3 251 läst · 31 svar
3k läst
31 svar
Dags för ny leverantör av TV-kanaler.
Telia betalar ju till SBS baserat på hur många kunder det är, så även om de tappar kunder så minskar inte deras vinst per kund.Stefan N skrev:
SBS däremot har antagligen behövt sänka sig rätt rejält i pris. Titta på vad de skriver. Telia skriver att de är nöjda med avtalet, SBS skriver att de är glada att kunderna kan se deras kanaler igen.
Jag tror SBS var de som riskerade mest, eftersom deras reklamintänkter är beroende av antalet tittare. Tappar de 700 000 tittare så finns t.o.m. risken att de måste betala tillbaka pengar till reklamköpare eftersom reklamen inte får lika stor spridning som de tagit betalt för.
Fast ser du till gemene man har dom flesta ingen aning om vilka SBS är, Telia däremot är det lätt att ha åsikter om och det kommer naturligtvis att spegla sig när folk väljer leverantör nästa gång.
Med tanke på "Felias" rykte så tror jag inte de riskerar så mycket. Gemene man glömmer fort.
För några år sen tog ju t.ex. Coop bort alla Kelloggs produkter ur sortimentet en tid för att sätta press på dem, hur många "bojkottar" Coop idag på grund av den händelsen?
För några år sen tog ju t.ex. Coop bort alla Kelloggs produkter ur sortimentet en tid för att sätta press på dem, hur många "bojkottar" Coop idag på grund av den händelsen?
Å andra sidan binder man inte upp sig att handla av samma livsmedelsaffär i 24 månader.Nerre skrev:
Bindningstid är det ju bara när de av nån anledning subventionerar nåt.
För fiber så är det ju om de subventionerar installationen som de vill att man binder sig, för IP-TV antar jag att man kan få boxen "gratis" om man binder sig, mobiltelefoner är det ju rabatt på om man binder sig (fast med de "förhöjda månadsavgifterna" är det ju dessutom en slags kredit).
För fiber så är det ju om de subventionerar installationen som de vill att man binder sig, för IP-TV antar jag att man kan få boxen "gratis" om man binder sig, mobiltelefoner är det ju rabatt på om man binder sig (fast med de "förhöjda månadsavgifterna" är det ju dessutom en slags kredit).
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 050 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 050 inlägg
Hur gammal är du egentligen? Att kalla Telia för Felia insinuerar ju på något vis att dom skulle ha mycket problem. Sanningen är ju den att dom är något dyrare än andra leverantörer, men tusenfalt mycket stabilare.Nerre skrev:
Jag syftade på att det är många som kallar dem just Felia (prova att googla på ordet). Det var därför jag satte det inom citationstecken. Jag menar alltså att i många ögon har de redan dåligt rykte så de kan inte få så mycket sämre rykte.SueCia skrev:
Jag själv brukar inte kalla dem Felia, jag var trogen Telia-kund i många år (mobil, telefoni, ISDN etc). Men när jag insåg att Telia inte på något sätt premierar trogna kunder trots sina höga priser så bestämde jag mig för att de fick klara sig utan mig som kund. Och det har jag faktiskt inte ångrat, bättre tjänster till lägre kostnad och mycket enklare att byta.
Med tanke på hur långa kötider de vanligtvis har till kundtjänsten så verkar det onekligen vara en del problem. Att personalen som till slut svarar ibland skickar en vidare till 'svarta hål' förstärker ju inte intrycket av att det är en väl fungerande organisation.SueCia skrev:
Det man brukar säga är väl att Telia fungerar bra, så länge det fungerar. Men får man problem så är det ett rent h-e att försöka få det avhjälpt.
Det är därför som det finns två läger när det gäller Telia.
Dels de som aldrig haft problem, de tycker såklart att det fungerar utmärkt.
Sen har vi de som nån gång haft problem och upplevt hur de blir bemötta. De brukar inte ha samma positiva inställning.
Det är därför som det finns två läger när det gäller Telia.
Dels de som aldrig haft problem, de tycker såklart att det fungerar utmärkt.
Sen har vi de som nån gång haft problem och upplevt hur de blir bemötta. De brukar inte ha samma positiva inställning.
Sen kan man lägga en mer ideologisk synpunkt på om man vill vara kund hos Telia.
Menar då deras affärsmetoder där de, förmodligen på goda grunder, anklagas för sina affärer i Uzbekistan.
Teliasonera lär ha betalat ut miljardbelopp till ett enmansföretag i Gibraltar i utbyte mot mobiltelefonlicenser i Uzbekistan.
Menar då deras affärsmetoder där de, förmodligen på goda grunder, anklagas för sina affärer i Uzbekistan.
Teliasonera lär ha betalat ut miljardbelopp till ett enmansföretag i Gibraltar i utbyte mot mobiltelefonlicenser i Uzbekistan.
Tyvärr har Tele2, Telenor (äger Bredbandsbolaget och Ownit), etc, verksamhet borta i östeuropa och asien, med risk för att även där förekommit olika typer av ersättningar.bekin skrev:Sen kan man lägga en mer ideologisk synpunkt på om man vill vara kund hos Telia.
Menar då deras affärsmetoder där de, förmodligen på goda grunder, anklagas för sina affärer i Uzbekistan.
Teliasonera lär ha betalat ut miljardbelopp till ett enmansföretag i Gibraltar i utbyte mot mobiltelefonlicenser i Uzbekistan.
Däremot Teracom/Boxer är väl statligt ägt, men då kan idelogi sätta stopp utifrån vad man anser att statmakten ska äga för typ av företag. Men även Bahnhof som tidigare försökt minska svensk skatt genom placering av bolaget i annat land.
Det blir krångligt att välja leverantör av TV-kanaler.
Ska man blanda in moral i sin konsumtion av varor/tjänster så blir det väldigt jobbigt. Problemet är att man knappt kan köpa någonting utan att stödja diktaturstater som t.ex. Kina. Så ska man konsumera etiskt så är det bara att flytta ut i ödemarken och börja leva på självhushållning, eller så hycklar man och fördömer någonting, medan man av bekvämlighet stödjer något ännu värre med sin konsumtion.
Du får gärna hänvisa till en källa på att Telia skulle vara "tusenfalt mycket stabilare". Överdrivna och ogrundade påståenden tyder för övrigt inte heller på hög ålder...SueCia skrev: