Håller på att rita hur vårt framtida hem ska se ut. Det ska bli ett gediget tegelbygge är det tänkt. Husets framsida kommer ligga i nord-östlig riktning dvs baksidan mot syd-väst.

Fönstret i köket har trillat bort från ritningen men ska ligga där vasken är markerad så att man kan få lite utsikt när man skalar potatis och annat skoj.

byggahus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tar gärna emot synpunkter på planlösningen. Alltid bra att kolla om man glömt något :cool:
 
Redigerat:
Har ni tagit hjälp av någon husleverantör eller ritat allt själva? Fönster köket? Utgång/dörr altanen? Byta pplats allrum och kontor?
 
Det är ritat helt av oss själva. Tanken är att vi ska gå till en arkitekt/konstruktör i nästa skede eftersom det är ett lösvirskesbygge.

Fönster i köket har trillat bort från ritningen men ska finnas vid vasken. Utgången till altanen består av skjutdörrar från vardagsrummet som är de två långsmala fönsterdelarna på bilden.
 
Låter bra, man ska alltid anlita professionell hjälp med ett sånt stort projekt. Det brukar bli ungefär 5:e förslaget som känns rätt så fortsätt nöta idéer och rita på bara.
 
Min enda, kanske förhastade, reflektion är att det är mycket korridorer.

Och att entrén känns väldigt trång (fast korridorerna där ifrån är ju värre).
Och att det känns helt fel att behöva gå ut i garaget för att hantera tvätten.

Samt vad är tanken med att det största badrummet endast är åtkomligt via ett av sovrummen (det minsta faktiskt)?
Där finns dessutom två handfat. Skall pappa och mamma stå och borsta tänderna tillsammans?
 
Det är tveksamt om kommunen godkänner ingången från garaget. De kan vilja se en luftsluss av något slag, tex en tvättstuga. Skippar du denna ingång kan du vända på sovrummet och allrummet där och bli av med den långa korridoren. Huset är väldigt "djupt" och då blir det ju lätt lite mycket korridorer.

Tror absolut en arkitekt kommer se vad det är du försöker uppnå och ta fram något bra med utgångspunkt i det.

Hur ser tomten ut?
 
KnockOnWood skrev:
Min enda, kanske förhastade, reflektion är att det är mycket korridorer.

Och att entrén känns väldigt trång (fast korridorerna där ifrån är ju värre).
Och att det känns helt fel att behöva gå ut i garaget för att hantera tvätten.

Samt vad är tanken med att det största badrummet endast är åtkomligt via ett av sovrummen (det minsta faktiskt)?
Där finns dessutom två handfat. Skall pappa och mamma stå och borsta tänderna tillsammans?
Mainstream skrev:
Det är tveksamt om kommunen godkänner ingången från garaget. De kan vilja se en luftsluss av något slag, tex en tvättstuga. Skippar du denna ingång kan du vända på sovrummet och allrummet där och bli av med den långa korridoren. Huset är väldigt "djupt" och då blir det ju lätt lite mycket korridorer.

Tror absolut en arkitekt kommer se vad det är du försöker uppnå och ta fram något bra med utgångspunkt i det.

Hur ser tomten ut?

Vi har också funderat på det här med korridorerna. Tanken vi hade var att huset skulle ha tre zoner.
Den bakre delen mot söderläge för umgänge och matlagning.
Den "östra" delen för oss vuxna med tillhörande badrum. Anledningen till att detta är större är för att det är utrustat med bad. Alternativet är att man lägger badkaret i det andra badrummet och gör det större. Japp, mamma och pappa ska borsta tänderna tillsammans :) Skämt åsido, det är sådana detaljer som man får bestämma i nästa skede men det får ju i alla fall plats.
Den västra delen för barnen där de har en egen del med allrum/lekrum. Detta tänk är vad som skapat korridorerna, mer som en bieffekt. Korridoren som leder från entrén till VR är ca 1,36 bred samt 1,26 mot garaget.

När det gäller tvätten så har vi en annan variant enligt nedan där man kommer in i tvättstugan från allrummet. Vi var inne på det först men kände att det tog plats från garaget. Men det kanske är en variant man får fundera på då.
byggahus2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det gäller att vända på allrummet och kontoret, vad menade du då? Att del ägger "vägg i vägg" med de andra sovrummen? Problemet blir i så fall att man får en "korridor" mot uteplatsen som är svår att nyttja samt att kontoret inte får några fönster alls eftersom det då hamnar mitt i huset. En tanke vi hade är ju att om nöden uppstår kunna resa en vägg och göra ett femte rum av allrummet.

