Håller på att planera för ett fristående oisolerat uterum, ca 3,5x5,5 m2, med glaspartier på större delen av en långsida och en gavel. Jag har fastnat lite på vad man bör ha för tak. Kanalplast eller "riktigt" (dvs täckande) tak? Å ena sidan vill man ju ha det ljust. Å andra sidan vill man ju kunna söka lite skugga soliga och varma sommardagar.
Jag har ingen erfarenhet av kanalplast. Hur är det att sitta under ett sådant tak en solig dag mitt i sommaren? dämpas solljuset i någon större utsträckning, eller är det så skarpt att man blir bländad när man sitter och äter?

Eftersom det är ett fristående uterum behöver man ju inte fundera på ljusinsläpp i något anslutande hus, utan det är enbart ljuset i själva uterummet jag funderar över.
 
Min erfarenhet är att det kan bli för ljust med kanalplast. Sedan beror det ju på vädersträck, buskage, storleken på rutorna omkring mm, hur mycket ljus man får in.
 
Sist jag kollade (för några år sedan) fanns kanalplasten i tre olika färger. Klar, vit och brons. Som föregående talare säger så beror det ju lite på omgivningen men nog tror jag att det ska gå att få till ett vettigt ljus. Ett par vänner till mig monterade drag-gardiner under sitt tak (fast det var ett plast-TRP).
 
Jag är nog mer och mer inne på ett vanligt tak i stället för kanalplast.
Har hört flera som säger att det kan bli väldigt varmt i rum med kanalplasttak också. Fast det är klart, i ett fristående uterum som går att öppna på två sidor borde det väl gå att få lite cirkulation...
Att börja mixtra med extragardiner i taket känns inte så lockande om jag från början kan konstruera för att undvika det, och nog borde väl ljuset räcka till om man har glas på två sidor?
Tack för era svar i alla fall!
 
Det är på två vis det där!

Vi byggde ett uterum som står mot husvägg och glas på övriga 3 sidor. Står i norrläge. Sadeltak med kanalplats. Och ja, det blir väldigt ljust på sommaren. På gränsen till obehagligt. Vi håller på att ordna gardiner på solsidan vilket dämpar bra, och sen får vi se om vi även sätter något i taket. Men jag har också tänkt att jag borde byggt riktigt tak på en gång.

MEN... nu på våren, och även sent på hösten, är det väldigt skönt att få in ljuset som kommer från taket. Hade jag haft ett tätt tak hade det varit kallare och betydligt mörkare i rummet så här års. Så jag känner just nu att jag valt rätt.

Å ena sidan å andra sidan med andra ord, :)
 
Bra input, tack! Eftersom vårt uterum kommer att vara vid vår sommarstuga och användas mest under sommarmånaderna låter det ju då som att ett riktigt tak kanske inte är fel för oss.
Som tidigare nämnts behöver vi ju inte heller ta hänsyn till ljusinsläpp i något anslutande hus.
 
Hur mycket ljus som kommer in när man har kanalplast beror på hur tjockt själva kanalplastpartiet är, tjocka partier ger fler lager med plast.
Vi har Willab:s 40 mm tjocka kanalplasttak i SSV-läge och det blir ljus på sommaren när solen "gassar" mitt på dagen men inte bländande ljus. Går alldeles utmärkt att vara där utan att behöva använda solglasögon. Övriga delar av dygnet/årstiderna blir det bra mycket bättre ljusförhållande med kanalplasttak än med ett traditionellt "tätt" tak.

Men väljer man ett tunnare kanalplasttak (färre plastskikt som solen skall lysa igenom) kan jag tänka mig att det blir "för" ljust inne i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.