Jag och min fru köpte ett hus för ett tag sedan av en tant där det finns solpaneler. Nu när solen kommit fram igen så vill vi köra dessa, mitt problem är att det finns en lite tank på ackumulatortanken och ett kort (som tantens man tagit), där det står sololjetank på denna tank. Frågan är vad ska det vara för olja i denna tank och har den nått med solpanelerna att göra. Tanken verkar tom och vi vågar inte köra solpanelerna innan vi vet. Jag har frågat tanten och hon vet inte, hennes man som fixade allt sånt men han har gått bort. Vet inte heller vilket märke panelerna är så kan inte fråga dom. Någon som har någon kunskap om detta? Tack.

/Robert
 
Troligen är det Propylenglykol - Tyfocor rödaktig vätska eller Dowcal 20 grön vätska.
Vanlig glykol, blandad med vatten så det blir 40% glykol i blandningen, fungerar lika bra.
 
Ok, det stod en dunk där inne med lite olja i, såg ut typ som solrosolja eller nått sånt så trodde det skulle vara nån sån olja. Det går även en tunn slang från denna tank till en golvbrunn där inne. Tanken är inte jättestor nog bara ett par liter.
 
Solen skiner nu mycket, snälla hjälp någon.
 
Kanske underlättar med lite bilder... ☺
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Förmodar att solen gått i moln igen, men i min Solenergibok står omnämnt om villasystem med "solvärmeolja". Ovanligt, men det förekommer. Alltså inte glykol utan en enligt boken en "solvärmeolja" som värmebärare. Systemen brukar vara trycklösa enligt författaren. Som sagt, lite mer info om systemet vore bra. Någon märkning på tank eller paneler borde det ju finnas. Lite bilder underlättar kanske.
Källa:
Solenergi, Lars Andrén, ISBN 978-91-7333-678-9
 
De riktigt tidiga Teknothermsolfångarna hade trycklösa system där oljan rann tillbaka ner i ett kärl då pumpen stannade. Trots oljan så rostade solabsorbatorerna och gav läckage. Är varje solfångarmodul ca 50 cm bred och har ett ogenomskinligt glas som är nedböjt i sidokanterna är det kanske sådana? Ev står det Teknotherm på solautomatikboxen.
 
E exerg skrev:
De riktigt tidiga Teknothermsolfångarna hade trycklösa system där oljan rann tillbaka ner i ett kärl då pumpen stannade. Trots oljan så rostade solabsorbatorerna och gav läckage. Är varje solfångarmodul ca 50 cm bred och har ett ogenomskinligt glas som är nedböjt i sidokanterna är det kanske sådana? Ev står det Teknotherm på solautomatikboxen.
Hej

Svar många år senare, det står faktiskt så på boxen, vet dj då vad man ska ha i för vätska i behållaren?

Mvh
Robert
 
Jag har stött på en solanläggning med olja i, min minnesbild är att det luktade precis som tändvätska, så fotogen eller diesel, typ
 
P Plutus skrev:
Jag har stött på en solanläggning med olja i, min minnesbild är att det luktade precis som tändvätska, så fotogen eller diesel, typ
Nä nått sånt luktar det inte ur dunken, utan nån sorts olja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.