Jag behöver veta energiinnehållet i 1 m3 björkved stjälpt mått. Jag har fått slut på ved och behöver nog köpa lite. En kubik kostar 500:- hos vedfabriken men Lantmanna säljer värmeloggs, 30 kg för 89:- 4.9kWh per kilo innehåller dom. Jag försöker räkna på om det är billigare att köpa ved än loggs.
 
  • Gilla
BimTapio
  • Laddar…
Ja jag har sett de där siffrorna och andra. Svårt med omräkningsfaktorn fast/stjälpt mått. Några säger 0.63 andra 0.5 men det verkar alltså vara billigast hos den lokala vedockraren.
 
Det är inte svårt. Det är ungefärligt. Det kan vara 0,63 en gång och det kan vara 0,5 nästa gång. Det ligger i sakens natur att det inte blir lika mycket luft i högen varje gång man stjälper ut veden. Nästa osäkerhetsfaktor är vedens fukthalt. Och så har du eldstadens verkningsgrad. Det blir med nödvändighet ungefärligt när man skall räkna på vedens energiinnehåll.
 
Eldstadens verkningsgrad är konstant. Men loggs brinner ju hemskt fint. Jag tänkte mest om det inte var så stor skillnad prismässigt.
 
Jag tror inte att eldstadens verkningsgrad är konstant heller. Men man får nog stjälpa veden väldigt glest innan loggsen blir dyrare per kWh.
 
Och hur ska jag kompensera för verkningsgraden i det ovan nämnda fallet då?
 
Jag tror att man kan komplicera uträkningen hur mycket som helst om man vill. Vad jag menar är inte att du skall räkna på något annat sätt utan att resultatet ofrånkomligen kommer att ha betydande felmarginaler.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det är säkert minst dubbelt så dyrt att värme huset med loggs som med ved.

En del säger att det är bekvämare med loggs, men det håller jag inte med om, därför att jag tycker att alla dessa plastpåsar som loggsen kommer i skräpar ner jätte mycket.

Det är i och för sig så att besöken i pannrummet blir färre om man eldar med loggs det kan man inte komma ifrån.

Men vet ni vad allt bôs i vedhögen är? Det är ved det också :)
 
Paketen med loggs åker in hela. Jag tyckte det var dyrt med 500kr kubiken för färdig ved, därför funderade jag på om priset för loggs var dyrt eller billigt.
 
M
Andreas_H skrev:
Paketen med loggs åker in hela.
Jag tror inte det är tänkt att man ska elda plasten som de är förpackade i :sly:
 
0,6 brukar stämma som förhållandet mellan fast och travad, och 0,4 -0,5 från fast till stjäpt.
Håller med om att 500:- är i ök.
 
Så köpt dyrved är 38 öre per kWh och loggs ca 60 öre.
 
Det är bara att välja, långved kostar 200 kr per kubik där jag bor och engångspallar är gratis :)

Loggs är dyrare och bekvämare, tycker vissa särskilt om man eldar plastpåsarna.

Det är som med allting, att ju bekvämare man vill ha det desto dyrare är det.

Det handlar om att prioritera vad man vill lägga pengar på och var man vill spara, och själv tycker jag att det är skönt att slippa vara en sur gubbe som gnäller på folk att de inte ska duscha för länge.

Därför vräker jag lyckligt inte engångspallar och lång ved i mitt gjutjärnsVidunder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.