Jag håller på och funderar lite inför en framtida köksrenovering, och tanken är att vi ska dubbla diskmaskiner.

Nu är då frågan; de flesta diskmaskiner har en anslutningseffekt på 2300W, dvs 10A säkring. Men tror ni att 2 st* kommer att fungera på en 16A C-säkring? Faktorer som jag tänker påverkar är hur ofta/länge en diskmaskin faktiskt förbrukar 10A (troligen bara när den värmer vatten?) osv. Vi har fjärrvärme och hade tänkt koppla maskinerna till varmvatten direkt, tror ni detta minskar förbrukningen?

Det är nämligen slut på säkringsplatser i elcentralen, annars hade 2 st 10A säkringar så klart varit givet...

Tankar/idéer/förslag mottages tacksamt.

* Det är osannolikt att båda kommer att köras samtidigt särskilt ofta, men det kommer troligen att ske någon gång.
 
Det väl lite sådär...

I praktiken skulle jag tro att det tom. går med 10A. Värmeelementen kommer att gå rätt korta tider. Har du föresten koll på att maskinen fungerar med VV anslutning? Helst skall den då ha både kall och VV anslutning.

Att sätta 16A till ett uttag där pylar som är specade för 10A säkring är inkopplade är väl egentligen lite gränsfall. Om tillverkaren specar att den skall kopplas i ett uttag säkrat för 10A så kan man hävda att det är fel att ansluta den i ett 16A uttag.

Om vi nu antar att du inte tänker hempula det här, så skulle jag nog tro att din elektriker kommer att antingen föreslå en mindre utbyggnad av centralen, en extra normkapplsling för typ en säkring kostar 20kr. men om man ändå ger sig på det så kanske man skall bygga på med en rad för några säkringar.

Eller så kan man skippa någon annan säkring, kanske låta två belysningsgrupper dela på en säkring.

Det är tänkbart att du kan övertala en elektriker att utföra 16A lösningen, men om du tänker hempula det här så låt bli, det är för mycket på den gråa sidan.
 
Framtida köksrenovering säger du, och en 16 A grupp kräver ju dessutom 2.5 mm², så det handlar i vilket fall om en ny gruppledning? Då finns inga skäl som säger att elcentralen är för liten, det går att sätta en liten kapsling vid sidan om eller i närheten under/över.

Om vi trots allt skulle titta på en 16 A-grupp så beror det på om du bedömer att normal användning blir båda samtidigt. Det överskrider 16 A. Det blir i och för sig ingen kontinuerlig last, men man får inte dimensionera så att säkringens märkström överskrids vid normal användning.

Det är för övrigt inga problem med 16 A uttag. Allt med en schukostickpropp ska kunna anslutas i ett uttag avsäkrat med 16 A. Jag kan inte se att tillverkarna kan motsätta sig detta. Det är skillnad mot fast inkoppling där de kan ställa krav, men schuko är klassat för 16 A och det skulle inte funka om en viss apparattillverkare skulle kräva max 10 A.
 
Hmm, det är möjligt att det går om båda maskinerna ansluts till varmvatten, men ett alternativ är kanske att dra i en extra tråd och göra diskmaskinsgruppen till tvåfas 10 A?

EDIT: Missade att du inte ville ha två gruppsäkringar. Iaf så kan man ju som Bo säger sätta en minikapsling bredvid centralen eller liknande om du inte vill byta central.
 
Maskinerna är inte inköpta ännu. ;) Men planen är att välja ett par maskiner som har/kan anslutas till VV, om det finns och är rimligt osv.

Det blir nya elledningar i köket, som kommer dras av en elektriker (så klart).

Men är det inte "bra" med två maskiner på 16A så blir det en annan lösning. Jag gör hellre allting "korrekt" även om det kostar lite mera.

En annan tanke i så fall; jag har säkringsgrupper för vägguttag/belysning enligt följande:

10A, "kök"
10A, "nedervåning" (hall/vardagsrum/gästtoalett/tvättstuga)
10A, "övervåning" (arbetsrum/sovrum/badrum)

Detta är alltså vägguttag och belysning endast; maskiner (tvättmaskin, mikrovågsugn) osv sitter på egna säkringar.

Som jag ser det så är alternativen att:

a) Slå samman nedervåning och övervåning till samma. Det enda jag kan komma på som man använder som drar någon egentlig effekt är ju dammsugare, hårfön och strykjärn, och inget av dessa är ju sannolikt att man använder samtidigt. Eller har jag missat något? Bör jag i så fall öka denna till 16A?

b) Ändra till 16A för kök och koppla in mikrovågsugn (som idag sitter på en egen 10A säkring) till ett vanligt uttag. Tidigare så satt mikrovågsugnen i ett vanligt uttag i köket (10A), och då löste denna ut när kaffekokaren (1500W) och mikrovågsugnen (2000W) gick samtidigt. Men en 16A säkring torde lösa detta.

c) Byta elcentral till en med fler platser.


Åsikter? :)
 
tommib
Du kan inte byta till 16A på belysning/VU-grupperna utan att dra om all FK, 16A kräver 2,5 kvmm. Samma gäller för köket men där är det kanske mer realistiskt att tråda om.

Jag skulle ta alt. C, byta elcentral, om det inte är helt ogörligt. Det är inte så väldigt dyrt och ger dig mer möjligheter för framtiden. Personligen tycker jag att det låter lite att ha en grupp per våningsplan för belysning och vägguttag, kanske kan man sektionera upp detta mer?
 
Tillägg: all el kommer att dras om då det är ojordade och utanpåliggande kablar idag, och jag vill ha det infräst och jordat... :)
 
tommib
All el i hela huset eller i köket? Om du har ojordat i köket är det nog angeläget att fixa snarast. Jag hoppas att du har JFB.
Om du ändå ska dra om allt skulle jag sektionera huset i flera grupper och då fortfarande ta alt C om det finns någon som helst möjlighet att installera en större gruppcentral.

