M
Vi planerar vårt bygge och nu var det en kompis som sade vad ni än gör så ta inte svart/mörkgrå klinkers i badrummet. Det var just det jag hade bestämt mig för. Han påstod att man aldrig fick bort kalk och plus att om det var lite dammigt så syntes det direkt. Jag vill nog ändå ha svart/grått...Tacksam för tips och erfarenheter.
Carina
 
Svart skulle nog kunna vara OK om du hittar en som har lite struktur och inte helt slät och enfärgad. Vi har mörkt grått i hall och tvättstugan men lite ljusare grå i badrummet. Det i hall och tvätt är melerad och har struktur (Höganäs Epos), den ser sällan smutsig eller dammig ut. Däremot gör den släta grå (Höganäs Arkitekt) i badrummet det! Städare oftare av det golvet en de andra två och då går man ju in och ut där...
 
Hemmakatten
Har samma erfarenhet som FlitigaLisa, fast vårt Höganäs Arkitekt var vitt. Det var fruktansvärt opraktiskt. Minsta lilla hårstrå och vattendroppe syntes. Det var inte kul att tvätta golvet varje dag.
Däremot hade vi ett högblankt svart/grå/vit marmorgolv i hallen. Där syntes aldrig nån smuts. Så ett badrumsgolv i svart/mörkgrå som är lite melerat antingen i färg eller struktur borde fungera bra.
 
Vi har gråsvart klinkers i badrummet (Nero acapulco från kakelbolaget), skitsnyggt!

Det är slätt men lite melerat i färgen och vi upplever att damm inte alls syns, men däremot vattenfläckar. Dvs går man ur duschen med blöta fötter syns det när ljuset faller på golvet (vi har fönster i badrummet).
Skulle jag ha gjort om det skulle jag trots det ha valt samma! Lite struktur hade säkert gjort susen, men jag tycker inte att det är lika snyggt på så stora plattor.
Och det är faktiskt inte så svårt att torka av fötterna (så himla mycket syns det inte heller)... :)
 
M
golvet kommer att vara lite melerat lite marmorkänsla
 
Slätt svart är det sämsta - ALLT syns! Försök få kakel med melerat/fläckigt yttre - annars lär Du bli tossig - man kan ju inte ha mysbelysning på i badrummet för jämnan :))
 
Är det någon som vet var man kan få tag på svart sjösten billigt?
 
Höganäs Grynna svart har jag sett i ett badrum och det såg rent ut...trots ringa städmotivation hos husägaren. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.