hahalj
Efter många funderingar fram o tillbaka så har det beslutats att vi ska bygga ett oisolerat förråd i form av en friggebod på 15 kvm där vi ska ha trädgårdsredskap och cyklar. På en del av tomten finns en gammal infartsväg som inte längre används, den lades ner för 50-60 år sedan när den anslutande vägen drogs om. Denna vägstump är idag överväxt med gulnande mossa och några få kämpande grässtrån... då tomten till stora delar i övrigt består av lerjord så verkar det enda vettiga att placera boden på denna vägstump som ligger bra till för friggeboden samt underlaget rimligen är stabilt. Eftersom gräset inte trivs här så har jag antagit att det är mest grus och sten under som dränerar bort ytvattnet så det blir för torrt.

Så i helgen grävde jag bort mossan och frilade den tänkta ytan för grunden. Men när jag sätter spaden i marken under så tar det stopp, med lite arbete så får jag bort kanske 1-2 dm av en blandning av packat väggrus, makadam, sand och matjord. Därunder är det sprängsten till förbannelse, i alla storlekar. Det går inte enkelt att gräva för hand djupare än så. Och när jag spolar vatten på ytan så rinner det inte undan, finns inga dränerande egenskaper alls.

Så nu är min fråga till er med lite erfarenhet, som jag ser det har jag två alternativ för grunden.
1. Gräva bort toppskiktet på 1-2 dm, lägga markduk sedan fylla med makadam och bygga grunden på lecablock som vägs in i makadamgruset.
2. Gräva plinthål ca 2-4 dm djupa beroende på sprängstenen, gjuta plintar, fylla makadam runtom dem och sedan bygga på dessa. Detta kommer vara ett j*vla slit med spade, hacka och spett, rent ut sagt.

Vilket alternativ tycker ni att jag ska gå på? Blir det tillräckligt bra med alternativ 1?

Och så här ser marken ungefär ut i tvärsnitt där jag ska gräva, fyrkanten markerar den ca 3 meter breda vägstumpen där grunden ska stå. Lutningen är lite överdriven, men i princip är det rätt, där vägstumpen går är det mindre lutning men inte helt platt..

tvärsnitt.jpg
 
Om det bara är ett förråd, och det är så stabilt torde det väl räcka att placera boden på lecablock på existerande underlag ?
Det du får kolla är så det itne samlas ppoler av vatten ngnstans, så även om underlaget inte är så dränerande så bör ju vatten rinna bort från boden, eller åtminstonde inte samlas under den

/K
 
hahalj
Ok, så bara jämna till så regnvatten kan passera under borde räcka? Och sen väga av lecablocken i befintligt underlag. Och nån markväv kanske inte behövs för ogräsets skull när knappt ens mossan trivdes innan?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag hade lagt ut vanlig ogräsduk och ett tunt lager grus på för att dölja duken och hålla den på plats. Då slipper du ens riskera att få någon oönskad växtlighet där. Jag har gjort så under min altan och friggebod och det fungerar väldigt bra än så länge. Både altan och friggebod står på vanlig betongsten och några få plintar. Platta stenar är bra, så kommer boden inte så högt upp från marken. Ramen till både altan och friggebod har jag byggt av NTR A-klassat tryckt virke, som ska tåla att ligga 20 år under mark eller i vatten. Så det lär hålla länge.
 
hahalj
Ok. Det är ju också en möjlighet att använda stenplattor, annars hade jag tänkt använda 15 cm höga lecablock. Känns bättre att ha lite luft under om man redan från början vet att det inte kommer vara torrt under? Även om man skulle använda NTR-A virke i regelverket så kommer ju undersidan på golvet (råspont) vara exponerat, bra om det kan cirkulera lite luft då.
 
Vår friggebod står på två staplade lecablock i varje hörn som står direkt på marken, utan underarbete och den har inte satt sig på 10 år som jag kunnat märka. Skulle den sätta sig så är det ju en rätt lätt match att rikta upp den med en domkraftom det skulle behövas. Jag skulle säga att du har betydligt bättre förutsättningar än vår för att bara lägga lecan direkt på marken.... :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.