Hej!

Kollar lite på nya skruvdragare, 18 v. Har en grön PSB 18 med 1.5 v Ah akk. Har renoverat nästan ett hus med den men stör mig återkommande på att den inte pallar med att dra större skruv än 6mm problemfritt. Den har ett maxvrid på 54 Nm enligt papperna och den nuvarande versionen i butikerna med 2 ah akk har lika många Nm och ska klara 10 mm träskruv. Glöm det säger min erfarenhet.

Min fråga är vad ni har för erfarenheter. Hur mycket vrid krävs för att dra 10 mm skruvar utan problem? T ex har jag ett kommande projekt där det behöver dras ett gäng 10 mm franska skruvar i plugg. Sist jag gjorde det fick jag ta fram hylsnyckelsatsen efter 1 cm.
Hur mycket kraft behövs? Efter lite sökande så verkar Metabo och Kress leverera många Nm i förhållande till batteristorlek och vikt. Även kikat på Bosch Gsr 18 V Li med antingen 67 eller 60 Nm beroende på 1.5 eller 3.0 ah akk.
 
När det gäller franskträskruv i plugg och hur trögt det är att utföra monteringen, så beror det till stor utsträckning på vem eller vilken som har tillverkat skruven. Tar man skruv och plugg från t.ex Hilti och jämför den med en skruv och plugg från t.ex Byggmax så är det stor skillnad på den kraft som behövs för montaget.
Även skruvens ytjämnhet och pluggens utformning spelar roll på hur lätt den är att montera.....
 
Har du mätt upp att den faktiskt levererar 54Nm? Jag har en lågvarvig skruvmaskin som förvisso levererar närmare 80Nm, men den finns det inte en chans i universum att hålla emot och den skruvar jag i byggmax fransk träskruv utan bekymmer. Men jag använder hellre hylsnycklar för handlederna mår inte bra av momentet....
 
Jag har kört en del så 12 mm fransk skruv med slagskruvdragaren, skönt att känna slippa känna att handleden ska gå av. Jag har nog dock även förborrat i dessa fall. Det drar ju dock slut på batteriet ganska så snabbt att köra lite grövre skruv.
 
Du ska titta på hur mycket maskinen klarar i mjukdragning...å då klarar din maskin bara 22 nm.
http://www.bauhaus.se/skruvdragare-bosch-psb-18-li-2-18v.html

54 nm i det gröna fallet är en "glädjesiffra".

Hyfsat "starka" maskiner ligger över ca 35-40 i mjukdragning.

Sen gäller det att köpa bra skruv som nån skrev...
 
Kan du inte undvika fransk bult och använda en högkvalitativ skruv istället? På så sätt kan du säkert använda en tunnare skruv och få det lättare att skruva in den.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Kör med slagskruvdragare :)
 
Har du tillgång till 220v kan ex Jula mutterknack vara ett billigt alternativ. Drar säkert 250Nm.
 
Smörj skruvarna, förutom att det går lättare, skär gängorna bättre, gäller både plugg och i trä.
 
Mikael_L
Rikard Gjersvold skrev:
Smörj skruvarna, förutom att det går lättare, skär gängorna bättre, gäller både plugg och i trä.
Vad smörjer man med?
 
Vanligt fett för plugg, för trä finns det nått speciellt, tyvärr mins jag inte vad, en gammal inredningssnickare lärde mig det.
 
Många bra tips, tackar! Jo en slagskruvdragare hade varit sjysst komplement, tål att fundera på. Kanske kan klippa ett kombipaket med vanlig skruvdragare batterier och slagmaskin..
Har sladdriven maskin som borde funka, men då får man ju inte köpa nytt liksom...

Ni som rekommenderar andra produkter än fransk skruv och plugg, något specifikt? Det handlar om att fästa bärlina 45x170 till ett 12 kvm stort skärmtak (brädat och sedumbeklätt) i Siporexvägg. Fasadplugg?
 
Finns mycket att välja på.

Men t.ex en fasadplugg typ HGN med tillhörande skruv från Hilti håller bra i både lättbetong och lättklinker (som är svåra material att fästa i).

När det gäller skruv så är t.ex. Jetting skruvar bra mycket bättre än fransk träskruv, högre hållfasthet ger klenare dimension med bibehållen hållfasthet samt jämnare utfinhet ger lägre montagemoment . Fransk träskruv har dessutom väldigt dålig hållfasthet de flesta skruvarna kommer i 4.6 kvalitet, det är därför som det är viktigt att förborra när man skall montera fransk träskruv (om man nu skall detta) annars går de lätt av vid montage.
 
Paraffin i fast form använder jag att smörja med när det behövs, tvål funkar också (inte flytande);)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.