Har inte hängt med så mycket på HC2-fronten. Har den nya 4.x FW stöd för dörrlås? Kan man koppla in USB-enheter som RFXtrx?

Fungerade inte förra gången jag gjorde ett försök att gå över från Vera, så då blev det retur.
 
Tjenare!

Högst troligt kommer jag upprepa en fråga som ni redan har avhandlat men hav tålamod, det är min första post. :)

Så till min fråga som jag stött och blött under ett år nu (till och från) men nu går husbygget framåt och jag behöver komma till skott...

Självklart kommer jag att bygga in hem automation när det är ett nybygge och valet blir HC2 efter att läst allt möjligt om olika system.

Det som gör mig lite velig innan jag lägger ut ex antal slantar är huruvida jag skall köra ett separat larm system kopplat till HC2an eller endast köra HC2 fullt ut med larm funktioner.

Hade tänkt mig köra ett DSC 1864 system med envisa link modul kopplat till HC2, verkar vara bra kompatibilitet?

Men när jag kollar lite mer på HC2 så finns i stort sett alla sensorer/moduler för larm även där, varför inte köra allt fullt ut i HC2 istället?

Hur resonerar ni? är HC2 inte stabilt nog för att lita på så pass viktiga funktioner som larm?

Om ni skulle köra en hybrid vad skulle ni välja att larmet skall ha hand om istället för HC2? tänker på saker utöver rörelsedekare, sirener, dörr & fönster sensorer. skulle ni lägga även vatten & rökvarnare på larmet?

Desto mer jag läser om ämnet desto mer förvirrad blir jag ;)
 
Kör separat larm !! HC2 är bra och rolig men inte ens i närheten tillräckligt stabil för att köra som hemlarm!
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Har HC2 återkommande nertid eller tappar den bort enheter ibland?

Vilka saker hade du lagt på larmet och vilket på HC2?

Har främst tänkt använda HC2 till vettiga saker som övervakning av vitala saker (värmesystem, kyl/frys, vatten m.m), temperaturer, utebelysning och liknande.
 
n0ir skrev:
Har inte hängt med så mycket på HC2-fronten. Har den nya 4.x FW stöd för dörrlås? Kan man koppla in USB-enheter som RFXtrx?

Fungerade inte förra gången jag gjorde ett försök att gå över från Vera, så då blev det retur.
Jag tror iofs att den senaste versionen kan ha stöd för dörrlås, men nej du kan inte och kommer antagligen aldrig få möjligheten att koppla in RFXtrx'n i USB porten på HC2 då det är en stängd arkitektur.
 
FLR skrev:
Har HC2 återkommande nertid eller tappar den bort enheter ibland?

Vilka saker hade du lagt på larmet och vilket på HC2?

Har främst tänkt använda HC2 till vettiga saker som övervakning av vitala saker (värmesystem, kyl/frys, vatten m.m), temperaturer, utebelysning och liknande.
Njae - inte direkt återkommande, men jag startar om min HC2 varje natt för att garantera stabiliteten i mitt system.

Nej jag skulle aldrig använda larm funktionerna i HC2 på riktigt, jag leker lite med det, men alltså, nej. Senaste versionen av programvaran (4.0x) är fortfarande inte stabil nog ens för att leka med, och föregångaren njae. Bara låta bli helt enkelt. Se det möjligen som en bonus, men aldrig någonsin bli dependet av den!

Om du bara skall hålla på och logga värden så vete katten om HC2 är rätt. I senaste mjukvaran så kan du bara logga energiförbrukning och temperatur. I förra generationen (3.600) så loggades bara energi förbrukningen. Iofs finns en händelselogg också, men den är inte direkt vettig att nyttja för det du verkar söka efter...

Om du behöver mera loggning än så, så kan man (som jag gjort) nyttja ThingSpeak.com (mycket enkelt) - men njae....

Detta handlar om automatisering ;-) inte övervakning....
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Ja kanske är det fel väg att gå med HC2? enda automatiseringen är väl lite belysning resten är mer tänkt som "funktionskontroll" av huset.

Men HC2 verkar kunna larma med notiser vid tex vattenläckor, temperaturer överstiger / understiger givna värden, enheter faller bort? alltså inte bara loggning utan även kunna larma om något oväntat händer?

ska kolla thingspeak
 
FLR skrev:
Ja kanske är det fel väg att gå med HC2? enda automatiseringen är väl lite belysning resten är mer tänkt som "funktionskontroll" av huset.

Men HC2 verkar kunna larma med notiser vid tex vattenläckor, temperaturer överstiger / understiger givna värden, enheter faller bort? alltså inte bara loggning utan även kunna larma om något oväntat händer?

ska kolla thingspeak
Ja de larmen kan du få. Även ett mail kan gå iväg.
 
Jag försöker ta bort vissa rum och får felkod 403 access forbidden, jag har Programversion 4.040, någon som har en bra lösning? Larmet är inte aktiverat.
 
THE MACHINE skrev:
Jag försöker ta bort vissa rum och får felkod 403 access forbidden, jag har Programversion 4.040, någon som har en bra lösning? Larmet är inte aktiverat.
Det är inte så att det finns enheter, eller dolda enheter i rummet?
 
Du har provat att slå på / slå av larmet igen - alltså ibland räcker det inte med att larmet är inaktivt...
 
THE MACHINE skrev:
Jag försöker ta bort vissa rum och får felkod 403 access forbidden, jag har Programversion 4.040, någon som har en bra lösning? Larmet är inte aktiverat.
Man kan inte ta bort enheter i v4.040, (och kanske inte rum heller verkar det som).
Det är en bugg som fixas i nästa version.
 
Hejsan,

Jag har lite problem att mina LUS-skript inte verkar schemaläggas. De kör en gång och sen händer det inget mer.
Det var inte så förr, jag vet inte om det är relaterat till någon uppgradering av mjukvaran i boxen. (Jag har inte exakt koll på när det slutade funka tyvärr.)
Någon som upplevt något liknande eller kan tänkas veta vad som är felet?
 
Hej

Då har man blivit HC2 ägare på gott o ont :D
första konstigheten, mobil o surf appen är på svenska (Android) och man provar LiLI så försöker hon säga på svenska eftersom det är svensk text där ? låter ju inte så bra, vad göra.

MrDTS
 
Hej

Mer strul, får inte mina TZ68 on/off brytare att fungera, HC2 hittar inte dom, har version 4.042 i HC2
och Foscam FI8910W fungerar inte heller, man börjar ju fundera vad som fungerar i HC2 inte så bra början :(

MrDTS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.