Hej

Vi skall byta till IKEA kök och vill gärna har tips på induktionshäll och ugn.

Förslaget från IKEA är Ugn kulinarisk 69995:- samt höll Tydlig 3295:-
Vi är nya på induktionshäll men jag har läst runt och förstår att en del kan väsnas en del.
Det är nog främst det jag är rädd för, att få en häll som väsnas.

Vi har även köpt ny diskmaskin (ej IKEA) samt nytt kyl och frys (ej IKEA)

Tar tacksamt mot tips, även från er som har köpt samma produkter från IKEA.
 
Jag har ugn och häll inköpt på IKEA år 2010, de har alltså snart fem år på nacken.
Det var båda de billigaste i sortimentet, hällen kostade ca 3000 kr och ugnen ca 1700.

Båda har fungerat klockrent nu i drygt fyra år.
Det enda irritationsmomentet är att ugnen har en kylfläkt som går rätt länge efter att ugnsvärmen är frånslagen.
(Men då kan vi bryta strömmen i elcentralen en meter bort ifall vi irriterar oss på en sådan detalj.
Men det har vi nog bara gjort två gånger på fyra år, så det är inte så farligt egentligen)

Induktionshällen låter nästan ingenting, den är väldigt bra. Inga fläktar och sånt krafs.
Men när man sätter en "platta" på "booster"-läge så surrar det lite lätt.
Fast det är ju bara någon minut man kör den så om man inte tänker starta en skogsbrand.
Spisfläkten, som man kör samtidigt, låter mycket mer.
 
Har otroligt dålig erfarenhet av Ikeas vitvaror , allt utom häll har gått sönder dock ej i samma kök . Vi byggde några kök från ikea och tog vitvaror där ifrån och det är många reklamationer på deras vitvaror .
 
Köpte induktionshäll på rea för 2500:- och billigaste ugnen för 1600:-, fungerar perfekt och vi är nöjda!
 
Har en IKEA häll just nu (Smaklig) och är mycket nöjd med funktionen, däremot väsnas den en hel del. Har man fläkten igång så märks ju inte detta, men den låter mycket och jag har hört om andra med samma klagomål på just denna modell. Förr verkade den inte låta, men nu gör den. Min pappa har den större 78 cm varianten och är mycket nöjd, denna är i princip ljudlös. Det finns många alternativ på ugnar, speciellt i den prisklasen du nämner. Vi köpte själva en varmluftsugn från bosch för 2,5'.
 
Har haft ind häll både från Ikea o Bosch. Båda två väsnas en del. Tror det beror mer på tekniken än märket.
Nu har jag glas ceramisk från Elux men det är annan sak.
Tror inte att det finns tysta ind häll. Har god erfarenhet av Ikea,s vitvaror.
 
Vi har allt från IKEA förutom köksfläkten, fungerar klockrent! Precis som KnockOnWood säger så går ugnens kylfläkt igång efter att man stängt av ugnen, men detta är inte något som vi iallafall har störts av.
 
Hej, tack för alla svar. Några nämner köksfläkt. Varför väljer man inte IKEAs? Vi har ritat en en IKEA fläkt.
 
Ikea har ingen med 60 cm glaskupa så här blev det en Cylinda,
som dessutom är tystare och effektivare verkar det som
e9004326.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.cylinda.se/ProduktDetalj/3807
 
I vårt nya kök i nya lägenheten kommer vi köra med IKEA:s helintegrerade fläkt Underverk för 80 cm överskåp. Jag har inte hittat någon konkurrent som har bättre flöden med lägre uppgiven ljudnivå för rimliga priser.
 
falkn skrev:
I vårt nya kök i nya lägenheten kommer vi köra med IKEA:s helintegrerade fläkt Underverk för 80 cm överskåp. Jag har inte hittat någon konkurrent som har bättre flöden med lägre uppgiven ljudnivå för rimliga priser.
IKEAs fläkt:
Utsugningskapacitet: 646 m³/h.
Ljudnivå vid max. utsugningshastighet: 66.5 dB (A).
Cylinda:
Fläkt.jpg
 
Du länkade ju till den du hade ovan, d.v.s. en fläkt med kåpa. Vi ska ha en fläkt helintegrerad i ett överskåp. Cylinda har inte ens sådana modeller.
 
falkn skrev:
Du länkade ju till den du hade ovan, d.v.s. en fläkt med kåpa. Vi ska ha en fläkt helintegrerad i ett överskåp. Cylinda har inte ens sådana modeller.
OK, bäst att du lägger upp rätt länk då :)
 
Hej, tack för alla svar. Några nämner köksfläkt. Varför väljer man inte IKEAs? Vi har ritat en en IKEA fläkt.
Vi var tvungna att välja annat då vi har en allians-fläkt i vårt hus och IKEA säljer inga sådana.
 
falkn skrev:
Du länkade ju till den du hade ovan, d.v.s. en fläkt med kåpa. Vi ska ha en fläkt helintegrerad i ett överskåp. Cylinda har inte ens sådana modeller.
Sorry, jag missförstod dig först.

Klart att Cylinda har alla sorters fläktar
Sådan här t.ex. är väl vad du menar:
e9004150.jpg
http://www.cylinda.se/ProduktDetalj/3400
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.