Vi renoverat köket och idag ansluts köksfläkten i murstocken. Mitt nya kök blir ny planlösning vilket innebär att jag sätter ny imkanal för fläkten som kommer på nytt ställe. Mot murstocken kommer istället högskåp med kyl, frys, ugn och micro.

Vi har inte idag fastställt om eller när vi eventuellt sätter in en kamin men jag vill definitivt ha detta i framtiden. Frågan är då vad jag kan och inte kan göra mot murstocken. De som varit hemma och kollat på murstocken tycker det är lättare att sätta nya rör i stocken medans själv känns släpgjuta som bäst så man får en varm murstock som kan värma vinden.

Hur tätar jag murstocken när jag tar bort fläkten och anslutningen. Skall man mura igen med tegel som sitter idag. Eller kan man skumma igen hålet.

Råspånten ligger emot på vissa ställe. Även en takstol. Jag trodde att man behövde avstånd till allt brännbart. Får jag har gips mot murstocken?

Kan jag ställa högskåp direkt mot murstocken? Jag vill ju fästa överskåp och högskåp i väggen. Eller måste murstocken kläs med minerit eller måste det vara luftspalt?

Hur tätar jag lämpligast mot taket. I hallen lämnade jag en glipa och foga med brandtätningsmassa. Mot taket är det större mellanrum på något ställe. Kan jag ta brandtätningsskum?

Hur gör jag på vinden när jag skall spruta lösull. Får lösull ligga kring murstocken? Elle måste jag bygga en sarg runt?

Så frågan är väl oxå om det kommer skilja om jag släpgjuter eller sätter rör? Skiljer sig allt ovan?
 
Åsa Lund
Det ska vara 50 mm glipa mellan murstocken och brännbart material. Ta ut sotaren och be honom syna av jobbet så du inte riskerar en brand pga detta.
 
Jag hade en sotare på plats när jag flytatde in. Han skrev att om jag sätter in kamin så måste den kanal, som är mest lämpad, släpgjutas eller sätta rör. Just nu är den nedsotad då tidigare ägare haft anat värmesystem i källaren. Men han sa inget om takstolar ocg råspont som ligger mot murstocken. Och jag frågade specifikt om jag måste såga bort de trä som ligger mot. Men jag behövde inte göra något åt befintligt.

Jag har kontaktat sotaren men inte fått svar. Därför jag provar här oxå. Vill komma vidare i projektet.
 
Fick du någon klarhet i om ni fick mura in ugn/Micro mot myrstacken om ni skall elda på andra sidan?
 
B becks0n skrev:
Fick du någon klarhet i om ni fick mura in ugn/Micro mot myrstacken om ni skall elda på andra sidan?
Nä egentligen inte. Köket är klart sedan länge men ingen kamin insatt. Tanken är nog att man sätter rör i kanalen för att komma runt det. Men jag ska ta ett varv till när det är dags att beställa kamin. En varm murstock hade gjort susen för vinden.
 
Tänkte som du med varm murstock men när man mest trivseleldar blir inte murstocken särskilt varm på vinden. Blir skillnad när man eldar som huvudsakliga uppvärmning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.