Ska bryta upp golvet i köket och byta ut det gamla spånet/torven mot celluosa/träfiber-isolering.
Tänkte då passa på att byta ut trossbottenbrädorna när allt ändå är öppet, men vad ska jag använda,
råspånt eller skivor?
Och vad jag förstår så klär man in trossbotten för att skydda mot vind, är det ok att använda vanlig vindpapp eller finns det bättre alternativ?
 
S
tycker du ska ha oljehärdad masonite
 
Jag har diverse brädor (råspont, pärlspont etc) i två rum jag renoverar just nu. Kommer attt lägga lerklining innan jag lägger linisolering. Kliningen ska fylla två syfte. Dels hålla vindtätt. Sedan även jämna ut ojämnheter så jag får in antingen 45, 70 eller 95 mm isolering. Det skiljer ganska i mycket i höjd då bjälklaget är huggna. Innan detta har jag riktat upp golvet med vanlig klädselbräda så jag har en rak kant att dra kliningen mot.
 
  • Gilla
Headstart
  • Laddar…
Tomas J skrev:
Och vad jag förstår så klär man in trossbotten för att skydda mot vind, är det ok att använda vanlig vindpapp eller finns det bättre alternativ?
Vanlig vindpapp går utmärkt, den ska gå upp några cm på bjälken, inte mer för då blir det kalldrag.
 
S
UlfY skrev:
Jag har diverse brädor (råspont, pärlspont etc) i två rum jag renoverar just nu. Kommer attt lägga lerklining innan jag lägger linisolering. Kliningen ska fylla två syfte. Dels hålla vindtätt. Sedan även jämna ut ojämnheter så jag får in antingen 45, 70 eller 95 mm isolering. Det skiljer ganska i mycket i höjd då bjälklaget är huggna. Innan detta har jag riktat upp golvet med vanlig klädselbräda så jag har en rak kant att dra kliningen mot.
ah. perfekt tillhåll för lite ovälkomna svamp å mögel
 
SBH skrev:
ah. perfekt tillhåll för lite ovälkomna svamp å mögel
Njae Om fukten ör så hög att man inte kan använda trä utan att oroa sig för svamp o mögel har man andra problem...

/ATW
 
larsbj skrev:
Vanlig vindpapp går utmärkt, den ska gå upp några cm på bjälken, inte mer för då blir det kalldrag.
Ok, tur att du sa det för jag hade nog dragit den ända upp. Häftar man fast pappen eller skruvar man fast en tunn list längs ner på golvregeln för att få det riktigt tätt?
 
Tomas J skrev:
Ok, tur att du sa det för jag hade nog dragit den ända upp. Häftar man fast pappen eller skruvar man fast en tunn list längs ner på golvregeln för att få det riktigt tätt?
Det bästa är att vika så den ligger av sig själv, och låta isoleringen pressa den på plats.
 
larsbj skrev:
Tror att SBH menar den här, den har också rätt mått för ändamålet.

[länk]
Det är alltså ok att köra en sådan skiva ihop med cellulosa-isolering, den blir inte för tät?
 
Tomas J skrev:
Det är alltså ok att köra en sådan skiva ihop med cellulosa-isolering, den blir inte för tät?
Ja det är ok, den är inte så tät.

Enligt teorin ska det ju vara plast/ångbroms i golvet nära inne, och då är ju den mycket diffusionstätare (ca 15- 30 gånger tätare )
Sen är det väldigt vanligt att golv är utan plast och det blir inget problem ändå, så det är ok
 
Plast/ångbroms gäller väl bara nyare hus med isolering med typ. gullfiber, i ett gammalt hus med träspån som isolering ska det väl vara diffussionsöppet så fukt kan vandra igenom matrialen, eller?
 
Egentligen är det ju ingen skillnad, om huset är nytt eller gammalt när det blir renoverat, drivkraften för diffusionen är ju lika stor i båda fallen.
Sen har isoleringstjockleken betydelse för vilken temp det blir nere vid blindbotten.
Jag hade iaf valt en ångbroms i ditt fall.
 
När det gäller min blindbotten så är den tämligen torr, eftersom den hållt i 100 år och alla brädor känns helt friska och torra :) Den var tidigare också fylld med lera, sand och byggavfall. Mitt mål är att göra den lite mer vindtät så att inte det drar. Kommer att isolera väldigt lite då jag inte vill ändra villkoren i grunden alltför mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.