Y
Då var kondensplasten lagad, glespanelen snart färdig monterad och snart dags för fåupp gipsskivorna som ska bli innertaket..

men så sitter jag här mitt i natten och grubblar, skulle det ske något negatvit om jag la ett tunt lager isolering mellan plasten och innertaket?

gillar inte riktigt att det blir långa öppna kanaler mellan reglarna...
 
Ola78
Det borde väl kunna gå, det är ju så man gör i ytterväggar om man inte vill förstöra plasten. Gips, 45*45 med isolering mellan, plast ochs sen isolering och regelverk. Borde ju funka att göra så i innertaket med, visserligen lite tunnare men ändå. Nu tror jag väl kanske inte att det har så stor betydelse om du gör det, oftast brukar man bara plasta, sen glespanela och gipsa.
 
Vad har du i innertaket idag och i vilket syfte behövs mer isolering?
 
Y
13mm gips, 30mm reglar, plast, kanske 26cm isolering, 25mm golvskiva..


Så leker jag då med taken att lägga isolering där mellan 30mm reglarna... Tanken med detta var främst att bromsa ljud, det blir ju som långa luftrännor där jag anar att ljud lätt transporteras vidare... iofs sa en att jag ska "kottla" mellan reglarna för att hålla gipsskivornas kortsidor bättre och då skärmas ju dessa långa rader av lite mer..
 
Varning för ångspärr mitt inne i en konstruktion. Den ska sitta på den varmaste/fuktigaste sidan. Sätter du mer isolering innanför ångspärren blir det kallare vid ångspärren, och i värsta fall får du kundens på insidan av ångspärren.
 
Bärt skrev:
Varning för ångspärr mitt inne i en konstruktion. Den ska sitta på den varmaste/fuktigaste sidan. Sätter du mer isolering innanför ångspärren blir det kallare vid ångspärren, och i värsta fall får du kundens på insidan av ångspärren.
Du kan ha ångspärren 1/3 del in i isoleringen.

Väldigt vanligt att man reglar med en 45 utan för plasten för att ha plats för eldragning. Detta utrymme fylls sedan med isolering. Fördelen är att man slipper en massa hål i plasten.

MVH
 
Jag är inne på samma spår. Har 5,5 m i takhöjd och funderar på att sätta Gyptone BIG akustikgipsskivor för att få bättre akustik.
Enl en återförsäljare borde jag sätta ovanpå glespanelen som är 28 mm hög en 45x45 (alt 45x70 där 45 är i höjd) regel för att under plasten då kunna sätta någon sorts isolering för att dämpa ljudet. Annars skulle inte Gyptone gipsskivan inte ha någon betydelse fastän det är en akustikplatta.
Alternativet är som trådskaparen skriver att lägga en tunnare skiva eller matta/duk som är max 25 mm mellan plast och gipsskiva. Finns det sådana?
Hur blir det med kondens som en skriver i tråden?

Hur har ni som har akusikgipsskivor gjort?
 
Årets trådbump kanske men hur gjorde du med isoleringen, Yrrol?
.
Bärt skrev:
Varning för ångspärr mitt inne i en konstruktion. Den ska sitta på den varmaste/fuktigaste sidan. Sätter du mer isolering innanför ångspärren blir det kallare vid ångspärren, och i värsta fall får du kundens på insidan av ångspärren.
Varför skulle det vara mer risk för fukt om man lägger isolering här? Man minimerar ju andelen luft som kan växla i temperatur? Känns som att det borde vara mer risk för kondens med öppet utrymme?
Som Tiger 79 säger så tilläggsisolerar man ju normalt ytterväggar innanför plasten för eldragning m.m.

När man bygger badrum idag står det i branschreglerna att väggisoleringen måste fylla 100% av utrymmet i väggen för att inte få just kondens i luftfickor. Med det i åtanke måste det ju vara bra att eliminera luften i innertaket?
 
