iaf kunna säga att det blir dyrt.
 
Du kan inte använda dig av IKEAS vägghylla "Lack"?

29661_PE117205_S4.jpg
190cm lång, 26cm bred, 5cm tjock med dolda konsoller.
Bara att skruva upp efter varandra och ev lägga en list i framkanten över
hela längden, för att dölja skarvarna.
 
Hej!
Jag förstår det komplexa problemet, trixigt.

Vad har du för ytmaterial på väggen, är det puts?

Jag tänkte om du hade kunnat fräsa in stående skenor i väggen, typ vanliga sparrskenor som du fäster nåton typ av konsoler på. Det skulle givetvis kunna vara specialgjorda stålstänger (typ fyrkantrör) med utpekande konsoler som du trär på hyllplanen på. De infrästa skenorna kan du sedan putsa över och endast låta konsolerna sticka fram, som du då, likt lackhyllorna, sticker in i hyllplanet.

Fördelarna skulle vara att du får en stabil konstruktion med stor noggrannhet. Det går säkert relativt snabbt att montera jämfört med 40 lösa konsoler. Nackdel är (kanske) att du behöver bryta och efterjustera väggytan.

Vad tros om min idé?
 
Jättefint! Blir jättesugen på att göra någonting liknande i mitt vardagsrum...
 
Supersnyggt! Blir så avundsjuk....
Vad slutade prislappen på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.