ja. Vi kämpar med att bygga billigt. Låna lite och återanvända och såga eget virke ��
 
Idag ringde de från Kommunen och frågade lite om hur bygget gick. De trodde vi skulle hunnit längre så sambon fick förklara hur läget är. Och att vi antagligen kommer behöva söka förlängning. Se till att vara ute i god tid bara svarade han.

Sambon frågade även om det skulle gå att få en besiktning framöver även om vi väljer att vänta med övervåningen. Men svaret blev att ALLT måste vara klart innan slutbesked. Hur sjutton löser vi detta. Vi tänkte vänta med övervåningen. Har varit våran plan hela tiden ...vi får lösa det helt enkelt.
 
Om övervåningen finns med i det sökta bygglovet så måste den färdigställas innan slutbesked. Sen kan det nog variera lite hur flexibla de olika handläggarna är oxå.
Vi fick tex slutbsked trots att vårt vidbyggda garage inte var inrett. Nu är ju iof garaget inte klassat som boyta så det var kanske därför vår handläggare kunde "se lite mellan fingrarna".
 
Övervåningen är med i bygglovet. Sambon ska kolla om vi kan få till något. Annars blir det att bygga som fasiken ;-)
 
I
Om bygglovet går ut i år så borde ni ha sökt i gamla PBL. Då behöver inte övervåningen vara klar, ställ in ett trinett kök och en toa så ska ni i princip kunna få slutbevis imorrn. Så har i allafall jag förstått det hela. Vet ej hur det blir om ni förlänger bygglovet om det hamnar i nya PBL då. Någon på detta forum borde ha stenkoll på detta.

Mvh Ingmar
 
Mycket fint hus!
Det gör väldigt mycket för helhetsintrycket att få upp huset. Med en förhöjd sockel eller källargrund går ju det att ordna, samma hus med en låg platta på mark hade sett bra mycket tråkigare ut.
Lycka till och kämpa på!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Lite blandade bilder från bygget. Inte i ordning ...ber så mycket om ursäkt ��

Våran panna Märket BAXI

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstig sak ...ha ha Hör till avloppet då huset ligger lägre än själva reningsverket. Den är här upp och ner.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sand sand överallt är det sand. Här grävs det ner avlopp

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närmsta grannen...en tennisbana ��

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det som blir lite trixit med högt hus är entretrappen. Undra hur många vintrar jag kommer svära över den . Trappor ....men då får jag ta entrén till grovköket. Vilket jag antar vi oftast kommer göra.
 
De sa att vi redan går på nya Pbl . Och vi kommer behöva söka om. En djungel det där. Har varit hemskt och då menar jag hemskt rörigt i vår kommun på byggnadskontoret...alla avgick typ... Ingen visste något... Det har varit rörigt värre. Vi trodde vårat bygglov gick ut nu i juni 2015. För det är 5 år sedan vi fick bygglovet. Men då förklarade han på byggdsnämnden att det är när kontrollplanen blev godkänd och startbeskedet började gälla som man räknar efter så det blir nästa år 2016.
 
D09
Det finns väl en stämpel på beslutet med datum? :)

All tid extra är ju bara till er fördel. Glöm inte om möjligt att maxa rot ;)
 
Självklart finns stämpel. Men man räknar inte 5 år från att beslutet om bygglov utan 5 år från kontrollplanen är godkänd...och det hade jag inte koll på. Hade lite panik i vintras och tog hem blanketter och dyligt men så pratade sambon med bygglovshandläggaren och han sa att det var kontrollplanen de gick efter.

Rot går inta att maxa.....Man får inte göra ROT avdrag vid nybyggnation eller komplementbyggnader. Man kan inte heller få ROT avdrag för arbetskostnaderna om man bygger friggebod eller växthus eller garage.
Samt så står det att Skattereduktion för ROT-arbeten ges internderbyt de första fem åren efter att ett småhus uppförts.

Så det grämer mig en aning kan jag säga. Först fem år efter uppförandet kan man använda sig av ROT men då kanske det avdraget inte finns kvar.
 
  • Gilla
Villa Nema och 1 till
  • Laddar…
I
Kolla vad det står i sammanträdesprotokollet från byggsamrådet. I mitt står det så här..
 
Redigerat:
I
DSC_0250.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden som skulle vara med i förra inlägget. Av nån anledning kan jag inte redigera det inlägget.

Mvh Ingmar
 
Ok. Har kollat igenom våra papper. Och om man ska gå efter kontrollplanen så gäller bygglovet från 2011-07-13 då kontrollplanen togs och 5 år framåt.
Är så de sagt tjänstemännen i alla fall.
Själva bygglovet fick vi 2010-06-08 och då ska det börja byggas inom 2 år och det har vi gjort.
 
I
Tänkte raden där det står vilken PBL bygglovet är handlagt efter.

Mvh Ingmar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.