ccf skrev:
Den här spiraltrappan tar exakt 1 kvadratmeter (dvs ngt mer än en cirkel som är en 1 m i diameter) och skall vara designad så att den känns som en fullstorlekstrappa
Finns det bilder eller liknade på detta....jag har sökt denna typ av trappa i snart 15år men inte hittat någon och skulle bli väldigt glad för tips!
 
Du kan ha två lägenheter i ett Attefallshus (komplementhus), det är helt ok. Du kan också bygga två stycken mindre byggnader där den totala byggnadsytan är 25 kvm; det faller också inom ramen för Attefallare. Det skulle vara mycket smartare än att försöka få in två lägenheter i en byggnad Särskilt om du inte kan utnyttja ytan på ett smartare sätt än det du visade på din ritning.
 
Får man istället bygga en trappa eller ramp på utsidan (som då inte räknas in i de 25 kvm) så skulle du kunna ha en lägenhet per våning och slipper då två trappor som tar upp värdefulla kvm inomhus.
 
Intressant med ccf's tankar om en tvåvånings 10 kvm lägenhet.
(Så stor blir boytan ungefär med 200 mm tjocka ytterväggar och en vägg mellan lägenheterna)

I ccf's länk om små trappor står det, citat
EeStairs® 1m2 staircase – Reach the floor above, within a footprint of only one square metre
Jag skulle vilja påstå att "fotavtrycket är 2 kvm, trappan tar ju en kvm i varje våning.
Så då återstår 8 kvm att "bo på".

Låter väl läckert :p
 
Om man gör en lägenhet per våning och bara har 400 cm i max tillåten nockhöjd - skulle man då kunna ha halva lägenheten med 150 i takhöjd (upphöjt golv i överlägenheten och sänkt tak i underlägenten) som "sovloft/myshörna"? Visst, kanske svårt att utnyttja ytan fullt ut, men bra mycket bättre med 10 BOA+10 biyta än endast 10 BOA.
 
Fast såklart, om man, såsom TS föreslår, genom att gräva ut lite kan få byggnaden att bli 450 hög, utan att nockhöjden överstiger 400 är det ju en bättre lösning :)
 
Vad avgör om huset klassificeras som permanent- eller fritidsbostad? Kan man välja att kalla det fritidsbostad (och därmed slippa tillgänglighetskraven) och sen låta det vara upp till hyresgästen om han vill använda bostaden året runt eller inte?
 
ccf skrev:
Om man gör en lägenhet per våning och bara har 400 cm i max tillåten nockhöjd - skulle man då kunna ha halva lägenheten med 150 i takhöjd (upphöjt golv i överlägenheten och sänkt tak i underlägenten) som "sovloft/myshörna"? Visst, kanske svårt att utnyttja ytan fullt ut, men bra mycket bättre med 10 BOA+10 biyta än endast 10 BOA.
"I huvudet på John Malkovich"?

O.T: Tänk på att tjockleken på ytterväggarna stjäl överraskande mycket golvyta. Om den utvändiga byggytan är 25m² blir den invändiga ytan bara nånstans 16-19m².
 
Men hur är det egentligen med källaren, skulle den inte kunna vara mycket större än huset, jag menar, om den är under mark.. ?
Kanske lite extremt, men om man ändå gräver..

Kanske lite off-topic, men ett annat tips (från en som hyr ut en lägenhet i sutterängplan på huset ibland) är att inte hyra ut med för hög hyra, eftersom hyresgästerna då kommer att söka sig vidare, och det är det sista man vill:- det är bytena av hyresgäster som är jobbiga och kostnadskrävande.
 
Överlag tycker jag att idén är väldigt bra, men förstår inte riktigt varför man ska börja prata om 12,5 kvm. Ett attefallshus får ha en byggyta på 25 kvm, med 20 cm tjocka väggar så får man ut 21 kvm boyta. Och med 4 meter till nock och låglutande tak med 40 cm tjocklek och huset nedgrävt 1,2 meter i marken som soutterräng med en öppen sida(så att det blir en källare juridiskt) så borde man få ut ca 2,20 i takhöjd vilket borde vara fullt tillräckligt. Ingångarna lägger man på olika höjd från utsidan.

Om man kompletterar med en friggebod där man kan inrymma tvättstuga och förvaring. Eller så bygger man helt enkelt en frigga med (djupare) källare på samma gång och hyr ut den också. Då slipper man dessutom anmäla någonting till kommunen och det är bara att koppla på VA utan några anslutningsavgifter. En frigga med 20 cm tjocka väggar borde ge ca 13,5 kvm boyta. Med en sån där häftig spiraltrappa kan man få in 12,5 kvm/våning vilket borde fungera om man lägger badrum, tvättstuga och förvaring i källaren. På 12,5 kvm får man lätt in ett sängskåp, två ihopfällbara stolar, ett klaffbord, en vägg-TV och en soffa.

Binder man ihop alltihop med en schysst altan och 15 kvm tak så har man skapat sig något som liknar en uthyrningsfastighet utöver detaljplanens begränsningar. För en ensamstående så kan det nog vara ett rättså attraktivt boende. Jag har själv bott i studentrum på 20 kvm och tyckte att det var helschysst just då.

Är man lite smidig så ser man till att koppla in hyresfastigheten på det egna bredbandet och låter hyresgästerna hyra internetaccess för 100 - 150 kr/mån. 3600 - 5400 kr/år i extra intäkt är inte fel.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Ett tips, för att minimera väggtjockleken given ett fast u-värde, är att använda polyuretanskivor (t.ex finns SPU-skivor på Bauhaus med lambda 0,023 W/mK att jämföra med mineralull 0.038) om jag tänker rätt så kan man då uppnå samma u-värde med 0,023/0,038=61% av tjockleken på isoleringen.
 
pelpet skrev:
Överlag tycker jag att idén är väldigt bra, men förstår inte riktigt varför man ska börja prata om 12,5 kvm...
Det har du helt rätt i, och jag är kanske huvudskyldig :surprised:

Skyller på att det blir snurr i skallen med allt snack om spiraltrappor, källare, nedsänkt våningsplan etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.