T
Attefallshuset ritat av Griab som är på två våningar måste väl ändå vara högre än 4 meter eller? Och om det är över 4 meter så är det väl inget Attefallshus. Eller har jag missförstått reglerna?
 
G
Jag gillar verkligen attefallshuset som heter c/o 25 från Sommarnöjen. Men jag undrar vad det är för tak. Är det trätak eller plåttak eller något annat?
 
G
Det röda attefallshuset med vita knutar måste väl ändå vara det snyggaste attefallshuset. Lite Emil-känsla över det attefallshuset.
 
Är det inte en synvilla eftersom taket är platt? Menar huset av Griab.
 
T
Ponera att fönsterdörrarna 210 cm höga och att takhöjden på nedervåningen är 230 cm. Då har vi bara 170 cm kvar till 4 metersgränsen. Då förutsätts att huset ligger helt i markplan (ej 10 cm eller mer upp). Vet ej hur tunnt man kan bygga taket och mellanbjälklaget. Mellanbjälklaget kan nog göras ganska tunnt (kanske 10 cm) men taket bör nog vara minst 10 cm om det ska vara helt oisolerat. Det innebär att takhöjden på övervåningen hamnar på max 150 cm och på bilden tycker jag det ser ut som om det är mycket mer än så. Men det kanske går att få dispens? Någon som vet?
 
trädgårdsmannen skrev:
Ponera att fönsterdörrarna 210 cm höga och att takhöjden på nedervåningen är 230 cm. Då har vi bara 170 cm kvar till 4 metersgränsen. Då förutsätts att huset ligger helt i markplan (ej 10 cm eller mer upp). Vet ej hur tunnt man kan bygga taket och mellanbjälklaget. Mellanbjälklaget kan nog göras ganska tunnt (kanske 10 cm) men taket bör nog vara minst 10 cm om det ska vara helt oisolerat. Det innebär att takhöjden på övervåningen hamnar på max 150 cm och på bilden tycker jag det ser ut som om det är mycket mer än så. Men det kanske går att få dispens? Någon som vet?
Varför ha hela 230 cm takhöjd på nedervåning? Är ju mer än vad många äldre hus har. 2.10 räcker gott.
 
G
cem77 skrev:
Varför ha hela 230 cm takhöjd på nedervåning? Är ju mer än vad många äldre hus har. 2.10 räcker gott.
Ok, jag bara opponerar mig mot den i mina ögon alldeles för optimistiska skissen på griabs hemsida http://www.griab.com/wp-content/gallery/25-kvadratmeter/sektion.jpg som jag tycker ser ut att vara högre än maxhöjden som ju är 4 meter från mark till nock.

Men om man kan leva med "bara" 210 cm i takhöjd i köksdelen och dra ner takjockleken till max 10 cm och "mellanbjälklaget" till max 5 cm och grunden till max 5 cm så får man ju hela 160 cm över i takhöjd till övervåningen. Det kanske går. Har någon provat?

Nej, jag tror det får bli ett sovloft för barnen och inte för vuxna. Eller så bör man skippa sovloftet helt.
 
G
griab huset.
kanske är tänkt som ett soutterängare?
 
G
Griab verkar ju ha mixtrat med 4-meters höjdkravet; bortskissat med ett trädäck och lite annat...

För en svensk så är det ju viktigt att överskrida lagkravet en aning.
 
GRIAB:s stuga är ingen tvåplanare, vilket heller ingen påstått. Att döma av fönsterpartiet är invändig fullhöjd vid gaveln cirka 350 cm. Köksskåpen håller "continentalhöjd", runt 200 cm. Plan två består egentligen bara av en sänghylla, där vuxna människor av allt att döma måste huka sig och bokstavligt talat får krypa till sängs.

Jag ser inget fel i detta. Stugan är fullt realistisk för ensamboende eller par som gillar att leva sammanflätade.
 
G
GRIAB´s låda är antagligen 4 meter + grund.

Vad händer om en låda är 4,20 meter hög? Vart överklagar man? Länsstyrelsen? Detta är ju en lag. Länsstyrelsen har inget med detta att göra. Inte heller Mark- och Miljödomstolen. Frågan är om ens byggnadsnämnden kan göra något. Man kan begära syn på plats. Vem ser till så att lagen efterlevs?

Hur ser överklagans-processen ut? Går det ens att överklaga?
(Något för ByggaHus att göra en artikel om)
 
G
New England-stugan charmigast hittills!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.