Det är ingen garanti att 10mm plåten är plan... Det är ganska vanligt att den är kupig tyvärr.
Hör med någon lokal firma som har laserskärning om dom kan skära till måtten åt dig.
Får du tag på någon bra plåt så får du be alla grannar snällt o hjälpa dig att lyfta den på plats,
om du inte har telfer och magnet till hands. / Micro
 
Jag gör plåt på dagarna, har svårt att tänka mig att inte 2mm skulle räcka mer än långt på en arbetsbänk. :)

Sent from my YP-G70 using Tapatalk
 
Jag har byggt flera arbetsbord där kraven på planhet varit mycket höga (+-0,5mm/m) och det har inte gått att lösa med en tjock plåt, har du krav på planheten så måste du special-beställa plåtarna och det blir inte billigt, dom måste bland annat hanteras på speciellt sätt under transporten, vanliga lyft-ok till plåt går ej att använda t.ex.

Det jag gjort är att svetsa ihop en ställning i fyrkantsrör, och sedan lagt på en 2-4mm plåt som gått att justera efter ställningen, och eventuellt shimsas för att få plan.

Jag har även monterat 30-40kg skruvstäd på arbetsbänkar och har då förstärkt ställningen under skivan där skruvstädet har monterats.
 
Den enkla vägen är oftast den lättaste.
Hittade en beg arbetsbänk, rejäl, mycket bra kvalitet och höj och sänkbar. Skruvstycke modell rejält. Hurts med stora fina lådor. Allt till priset av en 1/3 del av vad bara min tilltänkta bänkskiva skulle kosta.
:)
 
SBH skrev:
ungefär 4500kr exkl moms
men då är det större mått 2500x1250
Är verkligen påläggen så stora?

Tibnor har åtminstone 2000x1000 och den kostar 11,60-12,60 per kg (väger 160 kg för 10mm). Det blir 1856-2016kr, har deras återförsäljare påslag på cirka 100%?

Jag har aldrig köpt plåt eller liknande men jag har utgått från att prixerna är i närheten av Tibnors listpriser.
 
Här finns det lite priser och annat "bra att ha" http://www.montano.se/ bl.a. corten plåt som många frågar efter har jag sett.

Har själv ett mindre svetsbord i 10mm plåt, och tänker bygga mig ett nytt större montage bord i nya garaget.
1x2m är mumma, går att använda till en hel massa saker, ramfixturer osv ;)

//Jante
 
Har man en tjock plåt så går det att svetsa fast fixturer i bänken utan att plåten slår sig märkbart.

10 mm är nog i tunnaste laget, jag har 15.

Ni som skriver om priset, SBH:s pris är för 3,13 m2 och Belarus för 2 m2
Priserna ligger därmed i samma härad.

Protte
 
Lite i senaste laget. Försök hitta någon som håller på mycket med plåt.

Format 2500 X 1250 B/O 250.0 KG/ST
Varmvalsad 355 MC 10.0
Kostnad 2012-08-06 8,10kr

Det är vad vi betalar på jobbet, plus moms dock Be group/Rukki/Guijab. Samma priser hos dom. Kan slå på några ören. Kör själv med 10mm och 45-75 stående under. Det blir stabilt och perfekt när man svetsar med, plåten är så tjock att värmen sprider sig fint.
 
Hej! ja det här var en gammal tråd hoppas ni är alerta.

En skiva 10mm 600x800mm skulle den vara väldigt skev. Jag funderar och ha den som skiva på mitt fräsbord, ja fräsbord för trä så det känns inte som om man måste ha en planfräst yta.
 
Krillew skrev:
Hej! ja det här var en gammal tråd hoppas ni är alerta.

En skiva 10mm 600x800mm skulle den vara väldigt skev. Jag funderar och ha den som skiva på mitt fräsbord, ja fräsbord för trä så det känns inte som om man måste ha en planfräst yta.
Plåtbord till snickeri brukar inte vara så lyckat, det blir inte nog plant. Tror det funkar bättre med tjock mdf isf.
Om du ska prova med plåt använd kallvalsad det är oftast lite planar.
 
Hej! Jag har mdf i dag och det glider dåligt på skivan. Samt den slits ganska så hårt när man lägger upp tyngre stycken.
Jag har en iläggskiva i eloxerad aluminium och den ser inte kul ut. Jag skulle vilja ha nått hårdare.
 
Jag har även provat att använda formplyfa det glider bra men håller inte så länge.
Gjutjärn är väl det optimala, du får köpa en gammal bordsfräs och ta bordet av, dom går ju för 1-2 tusen emellanåt.
 
Jo gjutjärn jag tänkte man kunde göra en budget variant. Fördel med en tjock plåtskiva är att man kan svetsa och göra bra fästen för mothåll mm.
Vad tror du om nått sånt här RigaMEL http://www.rigawood.se/produkter.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.