Vi har en inglasad altan som vi inte byggt själva.
IMG_3574b.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi stör oss på att man byggt en stolpe i mitten så att det bara går att öppna en lucka/dörr i taget. Jag skulle vilja ta bort stolpen och kunna skjuta in 3 av 4 dörrar till 1.
ladda ned (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det möjligt att ta bort stolpen i mitten och förstärka på annat håll?

Om det går, kan dessa 4 dörrar bli 1 om man skjuter ihop dem?
 
Om du vill ta bort mittstolpen som håller upp hammarbandet (balken som takbjälkarna ligger på) så måste hammarbandet förstärkas ganska rejält och det är nog inte hållfastheten som blir problemet utan nedböjningen på balken. Eftersom du har skjutdörrar under så måste tillåten nedböjning på balken vara liten annars går det inte att öppna dörrarna. Hur mycket du behöver förstärka går inte att svara på då det saknas en massa måttuppgifter och var konstruktionen fysiskt befinner sig (för att bestämma snölasten).

Om du vill skjuta ihop dörrarna så att 4 blir 1 så måste du ha 4 spår i golv och takskena och det tror jag inte att du har. Så skulle du ta bort stolpen så blir öppningen tyvärr inte speciellt mycket större ön vad du har idag (förutom att stolpen försvinner vilket ändock ger en större öppning då den inte är i "mitten" och stör. Däremot så skulle du kunna skjuta dörrarna så att öppningen blir "bara" till höger eller vänster vilket du inte kan idag då den största öppningen blir i mitten med en stolpe eller en mindre längst ut till vänster, höger eller både ock.

Så tyvärr blir nog mitt svar att du inte vinner speciellt mycket på att ta bort mittstoplen om du inte vill förstärka hammarbandet kraftigt och samtidigt byta skjutpartier till ett som tillåter att 4:a dörrar blir en i ihop skjutet läge....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.