Det som jag skulle vara intresserad av och som jag kommer köpa in snart då vi håller på att köpa hus med ren. behov är följande:

Kap- och gersåg 8"
Många pratar om Bosch här, men även Metabo nämns som ligger betydligt bättre i pris.

Sänksåg
Det är ju alltid snack om Festool, men hur presterar t.ex. Bosch och de andra märkenas motsvarigheter?

Multiverktyg
Kan vara intressant att testa de batteridrivna alternativen mot de sladddrivna och jämföra avverkning och batteritider o.s.v.
 
Invertersvetsar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Betongslipar för att stötta alla som med psyke och familj som insats gör så coola källarprojektstrådar i detta forum.

Annars: byggställningar & bordssågar.
 
Jag skulle för genomslagskraftens skull också välja en kap/gersåg då det är ett av de vanligare större verktygsköpen för husägare.

Om ni ska köpa 3 maskiner så skulle jag välja 3 olika som kan skickas runt mellan de 3 testarna. På det sätter får vi mest valuta för pengarna. Sedan är frågan om det ska köpas 3 varianter i samma prisklass tex Metabo/Bosch/Dewalt eller om det är mer värt att köpa för 1000, 3000 kontra 5000 kr och utvärdera vad man får för pengarna?
 
Vad det än blir som testas bör det vara något som testas av flera användare utifrån gemensamma kriterier. Annars blir det bara subjektiva åsikter — så här tycker jag om handtaget, ljudvolymen, vikten osv.
Vi ha redan massor med tyckande i trådarna om vad som är den bästa skruvdragaren, kap-/gersågen, bordsågen etc etc. Jag anser att om inte testet görs så objektivt som möjligt har det ett väldigt litet värde för det stora flertalet av oss som hänger här. Och då får man ju fråga sig vad vitsen med det är....
//Ronnie
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Lite allmänna synpunkter på upplägget:

För att målgruppen skall bli så stor som möjligt, är det nog ganska vanliga maskiner som bör testas, exempelvis skruvdragare, sticksåg och kap-/gersåg. Det är dessa som frågas efter mest i forumet.

För att ett test skall bli intressant bör man ha lite olika modeller att testa, gärna efter lite olika budgetar. Urvalet är en intressant sak som kan diskuteras på forumet.

För att testerna skall bli intressanta och jämförbara måste maskinerna testas efter ett gemensamt testprogram. Jag skriver en del testprogram i mitt yrke, så där skulle jag kunna hjälpa till.
Mattias, är det så att man gör ett testprogram för varje typ av verktyg, eller hur funkar det?
 
Jag har lite fler frågor om hur ni tycker att testet ska fungera:

1. Många verkar vara intresserade av att vi testar kap/ger-sågar. Låt säga att vi testar 3 olika kap/ger-sågar. De väger ca 20 kg ser jag. Är det vettigt att skicka runt så tunga saker mellan varandra?

2. Är det lagom om tre personer alla testar tre olika verktyg?

3. Testar de tre personerna ett verktyg i taget, samtidigt, eller ska en person få alla tre verktyg och testa alla tre sågar samtidigt?

3. Är det ok om vi i förväg lottar vem av de tre utsedda testarna som ska få vilket verktyg efter testets slut? Tänker på i vilken ordning verktygen ska skickas till vem, så att den som ska behålla verktyget får det sist till sig för att minimera skickande fram och tillbaka.
 
Beror lite på vilka blir testpersoner. Skulle det bli tre personer i samma stad är vikten inga problem då man kan köra till varandra.

Huruvida alla exemplar ska testas samtidigt eller inte tror jag hänger lite på vad det blir för verktyg. Blir det mindre handhållna maskiner
tex skruvdragare så tror jag det är bättre om en person i taget testar olika modeller. Kap&ger och större maskiner däremot kan man testa en maskin i taget.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ett testprogram måste avpassas efter vilken typ av maskin det är man skall testa. Självklart kan man göra ett program som täcker alla tänkbara typer av maskiner, men det blir ett för omfattande jobb.

Vitsen med ett gemensamt testprogram är att det föreskriver vad som skall mätas, hur det skall mätas, och vilka uppgifter som skall presenteras I rapporten. På så sätt kommer man inte att behöva skicka runt maskinerna. De subjektiva bedömningarna kan varje testperson göra på byggvaruhuset utan att mäta.

En förutsättning är ju självklart att testpersonerna har egna mätinstrument. De behöver inte vara kalibrerade för ett sånt här enkelt test, men behöver ändå vara av godtagbar kvalitet. Om det skall testas kap-/gersågar är mitt förslag att man har en indikatorklocka, en strömtång (tångampèremeter), ett digitalt skjutmått, en våg, snöre och block, och en viss vana i att hantera ett spreadsheetprogram. Typ.

Om vi skall göra ett test som bara innebär klämma och känna, så finns det mesta redan på nätet att läsa.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
I
Som rubriken säger. Vilken maskin behöver testas?
Det förvånar att kap/geringssåg omnämns som en möjlig produkt överhuvudtaget, Googlar man på tester av densamma hittar man läsning för en hel dag. Jag förstår att det bara var taget som exempel.
Vilken inriktning är tänkt testet ska ha? Är det bara byggmaskiner eller ?
En tests utfall hänger så klart samman med hur man använder maskinen, det är skillnad på att kapa några lister i hobbyrummet eller använda maskinen i ett husbygge. Det finns alla förutsättningar att testet blir missvisande.
Det krävs alltså likvärdiga arbetsuppgifter för maskinerna om en testet ska ha något värde. Det bästa vore kanske att låta lämpliga (bygg)firmor testa så får vi se vad lågprismaskinerna tål. Sen kunde ni lotta ut dem till intresserade forumsmedlemmar efteråt.
Ett alternativ kunde vara att samma testare hade alla maskinerna så att han/hon kunde avgöra vilken som känns bäst att ex gera en takstol med. Problemet är att testare nr2 och 3 får testa redan använda maskiner.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tack för alla bra synpunkter. Jag känner att vi behöver utreda både vad som ska testas och hur testerna ska läggas upp närmare innan vi går vidare.

Jag har öppnat ett underforum för Tester verktyg, där vi tills vidare diskuterar tester. Startar en poll för att undersöka vilken typ av verktyg det finns störst intresse för. När vi har kommit fram till det kan vi diskutera hur vi på bästa sätt lägger upp testerna, testprotokoll m m.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.