Jag skulle behålla lösningen med mikrovågsugn på egen säkring, det är vettigt.
 
Om du nu ändå skall göra om ordentligt så tycker jag att du överhuvudtaget skall dra fram mer till köket. Du bör som sagt ha en grupp för varje DM, men du bör ha minst två olika, gärna fler till allmäna uttag i köket. Du vill ju kunna köra kaffebryggare, vattenkokare, brödrost, smörgåsgrill, våffeljärn. Säkert inte allt på en gång, men kanske två av dessa saker samtidigt, vilket är riskabelt på en 10A säkring. Låt någon av uttagsgrupperna ha även belysningen, den drar försumbart.

Det där med VV till DM är inte solklart enkelt. Många kör det istället för kallvatten, det innebär att man visserligen får billigare uppvärmning av vattnet, om det värms av ex. bergvärme. Men då kör man "dyrt" varmvatten även till sköljningarna. Så det ger en tveksam besparing om man inte har en maskin med även kallv. anlsutning.

Nästa problem är diskmedlet. De flesta diskmedel numera innehåller enzymer som skall bryta ned proteiner. Enzymer är temperaturkänsliga och gör sitt jobb i det kalla diskvattnet, innan det blivit varmt. Så fyller man då på varmvatten så förstörs enzymerna innan de hunnit göra sitt jobb.
 
All el i hela lägenheten (bostadsrätt) kommer att dras om. Jordfelsbrytare finns, men bara några få delar av köket är jordade, resten är ojordat.

Mikrovågsugnen på en egen säkring är noterat.

Vad är "vinsten" med att ha två säkringsgrupper á 10A istället för en grupp på 16A till uttag i köket?

VV till diskmaskinen kommer bero på om diskmaskinerna (när vi köper dom) har egen anslutning för detta, annars blir det anslutning till KV som vanligt.

Stort tack till alla för era åsikter än så länge!
 
ensamresande skrev:
Jordfelsbrytare finns, men bara några få delar av köket är jordade, resten är ojordat.
Så länge som hela lägenheten skyddas av jordfelsbrytare så behöver inte uttagen vara jordade. Jordfelsbrytaren fungerar och skyddar ändå. Bara så att du inte trodde något annat. Det är många som gör det nämligen. :)
 
ensamresande skrev:
Vad är "vinsten" med att ha två säkringsgrupper á 10A istället för en grupp på 16A till uttag i köket?
4A :)

Skämt åsido. Kan tänka mig några fördelar med 2 * 10 A.
  • Vissa apparater kan ha "krav" på att det ska vara avsäkrat med 10 A.
  • 16 A kräver 2.5 mm2. För 10 A räcker normalt med 1.5 mm2.
  • Blåser man en av tiorna fungerar fortfarande den andra gruppen.
  • Även om vanliga vägguttag finns godkända för 16 A har vi sett en hel del exempel på varmgång/glapp när man börjar komma upp i dessa strömstyrkor.
 
lars_stefan _ ska du inte "revidera" ditt inlägg lite? Det kan tolkas som att om man har JFB så behöver man inte ha jordade uttag över huvud taget. Och det vet ju både du och jag samt många fler att det inte är riktig så.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
ensamresande skrev:
Vad är "vinsten" med att ha två säkringsgrupper á 10A istället för en grupp på 16A till uttag i köket?
Som jag har skrivit högre upp i tråden. Att köra 16A säkring till ett vanligt uttag är lite i gråzonen. Uttagen numera är oftast godkända för 16A, men det är obehagligt vanligt att uttag brinner när de belastas med så höga strömmar (har själv varit med om det två ggr, finns åtskilliga trådar här med brända uttag).

Och det är också en debatterad tolkningsfråga om det är tillåtet att sätta en apparat avsedd för 10A uttag i ett 16A uttag. Just den diskussionen tror jag iofs man kan se som en formalia diskussion. Men det normala är att "allmäna" uttag är säkrade för 10A, inte mer. Är du då i en situation där det är möjligt att hålla sig till det normala, så är det oftast att föredra. Att det ex. är omöjligt att dra fram fler rör/kablar från centralen, kan vara ett skäl att lägga sig på ytterkanten av regelverket. Men om skälet bara är att man då behöver bygga ut eller byta centralen så bör man ta det istället för att skapa konstiga lösningar.
 
Redigerat:
elmont skrev:
lars_stefan _ ska du inte "revidera" ditt inlägg lite? Det kan tolkas som att om man har JFB så behöver man inte ha jordade uttag över huvud taget. Och det vet ju både du och jag samt många fler att det inte är riktig så.
Visst. Det var menat som direkt kommentar till det citerade "men bara några få delar av köket är jordade, resten är ojordat." Så det var naturligtvis "resten" jag avsåg. Det är dessa som ändå får ett bättre skydd mha jordfelsbrytaren, uttaget behöver inte jord för att jordfelsbrytaren skall fungera, vilket är en vanlig missuppfattning.

OM, och det är ett ganska stort "om" idag, man kopplar in jordad utrustning så är jord + JFB bäst. Om man litar på isolerad miljö, dvs stoppar den trasiga brödrosten i ett ojordat uttag så räddar JFB livet på en, men roligt blir det inte.

Om man ändå bygger om så skall man naturligtvis jorda, glöm inte lamputtagen, även om vanligt folk knappast har någon jordad utrustning kvar utanför köket. (Ev. TV vissa modeller och stationär dator, som också är på väg ut. Vissa belysningsarmaturer är också fortfarande jordade.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.