Första trådstarten!

Vi bor sedan några år i ett enplanshus med källare. När vi flyttade in värmdes hela kåken upp vattenburet, av pellets i en konverterad Eryl-panna. Allt styrdes med centralshunt och vi hade stora problem med att få en jämn och bra temperatur. Dessutom gick det galna mängder pellets (tre säck per dag när det var som kallast ute).

Därför har vi installerat två LV-pumpar, en i källaren (vars gillestuga används som rum) och en på bovåningen. Vansinne att byta bort vattenburet säger ni nu och det går väl att hålla med, men vi har sänkt kostnaderna enormt. (Och vi hade inte råd med bergvärme.)

Nu till saken: pelletspannan används fortfarande då den värmer tappvattnet (japp, både tapp- och uppvärmning i samma enhet). Känns otroligt onödigt, och jobbigt att behöva sota skiten en gång i månaden året runt. Varmvattentrycket är dessutom bedrövligt och vi misstänker skitiga rör nere i pannan (kan det vara något annat?).

Är lite inne på en varmvattenberedare med solvärmetillsats, typ NIBEs färdiga lösning, men jag vet att det är många här som är betydligt mer kunniga än jag. Finns det bättre lösningar?
 
Dalarna är ju ett riktigt köldhål. Vad ska du värma med när det blir kallt?
Varmvattnet är väl ett mindre problem. Att lägga enorma pengar på solfångare för att få "gratis varmvatten" känns som fel prioritering.
 
Behåller pelletspannan för de riktigt kalla dagarna tänker jag (när LV-pumparna inte hänger med) men vill mest kunna vila den under sommarhalvåret. 3,5 säckar pellets varje vecka och sotning varje månad känns inte optimalt som lösning för varmvattnet. Pannan är dessutom från -65 så verkningsgraden är det si och så med.
 
Lätt att det blir ett dyrt system med tiden om ni börjat dutta med luftvärmepumpar och solfångare när man får den uppfattningen att ni i slutändan vill ha det billigt, enkelt och underhållsfritt. Besväras man av pelletssotning en gång i månaden så ligg lågt och spara ihop till en väldimensionerad bergvärmeanläggning. Räntan är ju låg så det går ju att låna och utnyttja rotavdragen också innan de försämras.
 
Tack för tankar! Det är dyrt att vara fattig var det nån som sa...
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag tror du kan komma ner något i bränsleförbrukning, men det kostar på i form av att du får lägga mer tid på pannan. Jag har en gammal oljepanna som idag används som pelletspanna och den behöver sotas varje vecka för att inte tappa verkningsgrad. Om du inte har dragbegränsare så kan installation av en sådan ytterligare sänka förbrukningen, speciellt när det blåser.

Nyare pelletspannor har bättre verkningsgrad och kräver mindre underhåll, men de är inte underhållsfria. Bergvärme kanske är alternativet för er trots allt?
 
  • Gilla
Jogre
  • Laddar…
Tyvärr så finns det inga värmesystem som har låga driftkostnader, låga installationskostnader och inte kräver eget arbete. Du måste välja bort någon av egenskaperna.

Bor ni i skogslänet dalarna så kanske ved kan vara något för er? Ved har ju fördelen att det har både låga kostnader för drift och installation förutsatt att du kan få tag i långved till rimlig peng och såga och hugga själv, och att du kan få tag i en bra begagnad vedanläggning på blocket. Och i och med att du har luftvärmepumpar så håller sig huset över frostgränsen även om ni inte är hemma.

För varmvattnet skaffar ni lämpligtvis en vanlig elektrisk varmvattenberedare som ni kopplar in efter pannan. Då behöver ni inte elda om ni inte vill.

attachment.php?attachmentid=137346&d=1427546555&.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
artw0rk och 1 till
  • Laddar…
Tack för nyttigt diagram pelpet!

Är ju rätt nöjd med pellets + LV för uppvärmningen, det jag vill klämma åt är tappvarmvattnet som i mina ögon är ineffektivt. Då kanske en varmvattenberedare för det inte är en så dum idé ändå?
 
Varmvattenberedare med el är inte så illa. Varmvattnet står normalt för kanske 10-20% av värmekostnaden. Dvs lägg krutet på uppvärmningen istället. Dessutom är de billiga, håller länge och kräver inget eget arbete.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.