Östlund ta hjälp av grannen med grävaren och lägg ut matjorden och så går du och rakar till och trampar åt jorden, se dock till att han kör på spets med skopan och inte trycker med botten om du förstår hur jag menar. Gå sedan och raka till jorden så jämt du kan.
Efter de så kopplar du en lång alustege som du lägger vikter på 20-30 kg brukar räcka, efter en gräsklippare ( om du vill ha motion drar du själv :) och sladdar hela ytan från alla håll.
Sen är det dags att kasta ut frö och gödning, snåla inte men se till att de sprids jämnt bara.
Efter de så krattar du allt för att få ner frö och gödning en bit, en kratt som är ca 1meter bred och med lite tyngd i är de bästa , bara att dra bakom sig . Går självklart med en vanlig kratt också. Efter de så gallervältar man också de med lite tyngd på.
Vattna vid behov och efter 1-2 veckor brukar de börja grönska, lycka till :)
 
Tack för tipset.
Precis som du säger så behöver han ju inte trycka till jorden, och inte heller köra på den.
Ber jag åkaren att sprida ut jordhögarna över ytan så behöver han inte åka fram och tillbaks mellan hög och utläggningsplats. Jag tror det blir mer effektivt att låta han göra grovjobbet. kanske tar 6-8 timmar för han med sin 5-tons hjulgrävare. Då kan jag stå och hänga på spaden :)
 
Ja de går helt klart snabbast, låna med en kompis så är ni två markgubbar. Då kan ni hjälpas åt att se svackor och höjder, inte de lättaste att se om man inte e van . Glöm inte bort fallen så att du blir av med vattnet också
 
Japp någon medhjälpare kommer jag ha. Ska även låna en höjdlaser så att lutningen blir bra..
 
Jag körde ut matjord på en yta av 1000kvm med en minidumper.
Så jädra smidigt med en självlastande sådan.
Vi körde ut allt under 5 timmar. 👍
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Göran.W
Ett allternativ är att få det med kranbil som kan lägga ut det något så när.
Blir inte så mycket jobb utan mer att jämna till lite om han är skicklig med kranen.
 
Vad är det för fel med att lägga ut jorden med traktor?

Om det är en duktig förare så kör han inte i jorden som är utlagd utan jobbar bakåt så att säga och gör det på en eller ett par timmar. Sedan kan man antingen jämna ut det sista manuellt eller göra som vi gjorde och tog en 4hjuling som vi drog en kraftig armeringsmatta efter.
 
Alla maskiner fungerar oavsett typ, så länge någon kan köra dem :)

Sedan gör man så gott man kan att inte packa det översta lagret för mycket så ska det nog gå bra!
 
Det är ganska enkelt egentligen: Vilken belastning vill man att gräsmattan skall tåla?
Om man bara skall gå på den och inte använda den som parkering, är det ju packning med egna fötter (eller motsvarande tryck) som blir bäst. Ju lättare packning , desto bättre dränering av jorden.
 
MrNice80 skrev:
Jag körde ut matjord på en yta av 1000kvm med en minidumper.
Så jädra smidigt med en självlastande sådan.
Vi körde ut allt under 5 timmar. 👍
[bild]
Hej, är ungefär samma tomtyta som för mig, fast jag ska bara lägga ut på ca 6-700kvm i år (framsidan på huset får bil nästa år) Vart hyrde du dumpern? Har en uthyrare här i närheten, och var inte så dyrt att hyra om jag minns rätt.
Fredag eftermiddag till måndag morgon, inklusive 16 timmar ingår för 2700kr, då ingår lån av släpkärra och man hämtar och lämnar den själv, samt rengör den.
Hur mycket jord la du ut ?

MVH Östlund
 
Jag hyrde på Täll Maskiner i Vagnhärad.
Kommer inte ihåg vad jag gav för en helg med den.
Men har för mig det var runt 2000:-
Frakta den dock på eget släp.
Var tänkte du hyra??

Jag la på ca 5cm jord enbart då jag hade bra massor under.
 
Ok, ska på med ca 20cm så kanske får hyra 2 helger :)
Ska kolla upp dom du hyrde av med.

http://www.jarnamaskin.se/ kollade jag med..
 
Göran.W
Fattar inte varför man ska hyra en massa.
Fick hem 12 ton 0-16 kross som kranbilen la ut så bra det gick.
Det tog sen1 timme att jämna till dom 12 tonen.
 
Jag ska ha hem 120-130 ton jord. Jag tror inte att några grusbilar som lastar 30 ton är utrustad med kran.
Utan då får en bil som lastar 12 ton åka fram och tillbaka 10 gånger istället för 4 gånger med en bil som latar 30 ton.

kanske smidigare, men mycket dyrare skulle jag tro.
 
Göran.W
Jo då det finns billar med kran längst bak på bilen som kan lasta va både släp och bil eller tippa släpet och sen lägga ut det.
Med en stor skopa går det fort.
Det finns kranbilar med som har över 20 meters räckvidd med.
En normal bil + släp lastar 38-40 ton beroende på byggnation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.