Ska dra en ny imkanal för köksfläkten som kommer gå upp genom golvet/taket och in i en garderob på övervåningen och ut på en kattvind och sen rakt upp i taket som är oisolerat.
Golbjälklaget är träreglar med spånisolering.
Vad jag läst mig till måste imkanalen branskyddas med 30mm stenullisolering men att det även går att bygga in med gips, men detta har jag inte hittat så mycket info om.
Kan gipset ligga diekt mot spiroröret eller måste det vara en luftspalt?
Funkar vanligt 12/13mm gips eller ska det vara någon speciell branskyddad variant?
Och till sist hur bygger man tex. genomgången i taket upp i garderoben, bygger man en ram av träreglar att fästa gipset i?
Ja som ni märker har jag ingen aning :)
 
Ja gips, har jag också hört skall räcka, och tom bara luftspalt mot brännbart. Syftet med brandskyddet är att OM det brinner inne i kanalen så skall det inte sprida sig utanför kanalen på minst 15 minuter. Tanken är att inom den tiden skall brandkåren hinna släcka.

Vanlig gips bör duga. Gips tål brand ganska bra en stund, men gips gillar inte långvarig upphettning, den blir då spröd och bryts ned. Så gips duger inte som värmeskydd vid ex. en kamin.

Men isoleringen har ett annat syfte också, att hindra kondens på insidan av röret. Så åtminstonde där röret passerar den kalla vinden, måste du ha isolering.
 
I och med att det är spån i golvbjälklaget vore det kanske bättre att försöka få till en gipskanal för att stänga ute spånet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.