Vad kallas en sån här (se bild) anordning som används för att fästa lampor i taket? Och vart kan man köpa dem?

bild_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • DSC_0085.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ptja kallas väl upphängningsfäste/bygel kanske, men köpa vart hmm. Jag tycker det ser ut som en bygel som hört till någon specifik lampa och inte någon universal upphängningsanordning.
 
tommib
Den ser väldigt bekant ut. Är det möjligen fästet för en IKEA spotlightlampa? I så fall är det nog IKEA som kanske har den som reservdel, men troligen inte.

BTW, jag hoppas att elen var av när du pysslade, det ser lite suspekt ut med oisolerade trådändar.
 
Trist att det inte verkar vara någon universal anordning. Det finns inget annat smidigt sätt att fästa en spotlight i en krok?

Bor i ett 70-tals hus, så kablaget är inte det modernaste, men elen var givetvis avstängd.
 
tommib
Vad är ditt problem egentligen? om du har både fäste och lampa är det väl bara att skruva upp. Eller är ditt fäste på bilden trasigt?
 
Det är så att jag köpt en ny spotlight och skulle vilja använda mig av samma anordning (dvs hänga upp i krok) som jag redan använder för en annan spotlight. Anordningen jag fick med den nya spotlighten kräver att jag borrar nya hål vilket jag helst inte vill göra, då det går kablar ner mot respektive rums hörn och på grund av fästets konstruktion så skulle borrhålen hamna läskigt nära kablarna.

Så min fråga är om det finns något liknande sätt att fästa en spotlight i en krok istället för att borra hål?
 
M
Bygg en egen dylik mojäng, den ser ju inte speciellt avancerad ut. Ett par plåtremsor, lite borrade hål i, skruvar och muttrar så är du i mål.
 
tommib
Det gäller ju att du kan sätta fast fästet i din nya spotlight också. Har den skruvhålen på samma ställe? Har den ens skruvhål?
MaxPax har ett bra förslag ovan, det torde inte vara så svårt att bocka till en plåtbit som den i bilden men huruvida det blir snyggt med infästningen i din nya lampa är väl en annan fråga.
Att svara definitivt på frågan är omöjligt då vi inte vet hur din nya lampa ser ut och hur infästningen är tänkt att fungera. Om du lägger upp en bild på den också kanske man kan göra ett försök.
 
Så synd att sådana här inte verkar gå att köpa. Verkar som att endast Ikea har det på vissa av sina lampor. Deras billigaste spot kostar 79 kr så det kanske är värt att köpa en sådan bara för att få ett fäste som inte kräver att man borrar i taket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.