Snart ett år sedan vi flyttade in i huset. Vi grejar på och har precis bytt taket så nu är sparkontot på närmast 0kr igen. Badrummet på övre plan är gjort -09 med plastmatta på golv och väggar. (Rätt standard på golvbrunnen.)

Det är dock riktigt estetiskt fult! Golvmattan är helt ok, en vanlig beige, medan väggarna har en otroligt kräk/bajsbeige färg och en fruktansvärd bård... Allt är i mycket gott skick och jag önskar så man kunde ge badrummet ett lyft. Det känns idiotiskt att riva badrummet bara för det är fult.

Min fundering är: Kan man tänka sig att vi kan montera upp fibo trespo skivor på befintlig vägg? Det är ju gjort ordentligt för ett par år sedan med ett uppvik i nederkant och skivorna skall ju kunna sättas direkt på reglar så då borde ju en jämn plastmatta vara ett ok underlag?

Är det en dum idé eller tror ni det är genomförbart?
Input tack!
 
Åsa Lund
Tja, kolla om det går att måla på plasten? Håller fram till du verkligen tycker det är dags att byta. Misstänker att det du skrev om innebär att man ska skruva fast nånting på bef underlag. Håltagning i tätskikt ska alltid undvikas så långt det går.
 
Fibo trespo är ett tätskikt så att man perforerar våtrumsmattan är inga problem!

Men jag hade räknat på vad det kostar att sätta in trespo skivorna jämte vad det kostar att få ny matta på enbart väggarna! Tror inte skillnaden är så stor och matta är snyggare än trespo skivorna!

Men vill ni ha det så finns det inga hinder att montera det i erat badrum
 
  • Gilla
Siggaasta
  • Laddar…
Vad skönt att höra... Jag vill dock inte ha ny matta på väggarna.. Tycker skivorna är mycket snyggare än plast!
Undra hur man kan få tag i en snickare som arbetar med dessa plattor?
 
  • Gilla
Maskeradpajas
  • Laddar…
Josefine Lund skrev:
Vad skönt att höra... Jag vill dock inte ha ny matta på väggarna.. Tycker skivorna är mycket snyggare än plast!
Undra hur man kan få tag i en snickare som arbetar med dessa plattor?
Jag är snickare och har monterat dessa i vårt badrum som vi renoverat i vinter.. måste säga att det blir riktigt snyggt och det går fort att jobba med. Vi valde deras skiva som heter cracked cement (ser ut som gjuten betong) en kompis som är målare var förbi och vid första anblick trodde han att det var riktig cement/betong yta. Skulle aldrig överväga att ha matta på väggarna i jämförelse med fibo.. kör på säger jag! :)
 
Låter ju superbra! Alla rör och allt är i nuläget draget i väggen så då borde det inte vara något som hindrar va? Hur gör man vid fönstren??
 
Det brukar inte vara några problem med rören. Man sågar bara ur skivan runt fönstren sedan får man antingen göra en ny fönstersmyg eller sala på den befintliga. Beror på hur man vill ha det och hur det befintliga ser ut.
 
J Josefine Lund skrev:
Låter ju superbra! Alla rör och allt är i nuläget draget i väggen så då borde det inte vara något som hindrar va? Hur gör man vid fönstren??
Hej
Idag är jag i samma situation som dig, hur gick det med sätta skivor på tapetet?
Kan man eller får man göra det ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.