Tomten är under avstyckning (privat) så den är inte helt klar att visa upp ännu men den är det minsta problemet ur ett planeringsperspektiv eftersom den ligger ganska lantligt och är väldigt stor.
 
Jag menade att rummet med den röda soffan vrids 90 grader och byter plats med allrummet. Båda kan ha utgång till uteplatsen. Utgången till garaget försvinner. Då blir du av med korridoren och allrummet blir större.

Är tomten stor så ser jag inte riktigt poängen med att göra ett så "djupt" hus. Det är ju lite ovanligt och ger lite mer utmaningar - tex hur ska taket se ut? Hade hellre sträckt ut det i en vinkel eller gjort det bredare.

Hur stort är huset?
 
Mainstream skrev:
...
Hur stort är huset?
Det ser ut att vara ca 225 kvm. Ett riktigt slott alltså :)

Pågatåg skrev:
...Korridoren som leder från entrén till VR är ca 1,36 bred samt 1,26 mot garaget.
...
Jag måste ju erkänna att även jag har en korridor, en liten stump på 1,5 m x 4 m = 6 kvm,
som leder till "badrummet" och de tre sovrummen.

Jag hade skissat 1,2 meters bredd har jag för mig, men arkitekten ritade den 1,5 meter bred.
Och det är jag riktigt glad för! Nu känns det luftigt och inte alls trångt.
Där får till och med plats ett par små bokhyllor (y)

Man skall ju inte bara bo, man skall leva också :)
 
Redigerat:
Mycket korridorer, och för mig ett minus att kök och vardagsrum ligger längst in i huset. För liten hall och varför inte ett badrum i barndelen? Jag tycker att ni ska försöka få in tvättstugan i bodelen istället för att ha den i garaget. Inte så kul varken att släpa dit smutsig tvätt eller att bära tillbaka ren tvätt genom ett garage.
 
Mainstream skrev:
Jag menade att rummet med den röda soffan vrids 90 grader och byter plats med allrummet. Båda kan ha utgång till uteplatsen. Utgången till garaget försvinner. Då blir du av med korridoren och allrummet blir större.

Är tomten stor så ser jag inte riktigt poängen med att göra ett så "djupt" hus. Det är ju lite ovanligt och ger lite mer utmaningar - tex hur ska taket se ut? Hade hellre sträckt ut det i en vinkel eller gjort det bredare.

Hur stort är huset?
Vi har inte haft någon tanke på att korridorerna kommer vara irriterande. Möjligtvis har vi fel och det kanske förändras innan vi är klara och har en slutlig version.

Du har en bra poäng när det gäller taket. Det är ju ett område där jag är väldigt begränsad. Det är ju en sak att rita en bra planlösning men det ska gå att lägg ett tak också. Vi ville inte ha ett helt kvadratiskt hus utan var inne på ett hus med vinklar och då blev detta resultatet efter lite ritande. Men hus i vinkel är ju också "djupa" ? :)
 
Asson skrev:
Mycket korridorer, och för mig ett minus att kök och vardagsrum ligger längst in i huset. För liten hall och varför inte ett badrum i barndelen? Jag tycker att ni ska försöka få in tvättstugan i bodelen istället för att ha den i garaget. Inte så kul varken att släpa dit smutsig tvätt eller att bära tillbaka ren tvätt genom ett garage.
Varför är det ett minus att ha kök och vardagsrum i söderläge? Hänger inte riktigt med på den.

Att vi inte valt att ha ett badrum i barndelen beror på att det centrala badrummet är tillgängligt från både vardagsrum och barndel så vi kände att det var överflödigt/ svårt att trycka in.

Du har en poäng med tvättstugan. Kolla gärna den andra ritningen där vi har förlängt den så att den ansluter till allrummet.
 
Personligen skulle jag ha bytt plats på klädkammaren och sovrummet, kanske mer som ett stort öppet rum för känslans skull och att få bättre luft för kläddelen.
 
Hur ser tomten ut?
 
Pågatåg skrev:
Varför är det ett minus att ha kök och vardagsrum i söderläge? Hänger inte riktigt med på den.

Att vi inte valt att ha ett badrum i barndelen beror på att det centrala badrummet är tillgängligt från både vardagsrum och barndel så vi kände att det var överflödigt/ svårt att trycka in.

Du har en poäng med tvättstugan. Kolla gärna den andra ritningen där vi har förlängt den så att den ansluter till allrummet.
Det är inte söderläget utan att det hamnar längst in i huset, efter korridoren. Det är givetvis en smaksak men jag vill gärna ha ljust, luftigt och kök/vardagsrum i anslutning till att man kommer in i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.