Hej!

Jag och min familj har köpt en tomt och ska nu bygga ett hus.

Vi har lite undringar kring om man ska välja 2-plansvilla eller 1,5-plansvilla. Det som vi tycker är svårt när det gäller just 1,5-plan är att det försvinner så mycket yta, alltså mycket snedväggar.

Är det någon som har erfarenheter kring nybyggda 1,5-plansvillor med mycket snedtak på övervåningen. Känns det trångt, är det svårmöblerat? Är det lätt att man ångrar sig att man köpte ett sådant hus?

Vi har hittat en modell, Eksjöhus, Kvadraten kupa 1,5-plan, eller Myresjöhus, Hudson 2-plan, och det är svårt att välja. Jag vill ha master bedroom på entrévåningen och det är det på Kvadraten, men ej på Hudson, men den är säkert rymligare med tanke på 2-plan.

Hoppas någon kan svara på detta, för snart måste vi bestämma oss för en husmodell.

Tack på förhand! :)
 
Nu bor inte vi ett nybyggt hus, men ändå 1,5 plan. Jag tycker det är mysigt och praktiskt med kattvindarna som vi har. Bygger man även kupa/kupor så är ju det urmysigt. För barnen kan man även bygga kojor och annat av kattvindarna. Bara idéerna som sätter gränserna.
 
Vi har precis byggt ett 2-planshus. Enda anledningen till att jag skulle välja 1,5-plans är om detaljplanen inte godkänt 2-plans. Alt ett väldigt stort 1,5-plans där ytor hit eller dit inte spelar någon roll. Jag ser inga fördelar annars och jag tycker det "försvinner" bra mycket mer yta än vad som är i kattvindarna.
 
Varför inte mötas på halva vägen och bygga ett 1 3/4 plan? Vi har 1.6 i takhöjd på långsidorna och fönster och jag upplever inte att vi förlorar någon yta med den höjden på ytterväggen.
 
Asson skrev:
Vi har precis byggt ett 2-planshus. Enda anledningen till att jag skulle välja 1,5-plans är om detaljplanen inte godkänt 2-plans. Alt ett väldigt stort 1,5-plans där ytor hit eller dit inte spelar någon roll. Jag ser inga fördelar annars och jag tycker det "försvinner" bra mycket mer yta än vad som är i kattvindarna.
Fattar inte heller varför man skulle välja 1,5 plan istället för 2. Är det stor prisskillnad?
 
Vi byggde i och för sig 1 3/4 istället för 2 och det berodde på att vi ville ha ett visst utseende på huset. Så valet kanske inte alltid handlar om mest volym för pengarna.
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Vi byggde i och för sig 1 3/4 istället för 2 och det berodde på att vi ville ha ett visst utseende på huset. Så valet kanske inte alltid handlar om mest volym för pengarna.
Vi valde också ett 1 3/4-hus, då vi tyckte att dom ser mera proportionerliga ut jämfört med 2-planshus.
Vi var ute efter ett klassiskt hus i 20-talsstil.
Ingen kattvind, utan fönster åt alla håll. 1.70cm som lägst. 3.20 takhöjd i ryggåsdelen i mitten av huset.

0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har fått möjlighet att få titta på Kvadraten kupa, så det ska bli intressant och se hur känslan blir när man kliver in i huset. Har även tittat på Myresjöhus, Smart, och det kändes bra (dock inte Smart, men själva 2-planshuset).
 
Hur stort ska huset vara, hur många är ni i familjen? Det jag har märkt är att folk bygger väldigt stora hus trots normala eller små familjer, blir lätt opersonligt och onödigt stort i många fall. Jag bor i 1 1/2 med halv källare själv.
 
Vi är två vuxna och två pojkar i lågstadieåldern. Vi vill ha ganska stort med många rum, så att barnen får varsitt sovrum och ett rum/allrum tillsammans för tv/spel-rum. Vi vuxna vill/behöver ha ett arbetsrum/gästrum samt gärna ett hobbyrum då jag och barnen älskar att pyssla och sy etc. Vi har bott stort tidigare och nu ganska trångt och vi trivs inte med litet.
 
Ok, jag förstår hur ni tänker, skiljer det mycket i pris på de modeller ni väljer mellan? Det går säkert att få till det ni önskar i en 1 1/2-planare med smart planlösning.
 
Jag har gjort om planlösningen på båda modellerna. Det skiljer några hundra tusenkr, Kvadraten är billigare, men dock med generalentreprenad.
 
Blir en del pengar, för dom får man tex en fin planerad tomt/trädgård
 
Aldrig I livet att jag skulle välja att bygga ett 1 1/2 plans hus en gång till. När vi byggde kom vi från lägenheter båda två och ekonomin var väl inte på top så det blev ett 1 1/2 plans hus från en moduhustillverkare som inte hade 2-planshus I sitt sortinment. Maken till elände vi har haft med möblering, inredning etc på övervåningen. Nu köpte vi husen då det endast fanns 38 graders takvinkel att välja på, jag har förstått att med 45 grader blir övervåningen något större.

Jag ser absolut Inga fördelar alls med 1 1/2 plans hus, och vill absolut avråda om du har möjlighet att välja ett annat. Om vi hade vetat det vi visste idag hade vi nog väntat något år med att bygga hus och sparat ihop de pengar som behövdes för att kunna bygga ett riktigt 2-planshus. Det hade sparat en del huvudvärk när man har sprungit rakt in I taket, speciellt på natten när lillen skriker och man snabbt ska upp.

Lycka till att bygga vettiga garderober mot snedtaken...

Förhöjt takliv som t.ex. smålandsvillan har är ju en vettig kompromiss, men de har ju numera riktiga 2-planshus också, så varför kompromissa? Boendekvalitet är värt en hel del, och det är dumt att ångra sig att man var snål när man sen ska leva med sina val under lång tid framöver. Inredning som kök etc är enkelt att byta ut, men planlösning och tak och golv blir man fast med, så välj där klokt från början.

Hade vi inte trivts så bra med området och läget hade vi flyttat från huset för länge sen...

/S
 
Håller med Steve.
Jag har 1,5-plan. Självklart fungerar det.

Men skulle jag bygga nytt, så skulle det utan tvekan bli 2-plan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.