P
Har precis satt dit mina ekskivor i nya köket och funderar på om man brukar limma skarven i vinkeln där skivorna möts ?
Har fräst ur och dragit ihop med kopplinsbeslag på undersidan och tänker som så att limmar man kanske det är större risk för sprickor.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
hur löser du mötet mellan skivorna?
verkar vara stor rundning på bänkskivan.
en limmad skarv är ju starkare än en siliconerad skarv
 
P
Funderade först på att fräsa bort rundningen men kände att risken att göra fel var för stor så jag lät den vara kvar på ena skivan och den andra lät jag byggmarknaden såga till för att få ett absolut vinkelrätt och knivskarpt snitt. Tycker det blev tillräckligt bra och blir nog ännu bättre när jag slipat av ytan. Silikon tror jag att jag skippar. Kommer ju att bli en del olja i skarven och vi har en riktig diskbänk så det blir inte så mycket slabbannde med vatten.
 
P
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tror att den raka kanten skulle må bra av att dras av lite med sandpapper för att minska risken för flisning. Det borde gå att spackla springan med slipdamm och olja som man gör med stavparkett. Använd en olja som stelnar med tiden. Det gör skivan tåligare samt "låser" träfibrerna.
 
P
Tänkte behandla med Osmo hårdvax olja men funderar på om man ska "mätta" skivan med linolja först eller tränger hårdvax oljan in tillräckligt ?
 
Peter_K skrev:
Tänkte behandla med Osmo hårdvax olja men funderar på om man ska "mätta" skivan med linolja först eller tränger hårdvax oljan in tillräckligt ?
Vi har en ekskiva på vår barsektion och den badade i olja vid leverans och sedan fortsatte jag att arbeta in olja några veckor efter montering. Den har hållit sig bra, men det är möjligt att hårdvax ger ännu bättre fuktskydd. Du borde kunna köra några omgångar koktlinolja innan du hårdvaxar. Jag fick nyligen en oljad ekmöbel som jag behandlade med Osmo hårdvax och det blev snyggt. Kör med putsduk innan du vaxar så skär du av alla fibrer som rest sig under oljningen. Det går att få en riktigt snygg glansig yta med vax.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.