Y
Jag får ångest att läsa gamla varningar så jag blundar och svarar att hos mig så ser det nu ut som så

1. takstolar med isolering uppe
2. häftad plast på takstolarna
3. ovanligt tjocka reglar för hålla gips samt rymma eldosor.
4. satte kortlingar eller vad det heter, mellan gipsreglarna där innerväggar skulle hamna. För att stoppa möss att gnaga sig ner i takisoleringen, genom plasten och sen springa fritt längst reglarna.. så varje rum blev avskärmad.
5. vid varje avskärmning satte jag nålspik på reglarna som höll uppe den tunna extraisoleringen.
Tror rentav att jag gav varje rum en 20cm ram runt samtliga kanterna med isolering. men inte hela innertakets yta.


det jag ångrar är gips...ser tråkigt ut när alla sprickor kommit.
 
Snabbt svar där :) Smart med kortlingarna och en bit isolering runt rummen, den idén snor jag rakt av ;) En tanke om kortlingarna, en mus borde väl iförsig kunna trycka sig emellan takplasten och kortlingen?
 
S
skulle du isolera mellan spikläkten utomhus?
 
Y
Sweedbanana skrev:
Snabbt svar där :) Smart med kortlingarna och en bit isolering runt rummen, den idén snor jag rakt av ;) En tanke om kortlingarna, en mus borde väl iförsig kunna trycka sig emellan takplasten och kortlingen?
*Hum* jo det är ju sant. Såvida inte en takstol är precis på det stället och kortlingen ligger mot den? ;)

Fast huvudpoängen var ljudisolera så då vill man jobba med olika material. I det fallet är ju gips som innertak bra då det är massivare.. Sen att jag har både lite extra isolering OCH en träbit, ovanför innertaket, bör ju bromsa mer än ett tomrum. :)

Ah jag vet inte men så blev det iaf. :)

Det var nog bara 1-2 ställen på mina 120kvadrat som möss faktiskt hade gått genom plasten under 30 år... Däremot hade dom haft fler bon över plasten. Så jag tejpade även alla plastskarvar...samt ersätte skadad isolering med ny... och på ovansidan lade jag vindpapp ovanpå isoleringen så möss inte bara dyker rakt ner uppifrån.

Mest skrämmande var att mössen gnagt genom ett elrör och på kabelisoleringen men musen valde turligen just den ledning som inte brukats.
 
Redigerat:
SBH skrev:
skulle du isolera mellan spikläkten utomhus?
Nej men det är ju av flera anledningar. Det är på den "kalla" sidan, det är förmodligen bra för träet att det cirkulerar luft där eftersom det utsätts för väder och vind. Det finns ju en anledning varför man sätter en ångspärr så nära varma sidan som möjligt på ett hus så jag förstår faktiskt inte din poäng? Motfråga, varför kör man med ett extra lager isolering innanför ångspärren inomhus då?
 
Yrrol skrev:
*Hum* jo det är ju sant. Såvida inte en takstol är precis på det stället och kortlingen ligger mot den? ;)

Fast huvudpoängen var ljudisolera så då vill man jobba med olika material. I det fallet är ju gips som innertak bra då det är massivare.. Sen att jag har både lite extra isolering OCH en träbit, ovanför innertaket, bör ju bromsa mer än ett tomrum. :)

Ah jag vet inte men så blev det iaf. :)

Det var nog bara 1-2 ställen på mina 120kvadrat som möss faktiskt hade gått genom plasten under 30 år... Däremot hade dom haft fler bon över plasten. Så jag tejpade även alla plastskarvar...samt ersätte skadad isolering med ny... och på ovansidan lade jag vindpapp ovanpå isoleringen så möss inte bara dyker rakt ner uppifrån.

Mest skrämmande var att mössen gnagt genom ett elrör och på kabelisoleringen men musen valde turligen just den ledning som inte brukats.
Ja det är sant, ur ljudisoleringssynpunkt måste det ju vara bra. Jag kommer ju inte upp på min vind i dagsläget men jag ser ett antal mustoaletter och trasig isolering genom plasten nu när jag håller på. Får nog gör nån manlucka någonstans i framtiden och byta isolering och och laga där uppe, Vindpapp lät ju också som en bra grej!

Skrämmande med elrören! Var det flexrör eller hårda plaströr? Man har ju illusionen att de gnager i allt men "inte elrören väl"...? ;)
 
Y
Sweedbanana skrev:
Skrämmande med elrören! Var det flexrör eller hårda plaströr? Man har ju illusionen att de gnager i allt men "inte elrören väl"...? ;)
Hårda plaströr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.