Vi är på gång att köpa en tomt och bygga ett fritidshus, tyvärr så har jag aldrigt byggt ett hus men det har alltid varit en dröm. Så viljan finns men kanske inte kunskapen. Ja har byggt badrum, kök, förråd, altan osv så lite kan jag.
Men nu till min fråga. Vid tomtgränsen finns kommunalt vatten och avlopp och el.
Hur går man till väga när man köpt tomten? Under bygget behöver vi ju tillgång till vatten och ström.

Vatten avlopp och el behöver dras ca 25 meter till där huset skall vara.

Skall V/A och el dras innan grunden byggs (skall byggas på plintar)?

Hur djupt skall V/A och el läggas?
 
Man sätter upp ett tillfälligt skåp som man kopplar in på elanslutningen, detta ska anmälas till nätägaren.

Man gräver ner el och va samtidigt som man gör grunden. Avlopp måste inte läggas frostfritt och djupet beror på anslutningspunkten.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
På hemsidan hos de som levererar vattnet finns ofta beskrivningar hur man kopplar på och anmäler osv.
Det är fritt fram att dra fram V/A till huset själv och boka tid med tex Stockholm vatten när man anser sig klar. Då åker de ut och sätter på vattnet, renspolar och sätter upp en mätare. Mätarkonsol, allt annat på din tomt osv får du bekosta själv men är inte dyrt.
Elen skulle jag råda dig till att köpa det elskåp du ska ha på huset sedan och dra matarkabel i minst den längd som behövs. Så kan du ha byggelen via det skåpet under bygget. Och sen låta en elektriker flytta skåket när elen ska kopplas på i huset.

Jag bor i Stockholm och jag med flera har lagt vattnet 100-140cm djupt med 50mm isolering ovanpå. Förväntar mig inget problem med det. Jag la inkommande vatten tätt ihop med avloppet som avger en gnutta värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.